مزرعه تحقیقاتی فندق و گیاهان دارویی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود

اردبیل (پانا) - رییس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل از تامین پنج هکتار زمین برای راه‌اندازی مزرعه فندق و گیاهان دارویی با اهداف تحقیقاتی در اردبیل خبر داد.

کد مطلب: ۹۷۶۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد
مزرعه تحقیقاتی فندق و گیاهان دارویی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود

مهران اوچی اردبیلی ،رییس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل گفت: با امضای قرارداد با اداره کل منابع طبیعی استان زمین مناسبی برای راه‌اندازی کلکسیون، اجرای تحقیقات و ایجاد نهالستان برای تولید نهال فندق شناسنامه‌دار فراهم شده است.
او با اشاره به اینکه این طرح در راستای تحقق اهداف تحقیقاتی در حوزه کشاورزی است، اظهارداشت: با انجام عملیات خاک‌ورزی مناسب در چند ماه آینده نسبت به راه‌اندازی این مزرعه تحقیقاتی اقدام خواهد شد.
رییس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل افزود: ادامه مطالعات و تحقیقات برای دستیابی به ژنوتیپ‌های امیدبخش برای کشت و توسعه فندق در استان برای ایجاد درآمد پایدار برای روستاییان اردبیل از اهداف این پروژه است که امیدوارم با راه‌اندازی این مجموعه بتوانیم در اصلاح الگوی کشت استان گام اساسی برداریم.
اوچی اردبیلی در بخش دیگری از سخنان خود به تکمیل فاز تحقیقاتی تولید نشاسته پلیمری در جهاد دانشگاهی اردبیل اشاره کرد و گفت: در چند روز اخیر با برگزاری جلسات متعدد با مسوولان جهاد دانشگاهی کشور، این طرح فناورانه وارد فاز جدیدی شده و قرار است با اختصاص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، مقدمات ایجاد کارخانه تولید نشاسته پلیمری جهاد دانشگاهی در اردبیل فراهم شود.

او بیان‌کرد: با توجه به اینکه این محصول از کشور چین با قیمت بسیار بالا تامین می شود، جهاد دانشگاهی می‌تواند با بهره‌مندی از این فناوری و راه‌اندازی پایلوت نیمه‌صنعتی تولید نشاسته پلیمری بخشی از نیاز کشور به این محصول وارداتی را تامین و به اقتصاد کشور و استان کمک کند.
رییس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل گفت: با تاسی از تدبیر ایجاد سالانه ۲۰ هزار شغل در استان از طرف استاندار اردبیل، با ایجاد کارخانه تولید نشاسته سبز در اردبیل برای ۴۴ نفر در فاز اول فرصت شغلی ایجاد می‌شود.
اوچی اردبیلی ایجاد پایلوت نیمه‌صنعتی تولید نشاسته پلیمری با ظرفیت هزار و ۵۰۰ تن در سال را از برنامه‌های اولویت‌دار جهاد دانشگاهی اردبیل دانست و افزود: در این استان ۷۵۰ هزار تن سیب‌زمینی تولید می‌شود که ۲۵۰ هزار تن آن درجه سه و غیرقابل استفاده است که می‌توان از آن برای تولید نشانسته پلیمری که در صنعت حفاری نفت کاربرد دارد، استفاده کرد.

استان اردبیل یکی از ارزشمندترین ذخایر ژنتیکی فندق جهان را در جنگل فندقلو دارد اما نتوانسته از ظرفیت موجود استفاده مطلوبی داشته باشد.

با توجه به طرفیت های استان اردبیل می‌توان بیش از ۲۰۰ هکتار به جنگل فندق استان افزوده و از این طریق سهم قابل توجهی در تولید این محصول در استان و اشتغال زایی در بخش کشاورزی به دست آورد.
عرصه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل‌های شرق استان اردبیل به شمار می‌رود که دنباله جنگل‌های نیمه‌گرمسیری استان گیلان است ،این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در ۱۰ کیلومتری شهر نمین و ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار