سناریوی ربوده شدن ملوانان سانچی غیر واقعی است

تهران (پانا) - مدیر عامل سازمان دریانوردی  و یک مدیر ارشد شرکت ملی نفتکش به ادعای ربوده شدن  ملوانان سانچی و تماس‌های مشکوک  پاسخ دادند.

کد مطلب: ۹۸۶۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد
سناریوی ربوده شدن ملوانان سانچی غیر واقعی است

به‌گزارش ایسنا، معاون وزیر راه در پی انتشار برخی شایعات درباره ربوده شدن دریانوردان و ملوانان سانچی قبل از آتش‌سوزی و انفجار آن گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته ایران و پنج کشور دیگر در زمان بروز این سانحه، تمام ملوانان و دریانوردان سانچی در این حادثه جان خود را از دست دادند. در برخی رسانه‌ها شایعاتی مطرح شد مبنی‌‌بر این‌که برخی از ملوانان و دریانوردان سانچی با خانواده‌های‌شان تماس گرفته‌اند و ممکن است چنین سناریویی وجود داشته باشد که آن‌ها قبل از آتش‌سوزی و انفجار این نفتکش ربوده شده باشند. محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این‌باره گفت: چنین سناریویی به هیچ وجه تایید نمی‌شود، چرا که در همان زمان همه دستگاه‌های دولتی و متولی در کشور به اضافه پنج کشور دیگر طی بررسی‌ها و ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسیدند که تمام دریانوردان و ملوانان سانچی در زمان وقوع این سانحه جان خود را از دست داده‌اند.

فرحبد: روایتی که از سانحه می‌شود روایت ایران نیست
کاپیتان شهرام فرحبد مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران نیز با بیان این‌که تصور نمی‌کنم در هیچ حادثه‌ای در کشور ما مانند سانچی تا این حد پیگیری و تلاشی صورت گرفته باشد، گفت: در سانحه کشتی سانچی سعی شد تمام جوانب دیده شود و هیچ موردی از قلم نیفتد. از همان روز اول تیم اضطراری در شرکت ملی نفتکش ایران تشکیل و پیگیری‌های لازم انجام شد. روایتی که از سانحه می‌شود، روایت ایران نیست بلکه چهار کشور چین، پاناما، هنگ‌کنگ و ایران به‌صورت مشترک کارگروهی تشکیل دادند و پس از چند ماه بررسی مستندات، فیلم‌ها، مشاهدات میدانی و جعبه سیاه کشتی‌ها نتایج گزارش خود را اعلام کردند. از کشور ما نیز نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشتند و در این کارگروه عضو بودند. نتایج گزارش مشترک چند کشور به سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان بین‌المللی دریانوردی نیز ارائه شد.

کارکنان کشتی همان لحظات اولیه جان باختند
او افزود: ما عقیده داریم برخی تلاش می‌کنند از احساسات پاک خانواده‌ها سوء‌استفاده کنند. صدها ساعت بررسی فنی، علمی، شبیه‌سازی سانحه، استفاده از شواهد و داده‌های اطلاعاتی حاضر در صحنه سانحه و همچنین اطلاعات جعبه سیاه کشتی سانچی، بیانگر این است که امکان زنده ماندن خدمه شجاع این کشتی وجود نداشته و این عزیزان در همان لحظات اولیه بر اثر استنشاق دود ناشی از گازهای سمی جان خود را از دست دادند.

او ادامه داد: در برنامه‌ای که در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد، موارد متعددی خلاف واقع و فاقد جایگاه تخصصی درباره این سانحه مطرح شد که خانواده کارکنان سانچی را آزرده ساخت. برای مثال در این برنامه گفته شده از قایق نجات کشتی استفاده شده است، در حالی‌که این نظر کاملا غیرتخصصی و غیرفنی است و حتی به وضوح در تصویر منتشر شده در این برنامه نیز استفاده نکردن از قایق های نجات کاملا مشخص است. زیرا در درجه اول پایه‌های نگه دارنده قایق نجات در موقعیت اولیه خود هستند که به وضوح بیانگر استفاده نکردن از قایق نجات است. به‌گفته او، آن چیزی که تصاویر نشان می‌دهد این است که قایق نجات کاملا ذوب شده است. کما این‌که اجساد افرادی که روی عرشه کشتی پیدا شدند، در اطراف قایق نجات پیدا شدند و اگر امکان رفتن با قایق نجات بود آن‌ها قطعا رفته بودند.

ماجرای تماس‌های مشکوک تلفنی
او در پاسخ به این سوال که آیا شرکت ملی نفتکش اقدامی در جهت پاسخ به مطالبه برخی از خانواده‌ها که معتقدند فرزندان‌شان هنوز زنده‌اند و با آن‌ها تماس می‌گیرند انجام داده است یا خیر، گفت: باوجود این‌که برخی از این خانواده‌ها می‌گویند بیش از ۱۲۰۰ تماس ناشناس داشته‌اند، چرا حتی یکی از تماس‌ها واقعی نبوده و هیچ‌کدام از این خانواده‌ها نتوانسته‌اند بعد از گذشت دو سال یک تماس تلفنی موفق داشته باشند؟ چرا فقط این چند خانواده تماس تلفنی مشکوک دریافت می‌کنند و بقیه ۲۲ خانواده دیگر این تماس‌ها را ندارند؟

به‌گفته او، برخی از این خانواده‌ها معترض به این بودند که فرزندان، همسر یا عزیزان شان که در کشتی شهید شدند، هنوز زنده‌اند و احتمالا در جایی هستند و باید پیگیری و پیدا شوند. آن‌ها راضی نبودند واقعیت را بپذیرند که عزیزان‌شان طی این حادثه به شهادت رسیدند و تمام تلاش‌ها برای نجات و یافتن پیکر آن‌ها انجام شده است اما این مهم میسر نشد. حتی اقدامات کارشناسی بسیاری نیز صورت گرفت و بیش از این کاری در این‌باره امکان‌پذیر نبود.
فرحبد افزود: ما به‌صورت مرتب به این خانواده‌ها گفتیم مستندات خود را به نهادهای مربوط برای پیگیری ارسال کنند و حتی ما خودمان نیز پیگیر این موضوع شدیم ولی تا جایی‌که بنده اطلاع دارم، نهادهای تخصصی نیز ادعاهای مربوط به تماس خدمه کشتی با برخی خانواده‌ها را رد کردند و آن را بی‌اساس دانستند.

فرحبد همچنین درباره پرداخت‌های بیمه‌ای به بازماندگان گفت: به‌گفته او خسارت به تمام خانواده‌هایی که این مراحل را طی کرده و مدارک مورد نیاز را ارائه داده‌اند، به‌صورت کامل و در قالب پرداخت ارزی انجام شده است و این رقم تا این‌جا حدود 2.5 میلیون دلار است. همچنین 13 نفر از بستگان بازماندگان تاکنون استخدام شده‌اند. فراتر از این، طبق مصوبه مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت، مقرر شد نحوه پرداخت حقوق به خانواده و بازماندگان آن‌ها با یک درجه ارتقای شغلی برای هر فرد، طبق ضوابط پرداخت به خانواده‌های شهدای جنگ تحمیلی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار