نکوداشت محمود مشروطه، فردا در یزد

یزد(پانا)- آیین نکوداشت هنرمند برجسته یزدی فردا در دبیرستان ایرانشهر برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۹۸۶۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد
نکوداشت محمود مشروطه،  فردا در یزد

محمدصادق کوچک زاده گفت: مراسم نکوداشت زنده یاد محمود مشروطه در صدمین سال تولدش و جشن دو سالگی باشگاه فیلم حوزه هنری با حضور خانواده مرحوم مشروطه، هنرمندان، سینماگران، اهالی فرهنگ و هنر و هنردوستان، سه‌شنبه ۲۶آذر ماه از ساعت۱۸ در سالن اجتماعات دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد برگزار خواهد شد.
وی با بیان این که باشگاه فیلم حوزه هنری یزد از سال۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است ادامه داد:تا کنون ۱۱۰فیلم منتخب سینمای ایران و جهان، در سلسله نشست‌های تخصصی این باشگاه که عصر سه‌شنبه هر هفته با حضور کارشناسان، سینماگران و هنرمندان در این نهاد برگزار می‌شود، اکران و تحلیل شده است.
رئیس حوزه هنری یزد در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تلاش‌ها و خدمات زنده‌یاد محمود مشروطه در حوزه فرهنگ و هنر اظهار داشت: وی از سال۱۳۱۳ فعالیت هنری خود را از تئاتر آغاز کرد و نزدیک به ۷۰سال در عرصه هنر از جمله عکاسی، بازیگری و ... فعالیت داشت.
کوچک‌زاده افزود: این هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در چندین تئاتر و تعداد زیادی فیلم کوتاه، بلند، مستند و داستانی همچون فیلم‌های سینمایی «روز واقعه»، «آخرین خون»، «سفیر»، «عیاران و طراران»، «نقش عشق»، «مار»، «جستجوگر»، «باو»، «سربلند»، «خمره»، «ذبیح»، «چرخ ناسوت»، «نقش ستاره»، «نقره داغ»، «آب توبه»، «تار و پود»، «پلّکان» و سریال تلویزیونی «بازگشت به خانه» به ایفای نقش پرداخته است.
محمود مشروطه فرزند ابوالحسن، ۱۰ اسفند ۱۲۹۸ هجری شمسی در یزد متولد شد و فعالیت هنری خود را از سال۱۳۱۳ در زمینه تئاتر آغاز کرد، ولی علاقه‌اش به کار‌های هنری از جمله عکاسی موجب شد در سال۱۳۲۱ به این هنر نیز رو بیاورد که رهاورد آن تا پایان عمر، ثبت و ضبط بیش از ۱۰هزار عکس و اسلاید از آثار و بنا‌های تاریخی و رویداد‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی دارالعباده بود.
عمده فعالیت سینمایی مشروطه پس از بازنشستگی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اسفند۱۳۵۸ بود که در حدود ۶۰فیلم کوتاه، بلند، مستند و داستانی نقش آفرینی کرد.
محمود مشروطه سرانجام ۱۲دی‌ماه ۱۳۸۳ در سن ۸۵سالگی دارفانی را وداع گفت و در قطعه مفاخر خلدبرین یزد به خاک سپرده شد.

منبع : خبرگزاری صدا وسیما

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار