رئیس مرکز ملی فرش ایران اعلام کرد:

همدان جزء ده استان برتر کشور در تولید فرش دستباف

همدان (پانا) - رئیس مرکز ملی فرش ایران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که روز گذشته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شد از اشتغال دو میلیون نفر در حوزه فرش دستباف در کشور خبر داد.

کد مطلب: ۹۷۶۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد
همدان جزء ده استان برتر کشور در تولید فرش دستباف

فرشته دست پاک با بیان این همدان جزء ده استان برتر کشور در حوزه فرش دست بافت است، اظهار کرد: در استان همدان ۵۰ هزار نفر در حوزه صنعت فرش دستباف در حال فعالیت هستند.
او با تأکید بر این که کسی که شغلش قالیبافی است باید بیمه باشد، اضافه کرد: ۷۰ درصد بافندگان فرش دستباف در کشور را زنان تشکیل می دهند که ۱۳ هزار نفر از آنان دارای بیمه قالیباف و کارت قالی بافی در استان همدان هستند.
دست پاک در ادامه اظهار داشت: در حوزه فرش دستباف تنها به تولید کنندگان واقعی وام اعطا می شود و این وام حتماً باید در جهت صنعت قالیبافی استفاده شده و صرف هزینه های متفرقه نشود.
او گفت: سالانه ۳ و نیم میلیون متر مکعب فرش دستباف در کشور تولید می شود که ۲۰ درصد از این تولیدات به مصرف داخلی می رسد که این نشان دهنده علاقه مردم ایران به فرش دستباف است.
دست پاک در خصوص فرش های خارج از ایران، گفت: فرش هایی که خارج از ایران هستند و نیاز به مرمت و بازسازی بافت دارند باید به ایران بازگردانده شوند که در این صورت هزینه گزاف گمرک شامل آن ها می شود.
او با بیان این که برای راه اندازی کارگاه فرش، به تولید کننده ها تسهیلات تعلق می گیرد، افزود: قالیبافی جزء مهمترین مشاغل خانگی و اتحادیه فرش از قوی ترین اتحادیه ها است.
دست پاک با تأکید بر این که وضعیت فرش دستباف در کشور همیشه حرف اول را می زند، اظهار کرد: به راحتی با مبلغ ۵ میلیون تومان می توان دار قالی و مواد اولیه فرش را که تولید داخلی هستند، تهیه کرد و از این طریق به بالاترین ارزش افزوده رسید و اشتغال ایجاد کرد.
او در خصوص صادرات فرش گفت: حدود ۸۰ درصد از تولیدات فرش دستباف کشور صادر می شود که ۳۰ درصد آن به آمریکا صادر می شد که بعد از تحریم فرش ایران از سوی آمریکا این درصد از سبد صادرات کشور حذف شد.

حنانه فراهانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار