رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با پانا

3 مخاطره بزرگی که پایتخت را تهدید می‌کند

۷ ایستگاه هواشناسی در رود دره‌های شمال تهران نصب شد

تهران (پانا) - رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اقدامات این مرکز را برای جلوگیری از وقوع مخاطره سیل تشریح کرد و گفت در روددره‌های شمال تهران 7 ایستگاه هواشناسی نصب شده است.

کد مطلب: ۹۸۶۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد
3 مخاطره بزرگی که پایتخت را تهدید می‌کند

رضا کرمی محمدی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به وجود بیش از 60 مخاطره در شهر تهران گفت: «مخاطرات زیاد است، ولی اولین مخاطره در تهران زلزله است، دومین مخاطره سیل به معنایی است که در بالا گفته شد و پس از آن سومین مخاطره شهر تهران، مساله فروریزش است.»

کرمی محمدی درباره مشکلاتی که ممکن است بر اثر بارندگی‌ها برای ابر گودال منطقه 18 ایجاد شود، گفت: «گودی که وجود دارد مشکل خیلی بزرگی است که از سال‌ها قبل در این منطقه ایجاد شده و ادامه داشته است. اکنون نیز به حدی رسیده است که برطرف کردن آن به همفکری خیلی زیادی نیاز دارد و بودجه زیادی می‌طلبد. حل مشکلات این گودال در دست انجام است اما مساله کوچکی نیست و فقط می‌توانیم جلوی خطرات را بگیریم. در واقع خطر اصلی وجود رود کن در کنار گودال است و ممکن است با بارندگی، آب وارد گودال شود که این مشکل اکنون حل شده است و جلوی ورود آب گرفته شده است.»

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران درباره آمادگی روددره‌ها در زمینه جلوگیری از مخاطره بارندگی‌های شدید و سیل اظهار کرد: «وقوع سیل به آن معنا که در فروردین ماه در خوزستان و گلستان رخ داد، در تهران امکان‌پذیر نیست. وقوع سیلی امکان‌پذیر است که همراه با بارندگی با سرعت خیلی زیاد و به مدت طولانی باشد و روددره‌ها را درگیر کند همانطور که در سال 66 یکی از رود دره‌ها درگیر شد و در منطقه دربند سیل رخ دهد. این نهایت سیل در تهران است ولی وقوع سیل به معنایی که خودروها و آدم‌ها را با خود ببرد، امکان‌پذیر نیست.»

وی افزود: «همچنین یکی از مشکلاتی که پس از بارندگی در تهران وجود دارد، آبگرفتگی است که در نقاط مختلف شهر ایجاد می‌شود.»

نصب 7 ایستگاه هواشناسی در رود دره‌های شمال تهران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره اقدامات شهرداری تهران برای جلوگیری از وقوع سیل احتمالی نیز گفت: «برای روددره‌های شمال تهران که آب از آنجا سرچشمه می‌گیرد، وقوع سیل را پیش‌بینی کردیم و اکنون 7 ایستگاه هواشناسی در این مناطق نصب شده است که به 30 عدد نیز خواهد رسید. شهرداری تهران این موضوع را با کمک سازمان هواشناسی و پژوهشکده هواشناسی در دست اقدام دارد. دلیل انجام طرح مذکور نیز این است که اگر بارندگی به حدی برسد که احتمال جمع شدن آب در پایین دست و در ورودی به تهران زیاد شود، 30تا45 دقیقه وقت داشته باشیم که هشدارهای لازم را به مردم و مسئولان بدهیم و آمادگی لازم را داشته باشیم تا آسیب زیادی وارد نشود.»

وی تاکید کرد: «البته در موضوع سیل، کار اساسی بر عهده آبخیزداری و سازمان مراتع و جنگل‌هاست که آنها هم اعلام می‌کنند بودجه این کار را ندارند. در واقعکار اصلی این است که در روددره‌ها سیل‌بندهایی احداث شود که سرعت آب را بگیرد و در نهایت جلوی سیل گرفته شود، علاوه بر این فضای سبز در کوه‌ها بیشتر خواهد شد و سفره‌های زیرزمینی نیز سیراب‌تر می‌شوند. منتهی انجام این کار در اختیار شهرداری تهران نیست و شهرداری تنها کاری که می‌توانست انجام دهد نصب ایستگاه‌ها است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار