عربستان برای کاستن از تنش‌ها با ایران تلاش می‌کند

تهران (پانا ): روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی از تلاش‌های محرمانه عربستان سعودی برای بهبود روابط با ایران خبر داده و دلیل آن را نگرانی فزاینده عربستان از خطرات بحران احتمالی برای اقتصاد متکی به نفت این کشور دانسته است.به نوشته این روزنامه، ایران هم به تشنج‌زدایی با عربستان علاقه نشان داده است.

کد مطلب: ۹۷۶۲۹۴
لینک کوتاه کپی شد
عربستان برای کاستن از تنش‌ها با ایران تلاش می‌کند
به گزارش بی بی سی ، وال استریت ژورنال می نویسد : دلیل علاقه تازه عربستان برای بهبود روابط با ایران و سایر رقبای منطقه‌ای مانند قطر، نگرانی این کشور از نداشتن حمایت آمریکا و سایر متحدانش است.این برداشت عربستان پس از حمله به تاسیسات آرامکو صورت گرفت. ایران و عربستان از سال ۱۳۹۴ روابط سیاسی و اقتصادی ندارند. پس از اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه، گروهی در ایران به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند.
مقام‌های سعودی، اروپایی و آمریکایی گفته‌اند نمایندگان عربستان و ایران در ماه‌های اخیر، پیام‌هایی رد و بدل کرده‌اند و از طریق واسطه‌هایی در عمان، کویت و پاکستان تماس برقرار کرده‌اند.این مقام‌ها گفته‌اند محتوای این پیام‌ها، کاستن از تنش‌ها میان ایران و عربستان بوده است.اخیرا مقام‌های دولت ایران برای حل مسالمت‌آمیز بحران‌ منطقه، طرحی با عنوان "ابتکار صلح هرمز" ارائه کردند.ایران تمامی کشورهای منطقه خلیج فارس و همچنین چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آمریکا را به تشکیل یک ائتلاف واحد برای صلح دعوت کرده است.بهرام قاسمی، سفیر ایران در پاریس تایید کرده است که ایران این طرح صلح را به عربستان نیز داده است . این طرح مبتنی بر تعهد و همکاری متقابل با هدف تامین امنیت صادرات نفت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار