انجمن کشوری اولیا و مربیان سازمان آموزش و پرورش استثنایی تشکیل می‌شود

سیدجواد حسینی: ۲ هزار و ۱۳۵ دانش‌آموز با مشکل بینایی در مقاطع مختلف مشغول تحصیل‌اند

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تشکیل انجمن کشوری اولیا و مربیان سازمان آموزش و پرورش استثنایی در آینده نزدیک خبر داد.

کد مطلب: ۹۸۷۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد
انجمن کشوری اولیا و مربیان سازمان آموزش و پرورش استثنایی تشکیل می‌شود

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سیدجواد حسینی در آیین اختتامیه اولین دوره جشنواره ملی خط بریل فارسی (بریلفا) که در کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: «هم‌اکنون هفت گروه دانش‌آموز که دارای مشکلات بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، چند معلولیتی، اوتیسم، ناتوانان ذهنی و مشکلات ویژه یادگیری هستند که ششمین گروه آن نابینایان و کم‌بینایان هستند که مورد توجه حوزه آموزش و پرورش بوده و برای پیشبرد اهداف برای این دسته از دانش‌آموزان برنامه‌های جامعی پیش‌بینی شده است.»

او ادامه داد: «۸۰ هزار دانش‌آموز سراسر کشور در مدارس استثنایی و بیش از ۷۰ هزار نفر نیز در مدارس عادی تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۲ هزار و ۱۳۵ دانش‌آموز با مشکل بینایی در مقاطع مختلف تحصیلی پیش‌دبستانی، ابتدایی، اول متوسطه و دوم متوسطه و هنرستان‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای مشغول تحصیل‌اند.»

حسینی افزود: «سیاست فراگیر‌سازی یکی از سیاست‌های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مواجهه با دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه است که خوشبختانه در یک دهه اخیر به میزان ۸۲ برابر در این زمینه توفیق حاصل شده است.»

او به سه اصل تفاوت، تطابق و تعادل اشاره کرد و گفت: «باید تفاوت‌ها را پذیرفت و استعدادهای مختلف را میان آنان شناسایی کرد. اگر انسان‌ها متفاوت هستند باید فرآیند تطابق‌سازی را ایجاد کنیم تا حق گروهی از جامعه پایمال نشود.»

حسینی بر ضرورت توجه به اصل تطابق در فرایند آموزشی کودکان استثنایی تاکید کرد و گفت: «سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امروز در این راستا گام‌های خوبی برداشته است. لازم است کتاب درسی، کالبد مدرسه، معلم، خانواده دانش‌آموزان و جامعه با رویکرد توانمندسازی جامعه‌محور در تطابق‌سازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه قرار گیرند.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسب‌سازی مدارس برای این دسته از دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «تا پایان سال جاری این مهم در ۱۵ استان کشور و تا پایان سال آتی در تمام استان‌های کشور اجرایی خواهد شد. در آموزش و پرورش استثنایی نهضت بریل‌آموزی را کلید زدیم. کارگاه‌های آموزشی برای آموزش و پرورش به ویژه استثنایی بسیار حائز اهمیت بوده و اینکه که از ۲۳ دوره به ۶۶ دوره افزایش داده شده، کار بسیار ارزشمندی است.»

او درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام شده در زمینه وسایل و تجهیزات، مدرسان و معلمان در این بخش، گفت: «توسعه رشته‌های کار و دانش، بررسی کتاب‌های دوره ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه عادی به منظور مناسب‌سازی به صورت بریل، صوتی و درشت‌نما، بازنگری ارزشیابی توصیفی برای دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی، تألیف و تدوین بیش از ۱۰ عنوان راهنمای معلم تخصصی، تدوین و تولید بسته آموزشی همراه معلم، تدوین و تولید بسته معرفی وسایل آموزشی، کمک آموزشی و توانبخشی ویژه معلمان خاص و پذیرا، تدوین و تولید اپلیکیشن آموزشی، آموزش مدرسین کشوری ویژه معلمان مدارس خاص و پذیرا و برگزاری نهضت آموزش خط بریل از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش است. برگزاری ۳ کارگاه جهت‌یابی و حرکت برای همکاران سازمان و تهیه لوح راهنمای خط بریل فارسی و حساب افزار برای اولین بار و توزیع ۲ هزار و ۳۰۰ عدد لوح‌ها به صورت رایگان در استان‌ها، از جمله اقدامات دیگر در این زمینه است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین از تشکیل انجمن کشوری اولیا و مربیان سازمان آموزش و پرورش استثنایی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «انجمن کشوری اولیا و مربیان به عنوان نیرویی توانمند برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش استثنایی است، زیرا احساس مسئولیت اولیا در قبال سرنوشت تحصیلی و تربیتی فرزندان خود برای سوق دادن امکانات مادی، معنوی و علمی لازم و ارتقای فعالیت‌های آموزشی، تربیتی و توان‌بخشی به سوی مدارس استثنایی زمینه را مساعد و نقش والدین را در حمایت و نظارت بر آموزش و پرورش فرزندان خود تثبیت خواهد کرد و سهمی از فرهنگ مشارکت و ارتقای روحیه تعاون را، در اولیا و مربیان تحقق خواهد بخشید.»

حسینی با بیان اینکه خانواده به عنوان نهادی اجتماعی در آموزش و پرورش فرزندان سهم به‌سزایی دارد گفت: «امروزه مشارکت جدی خانواده‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، در ارتقای سطح کیفی امور آموزشی، پرورشی و توان بخشی بیش از پیش احساس می‌شود. زیرا آموزش موثر بدون مشارکت جدی والدین نمی‌تواند به نحو شایسته‌ای تحقق پیدا کند بنابراین با توجه به اهمیت ارتباط بین خانواده و آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان کشوری در حال شکل‌گیری است.»

سیدجواد حسینی درباره اهداف انجمن کشوری اولیا و مربیان افزود: «افزایش نقش اولیا در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی فرزندان خود، تبادل تجارب اولیا برای اشاعه نوآوری و خلاقیت در سطوح برنامه‌ریزی‌های آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی، ارتقای سطح کیفی و کمی برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزش و پرورش استثنایی از طریق دریافت دیدگاه‌ها، طرح‌ها و پیشنهادات و ارتقای سطح مشارکت همه جانبه اولیا و تعامل با سازمان‌های مردم نهاد دولتی در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش استثنایی بخشی از اهداف تشکیل این انجمن است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار