افتتاح سومین کارگاه رنگرزی سنتی در میبد

یزد (پانا) - یک واحد رنگرزی سنتی با اشتغالزایی چهار نفر روز دوشنبه در حمام قدیمی رکن آباد میبد افتتاح شد.

کد مطلب: ۹۸۷۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میبد گفت: کارگاه دایر شده در زمینه رنگ‌های گیاهی برای رنگ کردن نخ های پنبه‌ای که در بافت زیلو و نیز کاربافی کاربرد دارد فعالیت می‌کند.

رسول مشتاقیان افزود: این کارگاه سومین کارگاه رنگرزی شهرستان است که شروع به کار کرده‌ است.

مسئول کارگاه رنگرزی و دانشجوی ارشد رنگرزی هم گفت: چند سال پیش با توجه به پیشنهاد شرکت تعاونی زیلوبافان میبد، رنگرزی سنتی را به صورتی محدود آغاز کرده و طی چند سال با انجام تحقیقات و آزمایش های متعدد به رنگ‌های استاندارد مطلوب دست یافتیم.

علی عابدنیا که قبل از مشغول شدن به رنگرزی به صورت حرفه‌ای در بخش طراحی و تولید فرش بصورت محدود فعال بوده‌است ، افزود: رنگرزی طبیعی پنبه جزو رنگرزی‌های سخت می‌باشد و نسبت به رنگرزی طبیعی پشم و ابریشم شیوه ای متفاوت دارد و انرژی و زمان بیشتری در طی رنگ کردن الیاف مصرف می‌شود.

پزوهشگر رنگرزی زیلو، پوست گردو، روناس ، پوست انار ،جاشیر قرمز،دانه گندل ، برگ مو واسپرک را از رنگزاهای مهم طبیعی برشمرد.

عابدنیا اظهار داشت : متاسفانه به علت ارزانی ، سرعت بالای رنگرزی و امکان رنگرزی به مقدار زیاد در یک پاتیل رنگرزی ، رنگرزی شیمیایی خیلی زود در کارگاه‌های رنگرزی ایران رونق گرفت و کارگاه‌های رنگرزی پنبه‌ای که در یزد و میبد فعال بودند دستخوش این تغییر شدند.

وی یادآور شد : درسال ۹۸ بازار پذیرش رنگرزی طبیعی را دارد و می طلبد تولید کنندگان و بافندگان زیلو بخشی از تولید خود را به رنگرزی طبیعی اختصاص بدهند.

دانشجوی ارشد رنگرزی تصریح کرد: با توجه به اینکه رنگ طبیعی با استقبال بیشتری مواجه است همه کسانی که در بافت زیلو فعالیت دارند باید خودشان بخواهند از رنگهای سنتی استفاده کرده و آن را سفارش دهند.

عابدنیا با اشاره به وسایل آزمایشگاهی و ۲ پاتیل موجود در رنگرزی گفت : حدود ۵۰۰ میلیون ریال برای دایر کردن رنگرزی هزینه شده و به یکصد میلیون ریال دیگر نیز نیاز است تا برای خرید تجهیزات و امکانات بیشتر و بهتر برای ادامه کار مداوم رنگرزی هزینه شود علی رغم اینکه این کار فضای بیشتری نیز نیاز دارد.

وی ادامه داد : این کارگاه تنها کارگاه رنگرزی طبیعی استان یزد مخصوص رنگرزی پنبه جهت زیلو کاربافی و دیگر دست بافته‌هاست.

حدود ۱۵ نفر در کارگاه‌های رنگرزی میبد مشغول به فعالیت هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار