رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان خبر داد:

رشد ١٤ درصدی تعداد فوتی های حوادث ترافیکی

همدان (پانا) - رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان از احداث ۱۱ساختمان پایگاه اورژانس در استان همدان خبر داد که ۲ مورد از این پایگاه ها با اختصاص ۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت آن ها به اتمام رسیده است.

کد مطلب: ۹۷۶۲۲۹
لینک کوتاه کپی شد
رشد ١٤ درصدی تعداد فوتی های حوادث ترافیکی

حبیب معصومی ضمن بیان این که حوزه علوم پزشکی همدان ۵۶ پایگاه اورژانس را در بر می گیرد، گفت: طبق برنامه تعین شده تا سال ۱۴۰۰باید ۱۴پایگاه دیگر احداث شود که از این تعداد ۹ پایگاه در دست احداث است و ۳ پایگاه دیگر نیز به محض فراهم شدن شرایط تا ۲ سال آینده ساخته خواهند شد.
معصومی از توزیع ۶ آمبولانس بی کمک هر کدام به قیمت یک میلیارد تومان و ۶ آمبولانس کمک دار هر کدام به قیمت ۱/۳میلیارد تومان خبر داد و گفت: در سال ۹۷، ٥٠ هزار مأموریت اورژانسی در استان همدان انجام شد اما در سال جاری ماهیانه ۵ هزار مأموریت انجام می گیرد که این نشان از ارتقای سطح آگاهی مردم از خدمات اورژانس است.
او با اشاره به این که ۳ مؤسسه آمبولانس خصوصی در استان وجود دارد، اظهار داشت: هم اکنون ۳۳۰ نفر در اورژانس استان مشغول به کار هستند و با جذب ۲۰۰ نفر دیگر طی ۵ سال آینده مشکل نیروی انسانی مورد نیاز حل خواهد شد.
معصومی با بیان این که فوت هر فرد ۲۰ تا۴۰ سال هزینه ای حدود ۲ میلیارد تومان برای خانواده متوفی و جامعه دارد، افزود: حدود یک پنجم ثروت کشور صرف حوادث غیر مترقبه، بیماری های واگیر و حوادث ترافیکی می شود.
او با اشاره به این که طبق تشخیص پزشکی قانونی، محل فوت افراد حادثه دیده در تصادفات می تواند سر صحنه حادثه، حین انتقال در آمبولانس، در بیمارستان و یا مکان نامعلوم باشد، گفت: سالانه ۱۴هزار مصدوم در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی همدان درمان می شوند که از هر ۷۳ نفر یک نفر فوت می کند.
او با اشاره به شناسایی ۱۰۰ نقطه حادثه خیز بر اساس تصادفات صورت گرفته در آنها تصریح کرد: سه راهی ویان تا کبودرآهنگ با افزایش ۷ برابری فوت مواجه است که این تصادفات به دلیل نبود موانع مورد نیاز در جاده صورت گرفته است.
معصومی ادامه داد: در ٧ ماهه نخست سال ۹۷ تعداد فوتی های حوادث ترافیکی ۲۸۹ نفر بوده است اما این تعداد در مدت مشابه سال جاری با رشد ۱۴ درصدی مواجه شده و به ۳۳۷ نفر رسیده است.
او با اشاره به عبور ۵ میلیون خودرو در ایام اربعین حسینی از استان همدان گفت: در مهر ماه امسال ۴۰ نفر از هموطنانمان در حوادث ترافیکی در محورهای استان همدان جان خود را از دست داده اند.
معصومی از ثبت ۳۱۲ پرواز برای بالگرد اورژانس همدان خبر داد و گفت: به جز مناطق بهار و رزن، دیگر مناطق استان دارای پد بالگرد هستند همچنین ۵۰ نقطه از محورهای همدان که محل تردد گردشگران است و یا فاصله زیادی از استان دارد شناسایی شده که ۲۰ نقطه از آنها دارای پد بالگرد است.
معصومی با بیان این که تعداد زیاد شماره های امدادی باعث سختی کار امداد رسانی می شود، گفت: ۴۰ شماره ضروری در کشور موجود است که شماره اورژانس ۱۱۵ و پلیس ۱۱۰ شناخته شده ترین شماره سه رقمی برای مردم است.
او گفت: سالانه ٥٠٠ هزار تماس بی ارتباط با شرح وظایف اورژانس گرفته می شود اما به طور کلی تماس های مزاحمتی کاهش یافته است.
معصومی با بیان این که طرح زمستانی در بازه ۲۰ آذر تا ۲۰ اسفند ماه اجرا می شود، گفت: در این طرح هماهنگی با ارگان هایی همچون هلال احمر، راهداری و غیره صورت می گیرد و برای مقابله با شرایط بحرانی آمبولانس ها، بیمارستان ها و پایگاه ها باید آمادگی کامل داشته باشند.
او با بیان این که سالانه ۱۰۰ نفر در چهارشنبه پایان سال مصدوم می شوند، گفت: سه ماه قبل از چهارشنبه سوری با آموزش همگانی در خصوص پیشگیری از حوادث این روز، سعی کرده ایم صدمات را کاهش دهیم.
معصومی با اشاره به این که سقوط از درخت گردو یکی از حوادث منجر به فوت در استان همدان محسوب می شود، گفت: در سال جاری ۱۰۲مورد سقوط از درخت گردو را داشتیم که ۸ نفر از این افراد فوت کردند.
او در پایان اظهار کرد: به منظور حل مشکل سقوط از درخت، پایان نامه یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان که پیرامون طراحی کمر بند مخصوص برای گردو تکانی بود را به جهاد کشاورزی ارائه کرده ایم.

رضوانه شعبانلو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار