فولادوند: نتیجه علم بدون پژوهش می شود کنکورزدگی

تهران (پانا) - عبدالرضا فولادوند، مدیر کل شهر تهران در همایش تقدیر از معلمان پژوهنده شهر تهران راه توسعه را در پژوهش محوری اعلام کرد.

کد مطلب: ۹۸۷۰۱۶
لینک کوتاه کپی شد
فولادوند: نتیجه علم بدون پژوهش می شود کنکورزدگی

عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن خیر مقدم جهت حضور دانش آموزان در جلسه علمی و دبیران سختکوش مدارس و گفت: هفته پژوهش هفته ای است که تلاش می شود از فعالین حوزه پژوهش قدردانی شود و به نوعی فعالیت های پژوهشی گذشته ترسیم شود.

فولادوند با بیان خاطره ای از دوران تدریسش گفت: سال91 من به عنوان دبیر تاریخ یکی از مدارس جنوب تهران تدریس می کردم. وقتی وارد کلاس شدم متوجه شدم دانش آموزان عادت کردند به تقلب. اولین آزمونی که گرفتم گفتم کسانیکه درس نخوانده اند از روی کتاب پاسخ بدهند. تعدادی که درس خوان بودند اعتراض کردند. جلسات بعد به همین منوال پیش رفتند. درنهایت همان هایی که تقلب می کردند به من گفتند با این روش چیزی یاد نمی گیریم. در شرایطی که آن دبیرستان 32درصد قبولی در آن درس داشت، با بچه ها قرار گذاشتیم که به صد در صد برسیم. من زمانی از ساعت کلاس را به دلجویی از دانش آموز اختصاص میدادم به گونه ای که حرفهای شخصی شان را هم به من می گفتند. در نهایت آنقدر به این دانش اموزان محبت کردیم که اگر بیمار هم بودند باز کلاس من را می آمدند. در نهایت امتحان خرداد هیچ دانش آموزی از درس من زیر12نمره نگرفت.

فولادوند با اشاره به اهمیت محبت به دانش آموزان در مدرسه گفت: بچه ها با هر کدام از ما معلمان احساس قرابت کنند درس مان را بهتر می خوانند و اگر رفتار ما را نپسندند، نهایت در درس ما خوب ظاهر نمی شوند. این نکات ریزی است که در آموزش و پرورش نباید براحتی از آن بگذریم.

فولادوند گفت: ما در راستای توسعه فرهنگ پژوهش گام های موثر برنداشته ایم. از اندوخته های پژوهشی بخوبی استفاده نکرده ایم. هرچه از پژوهش محوری فاصله بگیریم از توسعه دور شده ایم و هر چه از محفوظات دور شویم به مهارت محوری نزدیک می شویم.

وی افزود: اگر بخواهیم پژوهش در ایران توسعه پیدا کند باید دانش آموز را از کودکی با مقاله آشنا کنیم. با بیست دقیقه مطالعه نمی توانیم تمدن ساز شویم. جلسات دورهمی اموزش و پرورش ما که صرفا از اندوخته های علمی مان بگوییم، کجاست؟ اگر گله ای داریم باید حساب مسئولینی که احساس مسئولیت ندارند را از وظیفه مان جدا کنیم. علم بدون پژوهش معنا ندارد و نتیجه اش می شود همین کنکور زدگی.

مدیرکل شهر تهران گفت: ما بچه های مان را تک ساحتی بار می آوریم. این می شود که به بن بست میخورد. توسعه همه جانبه در سایه پژوهش و پژوهش پروری است.

وی افزود: آموزش و پرورش تهران گام های موثری برداشته اما کافی نیست. یادگیری مبتنی بر پژوهش یادگیری ماندگاری خواهد بود. بعضی از رفتارها را نباید صرفا در کتابها دنبال کرد و باید دانش آموزان را با فرهنگ کتاب و کتابخانه و فرهنگ شهروندی آشنا کنیم.

در پایان جلسه فولادوند گفت: امیدوارم روزی که دانش آموزان ما مسئول شدند، آموزش و پرورش را اولویت اول در برنامه های شان بدانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار