درخواست محیط زیست برای توقف پیش فروش محصولات ایران خودرو

تهران (پانا) - در پی اقدام شرکت ایران خودرو برای پیش فروش 4 محصول با استاندارد یورو 4، سازمان محیط زیست با صدور نامه‌ای به وزیر صمت، این اقدام را خلاف قانون هوای پاک عنوان کرد.

کد مطلب: ۹۷۶۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
درخواست محیط زیست برای توقف پیش فروش محصولات ایران خودرو

بر اساس ماده 4 قانون هوای پاک، پیش فروش محصولات یورو4 برای سال آینده ممنوع است و خودروسازان باید قبل از هرگونه اقدام به فروش یا پیش فروش نسبت به اخذ مجوز آلایندگی برای محصولات خود اقدام کنند اما اخیرا شرکت ایران خودرو برای پیش فروش محصولات خود با استاندارد یورو 4 اقدام کرده است که با واکنش سازمان محیط زیست مواجه شده است.

در بخشی از نامه سید محمدمهدی میرزایی قمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به فرشاد مقیمی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو آمده است:

«به استحضار می‌رساند بر اساس بخشنامه مورخ 1398.9.20 شرکت ایران خودرو در وبسایت رسمی خود اقدام به پیش فروش 4 محصول دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 برای آذرماه سال 99 کرده است که بر اساس ماده 4 قانون هوای پاک پیش فروش محصولات یورو 4 برای سال آینده ممنوع بوده و خودروسازان می‌بایست قبل از هر گونه اقدام به فروش یا پیش فروش نسبت به اخذ مجوز آلایندگی برای محصولات خود اقدام کنند. با توجه به اینکه برای 4 محصول مذکور تاکنون اقدامی جهت ارتقاء استاندارد آلایندگی به یورو 5 صورت نگرفته است مقتضی است دستور فرمایید از پیش فروش محصولات مذکور برای سال آینده جلوگیری به عمل آید. بدیهی است در صورت انجام پیش فروش این محصولات این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.»

ماده 4 قانون هوای پاک چه می‌گوید؟

طبق ماده 4 قانون هوای پاک، تولید انواع وسایل نقلیه موتوری و واردات آنها مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌های موضوع این قانون، اعلامی از سوی سازمان می‌باشد. استاندارد ساخت و تولید حد مجاز مصرف سوخت و واردات قطعات واجد استاندارد مرتبط با احتراق و یا موثر بر آلایندگی وسایل نقلیه از قبیل اگزوز، صافی (فیلتر) و واکنش ساز(کاتالیست) توسط سازمان ملی استاندارد ایران تعیین، کنترل و نظارت می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

شماره‌گذاری انواع وسایل نقلیه موتوری اعم از داخلی و وارداتی مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌های موضوع این قانون و اخذ تاییدیه سازمان می‌باشد. سازمان موظف است از ادامه تولید و ورود وسایل نقلیه‌ای که حدود مجاز انتشار آلاینده‌های تعریف شده موضوع این قانون را رعایت نمی‌کنند، جلوگیری کند. پیش فروش یا فروش این گونه وسایل نقلیه موتوری ممنوع است.

تبصره: سازمان مکلف است با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران طی مدت اجرای قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها را به استاندارد روز دنیا ارتقا دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار