محمود صادقی: بنابر وظیفه انقلابی، شرعی و میهنی در انتخابات ثبت نام کردم

تهران (پانا) - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به وظیفه انقلابی، شرعی و میهنی با مشورت، استخاره و تفال به قرآن کریم تصمیم گرفتم در انتخابات ثبت نام کنم؛ سوال این است «آیا کاری خلاف شأن مجلس انجام دادم؟»، «چرا تا وقتی که حرف می‌زنیم هجمه‌ای علیه نماینده راه می‌اندازید؟». اینگونه رفتار می‌کنیم که می‌گویند در مجلس ایران نمایندگان مجال صحبت کردن ندارند.

کد مطلب: ۹۸۶۵۲۵
لینک کوتاه کپی شد
محمود صادقی: بنابر وظیفه انقلابی، شرعی و میهنی در انتخابات ثبت نام کردم

در ادامه جلسه نوبت علنی نوبت عصر امروز- یکشنبه- محمود صادقی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به علی ادیانی نماینده قائم شهر گفت: در مجلس شورای اسلامی برخی برای خود نقش مبصر کلاس و مامور حراست قائل و مراقب هستند کسی خطا نکند و در صورت رخ دادن از الفاظ غیرمودبانه استفاده کرده و مجلس شورای اسلامی را زیر سوال می‌برند.

وی خطاب به ادیانی ادامه داد: یکبار قانون اساسی به خصوص فصل ۶ مربوط به قوه مقننه را بخوانید، بنابر اصل ۸۶ قانون اساسی نماینده مجلس شورای اسلامی در مقام ایفای وظایف نمایندگی در بیان اظهارات آزاد است پس اجازه دهید که مجلس آزاد باشد و نمایندگان از آزادی آن استفاده کنند نه این‌که اعضای مجلس خود کمک کنند آزادی از بین رود، به همکاران احترام بگذارید تا حرف خود را بزنند. اگر مجلس شورای اسلامی محل تضارب آرا نباشد اثرگذار نیست. انگار می‌خواهند فضای دیکتاتوری در مجلس حاکم باشد.

وی با بیان طرح این پرسش که آیا نماینده‌ای را که در اعتراض به رعایت نشدن شان مجلس شورای اسلامی تصمیم به استعفا می‌گیرد باید اینگونه خطاب کرد، آیین‌نامه اجازه استعفا به نماینده داده است. من بعد از اعلام تصمیم ناگهانی مصوبه سران قوا مبنی بر افزایش قیمت بنزین دیدم که نظر نمایندگان گرفته نشده است و سران قوا راسا در این باره تصمیم گرفته اند. سپس قرار شد روز یکشنبه پس از از این تصمیم طرح‌هایی مطرح شود اجازه این کار را ندادند.

محمود صادقی عصر روز یکشنبه در تذکری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبری انقلاب در جلسه درس خارج فقه با تصمیم سران قوا درباره افزایش قیمت بنزین موافقت کردند، افزود: ایشان در بیانات خود فرمودند از این طرح حمایت شود مشروط بر آنکه آثار تورمی بر سایر کالاها نداشته و وضعیت کنترل شود.
وی اضافه کرد: ما نمایندگان انتظار داشتیم که آقای لاریجانی اجازه دهند که نمایندگان نظراتشان را مطرح کنند. قطعا نمایندگان با رعایت مصالح کشور و در نظر گرفتن توصیه‌های رهبری طرح‌ها و مطالب خود را بیان می‌کردند پس درست نبود که اجازه ندهند طرح‌های نمایندگان از جناح‌های مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی مطرح شود. این کار شأن مجلس را زیر سوال برد.

عضو فراکسیون امید گفت: در آن زمان احساس کردم که تحقیر شدم و شأن مجلس شورای اسلامی زیر سوال رفت، بنابر این تصمیم به استعفا گرفتم استعفانامه‌ام را نوشتم بعد خواستم پیگیری کنم، اما در همان روز در جلسه بعد از ظهر در صحن مجلس شورای اسلامی برخی نمایندگان با من نظر موافق نداشتند و می‌گفتند این کار به مصلحت نبوده و ممکن است به التهابات موجود در کشور دامن بزند.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: برخی موکلانم هم از من تقاضا داشتند استعفا ندهم. در برخی سایت‌های ضد انقلاب از استعفایم اینگونه تعبیر کرده بودند که به خیال خام آنها به زمان فروپاشی نظام نزدیک می‌شویم با توجه به این شرایط مصلحت دیدم استعفا ندهم.

صادقی افزود: با توجه به وظیفه انقلابی، شرعی و میهنی با مشورت، استخاره و تفال به قرآن کریم تصمیم گرفتم در انتخابات ثبت نام کنم؛ سوال این است «آیا کاری خلاف شأن مجلس انجام دادم؟»، «چرا تا وقتی که حرف می‌زنیم هجمه‌ای علیه نماینده راه می‌اندازید؟» اینگونه رفتار می‌کنیم که می‌گویند در مجلس ایران نمایندگان مجال صحبت کردن ندارند.

پس از خاتمه اظهارات صادقی، علی ادیانی نماینده قائم شهر در مجلس شورای اسلامی خواستار تذکر اصل ۷۵ قانون اساسی در پاسخ به تذکر وی شد؛ علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از ادیانی درخواست کرد اجازه دهد لاریجانی در این باره توضیح دهد.

لاریجانی: رهبری تدبیر کردند که اقدامات هماهنگ شود

لاریجانی در پاسخ به تذکر صادقی و تقاضای ادیانی برای پاسخ به‌آن گفت: وقت مجلس را صرف این امور نکنید، آقای صادقی در بیانات خود گفت در مجلس اجازه ندادند بحث شود. شما نظر مقام معظم رهبری را ملاحظه کردید ایشان فرمود کسانی می‌خواهند کاری کنند از این طریق هماهنگ نمایند. این اشکال نیست ایشان تدبیر کردند که اقدامات با هماهنگی انجام شود مقام معظم رهبری در شرایط خاص توصیه می‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به صادقی ادامه داد: ما همواره با استعفای همکاران مخالف هستیم هر زمان دوستان موضوع استعفا را مطرح می‌کنند آنها را راضی می‌کنیم تا این کار را انجام ندهند، نمی‌دانم استعفای شما به هیات رییسه رسیده یا نه، چون آن را ندیدم اگر استعفایی دارید هم درخواست می‌کردیم چنین کاری را انجام ندهیم. آقای عثمانی هم که استعفا داد خواهش کردیم این کار را نکند به هرحال در این مدت با هم کار کردیم.

وی ادامه داد: این‌که درباره نام‌نویسی در انتخابات موضوعی را مطرح کردید کسی نباید در این رابطه فردی را تحقیر کند شما برای ثبت‌نام احساس وظیفه کردید اشکالی در این کار نیست اگر کسی احساس می‌کند که می‌تواند به کشور کمک کند باید در انتخابات ثبت‌نام کند به هر حال بیان چنین بحث‌هایی از تریبون مجلس درست نیست.

پس از اظهارت لاریجانی، ادیانی‌راد همچنان خواستار ایراد تذکر اصل ۷۵ قانون اساسی بود که علی لاریجانی خواست که حرف‌های خود را نه در صحن بلکه با خود وی0صادقی) مطرح کند.

به گزارش ایرنا سید علی ادیانی راد در جلسه علنی نوبت عصر امروز یکشنبه مجلس، و در جریان پیشنهاد حذف ماده ۱ طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور گفت: اظهارات آقای صادقی مصداق تذکر اصل ۷۵ بود، چون آقای لاریجانی قول داد در مذاکرات این را بررسی کند، فردا در بحث مبسوط با استفاده از اصل ۷۵ بیان خواهم کرد.

ادیانی راد صبح امروز در نطق خود گفت: «کسانی می‌خواستند ۱۰ روز قبل از انتخابات استعفا دهند ولی یک مرتبه زودتر از همه زنبیل گذاشته و ثبت‌نام کردند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار