ذوعلم: پژوهش تحولی مبتنی‌بر اندیشه‌ورزی است

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پژوهش را تحولی مبتنی‌بر اندیشه‌ورزی دانست.

کد مطلب: ۹۸۶۴۳۳
لینک کوتاه کپی شد
ذوعلم: پژوهش تحولی مبتنی‌بر اندیشه‌ورزی است

حجت‌السلام علی ذوعلم در آیین بزرگداشت روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش با تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده که صبح امروز در تالار فرهنگ برگزار شد با ابراز خرسندی از اینکه در نظام تعلیم و تربیت به‌عنوان اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین عرصه عالم فعالیت می‌کنیم درباره چیستی پژوهش در عرصه تربیت گفت: «آیا پژوهش یک فرایند ابزاری برای رسیدن به نتیجه است؟ تا آن را در مدیریت و برنامه‌ریزی اعمال کنیم آیا پژوهش یک امر الصاقی است تا در عرصه صنعت و اقتصاد و آموزش عالی و ... استفاده کنیم.»

او با بیان اینکه که باید فراتر از این‌ها به آن بیاندشیم گفت: «پژوهش واژه تحقیق است و بهتر می‌تواند معنی پژوهش را مشخص کند. تحقیق و پژوهش در یک معنای عمیق در یک بستر تربیتی و در آموزش و پرورش امروز که در صدد تحول بنیادین در فرایندها برنامه‌ها و محتوا است به این معناست که جریان مستمر و دایمی و ضرورت حاکم بر زندگی را ایجاد کند. یک امر اصیل و ریشه‌دار است که دارای ارزش ذاتی وابسته به نتیجه و ابزاری است که به‌عنوان مقدمه برای اهداف نیست و ذاتا ارزشمند است.»

ذوعلم افزود: «بدون نگاه عمیق این فرایند تربیتی حاصل نمی‌شود و رشدی ایجاد نمی‌شود باید جهت‌گیری پژوهش ذیل نگاه توحیدی باشد تا فرد را از ابهام، ظلمت و مجهولات به نور و روشنایی، درون‌نگری اصیل، اطمینان خاطر و علم و دانش می‌رساند.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اضافه کرد: «پژوهش و تحقیق در عنصر علم و معرفت علم نیست بلکه کارایی دارد اگر به ۵ عنصر اهداف برنامه درسی تامل کنیم پژوهش و تحقیق باید تحقق پیدا کند در مدرسه بحث اخلاق، کنشگری و اخلاق مبتنی‌بر هویت دینی به‌عنوان هدف است و اگر امروز از نظام مدرسه‌ای انتقاد می‌کنیم جز در یک فرایند پژوهشی عمیق تحقق یافتنی نیست.»

او ادامه داد: «پژوهش به‌معنای یک نوع شدن و تحولی است که مبتنی‌بر اندیشه‌ورزی است باید زمینه‌هایی را برای دانش‌آموز فراهم کنیم تا شدن به یک خلاقیت بیانجامد که زندگی حقیقی او را متحول کند و در متن حیات او تاثیرگذار باشد تا به‌سمت حیات پاک و آرام برود.»

ذوعلم گفت: «در بستر تعلیم و تربیت به این معنای عمیق درباره پژوهش نیاز داریم تا پژوهش را به‌عنوان یک امر کلیشه‌ای، تقلیدی و فرایند اداری ندانیم. اگر توانستیم این نگرش را در خود تقویت کنیم که فطرتا وجود دارد موفق می‌شویم.»

او ادامه داد: «نباید محور نگاه و غایت دانش‌آموز در مدرسه محدود شود او باید به این نگاه برسد که ثروت فرهنگی نیز مهم است و نباید برای منافع خود تلاش کند بلکه باید برای رشد و تعالی کشور تلاش کند. در بیانیه گام دوم نیز نگاه خوبی گفته شده است اولین‌ سرفصل این بیانیه عرصه علم و پژوهش است و ۶ عنصر دیگر آن را تکمیل می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار