آیا بلعیدن آدامس مساله‌ساز است؟

تهران (پانا) - آدامس شرایطی مشابه با غذای گوارش شده را تجربه نمی‌کند. آدامس تجزیه نمی‌شود و آنچه وارد روده می‌شود دقیقا از قوامی مشابه با آنچه از مری عبور کرده برخوردار است.

کد مطلب: ۹۸۶۶۷۴
لینک کوتاه کپی شد
آیا بلعیدن آدامس مساله‌ساز است؟

به‌گزارش ایسنا، شاید شما نیز شنیده باشید که در صورت بلعیدن آدامس، این محصول برای سال‌ها در دستگاه گوارش شما باقی می‌ماند. اگر فرزند دارید، بهتر است آرامش خود را حفظ کنید زیرا این باوری اشتباه است، اما باید به این نکته اشاره داشت که آدامس پس از بلعیده شدن گوارش نمی‌شود.

بلعیدن یک آدامس به‌صورت تصادفی نباید موجب بروز مساله خاصی شود اما بلعیدن مزمن آدامس می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

لاستیک غیر قابل گوارش است

در ابتدا، آدامس از چیکل (Chicle)، یک شیره یا صمغ که از درخت ساپودیلا (Sapodilla) به‌دست می‌آید، تهیه می‌شد. مواد دیگری مانند موم پارافین نیز وجود داشتند که می‌شد در تهیه آدامس از آنها استفاده کرد، اما چیکل بهترین گزینه بود. چیکل اساسا چیزی مشابه لاستیک طبیعی است و حتی با جویدن زیاد نیز تجزیه نمی‌شود.

مدتی پس از جنگ جهانی دوم، دانشمندان دریافتند که چگونه می‌توانند آدامس را بر پایه مواد مصنوعی تولید کنند. این در اصل نوعی لاستیک مصنوعی است. همانند چیکل، این ماده نیز با جویدن تجزیه نمی‌شود. همچنین، افزودن طعم و رنگ به مواد مصنوعی ساده‌تر است.

اگر نتوانید ماده‌ای را با جویدن خرد کنید، قطعا نمی‌توانید آن را با مقداری اسید گوارشی و به هم فشرده شدن در معده تجزیه کنید. در صورت بلعیدن آدامس - چه از چیکل تهیه شده باشد یا ماده مصنوعی - این محصول از ابتدا تا انتهای سفر خود در دستگاه گوارش تغییر چندانی را تجربه نخواهد کرد.

در صورت بلعیدن اتفاقی یک آدامس مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد، اما داستان بلعیدن مقدار زیادی آدامس می‌تواند متفاوت باشد.

سفر آدامس در دستگاه گوارش

دستگاه گوارش از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که از لب‌ها آغاز شده و به مقعد منتهی می‌شود. این سفری است که آدامس در صورت بلعیده شدن پشت سر می‌گذارد.

به‌طور معمول، غذا با ورود به دستگاه گوارش تجزیه می‌شود و این دستگاه برای انجام این کار شکل گرفته است. مری چیزی را جذب نمی کند و در واقع لوله‌ای است که انتقال آنچه بلعیده شده را به معده بر عهده دارد.

معده انجام بخشی از کارهای سخت دستگاه گوارش را بر عهده دارد. غذا در معده با اسیدها ترکیب شده و تحت فشار قرار می‌گیرد تا زمانی‌که غذا به ترکیبی نرم و آبکی تبدیل می‌شود. این ترکیب به کمک باکتری‌های روده روند تجزیه را دنبال می‌کند. مواد مغذی مختلف از طریق روده کوچک جذب می‌شوند، اما بیشتر محتوای آب غذای گوارش شده در آن باقی می‌ماند تا حرکت آن در دستگاه گوارش راحت‌تر صورت بگیرد.

در انتهای روده کوچک، آنچه باقی‌مانده است و در این نقطه به آن مدفوع می‌گوییم وارد روده بزرگ می‌شود که به نام کولون نیز شناخته می‌شود. آب از طریق دیواره‌های روده بزرگ جذب می‌شود تا زمانی‌که مدفوع به قوام مناسب برای دفع برسد. در انتها نیز مدفوع از بدن دفع می‌شود.

آدامس شرایطی مشابه با غذای گوارش شده را تجربه نمی‌کند. آدامس تجزیه نمی‌شود و آنچه وارد روده می‌شود دقیقا از قوامی مشابه با آنچه از مری عبور کرده برخوردار است.

مقدار بیش از حد از یک چیز خوب

شواهد بسیاری وجود ندارند که نشان دهند بلعیدن چه میزان آدامس بیش از حد محسوب می‌شود، اما مطالعات موردی نشان می دهند که بلعیدن مزمن آدامس می‌تواند به بروز مشکل منجر شود.

در مقاله‌ای که در سال 1998 در نشریه Pediatrics منتشر شد، متخصصان کودکان سه مورد از کودکانی که آدامس بلعیده بوده و به انسدادهای روده مبتلا شده بودند را معرفی کردند. هر سه کودک به آدامس جویدن عادت داشتند. کوچک‌ترین آنها دختری یک و نیم ساله بود. این کودک نه‌تنها آدامس می‌بلعید، بلکه آدامس مسئول به‌هم چسبیدن چهار سکه‌ای بود که او بلعیده بود. این ترکیب مخرب در مری او گرفتار شده و پایین‌تر نرفته بود.

دو کودک دیگر چهار و نیم سال سن داشتند و به‌طور منظم آدامس می‌بلعیدند. در هر دو مورد، آدامس‌ها به همدیگر چسبیده و موجب انسداد روده شده بودند. پزشکان یکی از این انسدادها را به‌عنوان ترکیبی چند رنگ توصیف کرده بودند.

آدامس بلعیده شده چه مدت در دستگاه گوارش باقی می‌ماند؟

بنابر برخی باورهای عامه، آدامس بلعیده شده برای هفت سال در دستگاه گوارش فرد باقی می‌ماند اما این درست نیست. هر فردی ممکن است در زندگی خود بلعیدن آدامس را تجربه کرده باشد و اگر این محصول چنین قدرت بالایی در باقی ماندن در دستگاه گوارش را داشت، پزشکان باید در دستگاه گوارش بیشتر افراد آدامس پیدا می‌کردند.

آدامس بلعیده شده معمولا طی کمتر از یک هفته از بدن دفع می‌شود. در شرایطی که عطر و طعم، رنگ و قند آدامس ممکن است از بین رفته باشد اما پایه آدامس دست نخورده خواهد بود.

آدامس جویدن می‌تواند آثار منفی دیگری نیز به‌همراه داشته باشد. همان‌گونه که عمل جویدن آدامس به تولید بزاق بیشتر منجر می‌شود، هوای بیشتری نیز می‌تواند وارد بدن شود. این شرایط ممکن است بر تولید گاز و نفخ در بدن تاثیرگذار باشد.

از سوی دیگر، آدامس جویدن ممکن است پس از عمل جراحی روده به تسریع روند بهبودی کمک کند. نتایج پژوهش‌ها در این زمینه مخلوط هستند، اما حتی مطالعاتی که فایده‌ای در این زمینه نیافته‌اند نیز به این نکته اشاره دارند که آدامس جویدن پس از عمل جراحی خطری ایجاد نمی‌کند.

پس اگر به آدامس جویدن علاقه دارید، همچنان می‌توانید از این کار لذت ببرید، اما در انتها آدامس را قورت نداده و در سطل زباله بیندازید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار