درآمد ۱۷۰۰ میلیارد تومانی شرکت فرودگاهها ازپروازهای عبوری

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوای ایران از درآمد هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی این شرکت از محل پروازهای عبوری در سال گذشته خبر داد.

کد مطلب: ۹۸۶۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد
درآمد ۱۷۰۰ میلیارد تومانی شرکت فرودگاهها ازپروازهای عبوری

سیاوش امیرمکری امروز در نشست خبری خود در چهارمین نمایشگاه حمل و نقل گفت: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران دو وظیفه اصلی مدیریت فرودگاهها و راهبری پروازها را برعهده دارد که مالکیت و مسئولیت ۵۳ فرودگاه بر عهده این شرکت است.

وی افزود: نوسازی و بهسازی تجهیزات و دستگاههای ناوبری هوایی را برعهده داریم که اخیرا سیستم راداری منطقه کوشک بزم در جنوب استان تهران انجام شد و به زودی سیستم راداری مهرآباد نیز نوسازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوای ایران به راه اندازی هوانوردی عمومی (ایرتاکسی) با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: تا پایان سال اقدامات خوبی در این زمینه انجام خواهیم داد.

وی درباره درآمدهای شرکت فرودگاهها تصریح کرد: از درآمدهای ما که تنها ۵ درصد آن از محل واگذاری اماکن در فرودگاهها بدست می آید که بخش زیادی از آن به شرکت های هواپیمایی برای استقرار نیروها و ارائه خدمات در فرودگاهها واگذار شده است. بخش کوچکی نیز در اختیار غرفه داران است که با توجه به ورود دستگاههای نظارتی برای شفاف سازی درآمد غرفه داران فرودگاهی، واگذاری ها بر اساس مزایده و به صورت یکپارچه در کل فرودگاهها زیر نظر شرکت فرودگاهها انجام می‌شود که قیمت پایه مزایده را کارشناس رستمی دادگستری انجام می دهد. اصناف و سازمان حمایت نیز به نرخ های غرفه داران نظارت داشته و در صورت گران فروشی پیگیری می‌شود.

امیرمکری یادآور شد: ۶۸ درصد درآمد ما از محل پروازهای عبوری و ۲۰ درصد نیز از محل خدمات هوانوردی همچنین از هر بلیت پرواز داخلی ۷ هزار تومان و از هر بلیت پرواز خارجی ۳۵ هزار تومان سهم فرودگاه مبداء است.

به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۷ روزانه هزار پرواز عبوری داشتیم اما پس از آنکه fA (انجمن فدرال هوانوردی آمریکا) آسمان ایران را ناامن اعلام کرد بخشی از این پروازها کاهش یافت اما پس از آنکه برخی شرکت های هواپیمایی خارجی نسبت به ایمن بودن آسمان ایران مطمئن شدند مجددا پروازهای خود را از آسمان ایران از سر گرفتند. در حال حاضر روزانه ۹۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران تردد می کنند.

امیرمکری درباره فرودگاه چابهار گفت: با توجه به نظامی بودن فرودگاه فعلی چابهار قرار شده است تا فرودگاه جدیدی در این شهر از محل سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار احداث شود. همچنین زمین سایت احداث این فرودگاه را نیز منطقه آزاد تامین کرده است.

وی درباره سهم نهادهای نظامی تامین کننده امنیت آسمان ایران از درآمد پروازهای عبوری گفت: برخی نهادهای امنیتی با این استدلال که در تامین امنیت آسمان نقش دارند خواهان تخصیص بخشی از درآمد پروازهای عبوری هستند اما به دلیل آنکه سرویس هایی به پروازهای عبوری ارائه می دهیم که مبتنی بر تجهیزات و دستگاههای راداری تهیه شده از محل منابع شرکت فرودگاهها است معتقدیم این درآمد به شرکت فرودگاهها اختصاص دارد. نهادهای نظامی تامین کننده امنیت آسمان نیز بر اساس وظایف خود سهمی از بودجه عمومی خواهند داشت ولی ما درآمد پروازهای عبوری را برای توسعه و نوسازی تجهیزات هوانوردی هزینه می کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوای ایران درآمد این شرکت در سال ۹۷ از محل پروازهای عبوری هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل از ان ۱۴ درصد کاهش داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار