حسین سلاح ورزی*

تحریم‌ها و مدیریت اقتصادی

بسیاری از نهادهای جهانی در طول سال وضعیت اقتصادی کشورها را در شاخص‌های مختلف بررسی می‌کنند و برای به دست آوردن ارزیابی دقیق از وضعیت اقتصادی یک کشور، این گزارش‌ها اهمیت قابل توجهی خواهند داشت.

کد مطلب: ۹۸۶۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد

یکی از جدیدترین گزارش‌هایی که درباره وضعیت اقتصادی کشورها در سال 2019 منتشر شده، گزارش شاخص رفاه لگاتوم است که وضعیت کشورها را در 9 حوزه مختلف بررسی می‌کند.

قرار گرفتن شاخص‌هایی مانند فرصت‌های کسب‌وکار، آموزش، بهداشت، امنیت و آزادی‌های فردی در تحلیل‌های این شاخص، تصویری که حاصل از این بررسی‌هاست را واقع‌گرایانه‌تر می‌کند. در این گزارش اعلام شده که ایران در میان کشورهای بررسی شده، رتبه 119 را به دست آورده و در شاخص‌های مدنظر در این تحقیق، ایران در شاخص بهداشت و آموزش، بهترین و در شاخص کیفیت محیط کسب‌وکار و حکمرانی، بدترین عملکرد خود را به ثبت رسانده است.

این تحلیل برای سنجش شرایط اقتصادی کشور یک پیام بسیار مهم دارد. هر چند در اینکه تحریم‌های امریکا، برای اقتصاد ایران محدودیت و مشکلات جدی به وجود آورده، شکی نیست و امروز اقتصاد ایران برای برداشتن گام‌های جدید مجبور است با همه این موانع روبه‌رو شود، اما وقتی شاخص کیفیت محیط کسب و کار به عنوان بدترین عملکرد کشور در میان تمامی 9 شاخص مطرح می‌شود، یعنی با اصلاح مدیریت اقتصادی کشور می‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف یا لااقل برای رسیدن به راه‌حل‌های کارگشا، شرایطی مناسب‌تر را تجربه کرد.

در صورت اصلاح برخی قوانین محدودکننده و مشکل‌ساز که در طول سال‌های گذشته بارها بر آنها تاکید شده و بخش خصوصی از دولت و نهادهای تصمیم‌گیر خواسته شرایط این تغییر را فراهم کنند، قطعا محیط کسب و کار بهبودی نسبی را تجربه خواهد کرد و همین امر تاثیری جدی در اقتصاد کلان ایران خواهد گذاشت. ی

کی از مهم‌ترین توصیه‌هایی که در این گزارش به آن اشاره شده، موضوع لزوم شکل‌گیری یک تعامل جدی میان دولت و جامعه مدنی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهایی بهترین شرایط را از نظر رفاهی و سطح زندگی دارند که در آنها شهروندان آزاد و سالم و شاد هستند و وقتی این مقدمات فراهم شود، میزان تولید ناخالص داخلی نیز اصلی‌ترین عامل در تعیین سطح رفاه نیست. کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های اقتصادی در مدیریت شاخص محیط کسب و کار اهمیت بسیار بالایی دارند و ...

حتی اگر در شرایط فعلی، کشور با مشکلات و محدودیت‌ نیز رو‌به‌رو باشد، می‌توان با اصلاح همین ساختارها و ایجاد فضایی که در آن فعالان اقتصادی بتوانند با کمترین مشکل، اهداف تولیدی و مولد خود را پیگیری کنند، شرایط را برای بهبود این شاخص فراهم کرد.

*نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار