مدیر کل آموزش وپرورش فارس:

سند 2030 هیچ جایی در نظام تعلیم و تربیت ندارد

شیراز (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر هوشیاری مسئولان در زمینه تلاش دشمن برای استفاده از این نهاد و تربیت سرباز برای خود در قالب اجرای سند 2030 ، گفت : این سند به هیچ عنوان در آموزش و پرورش راه ندارد و آنچه ما به دنبال آن هستیم، سند تحول بنیادین است که اجرای آن مورد تاکید مقام معظم رهبری و خواسته همه مسئولین در نظام تعلیم و تربیت است.

کد مطلب: ۹۷۵۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
سند 2030 هیچ جایی در نظام تعلیم و تربیت ندارد

علی عسکر نجفی در جمع منتخبی از فرهنگیان بسیجی استان در شیراز ، بزرگترین عامل برای تحقق اهداف آموزش و پرورش را مدیران مدارس معرفی کرد و خطاب به آنها گفت : شما افسران و فرمانده پیشانی جبهه تعلیم و تربیت هستید که در نزدیکترین نقطه به هدف اصلی واقع شده اید .

مدیر کل آموزش و پرورش فارس مدرسه را به عنوان میدان تحول در آموزش و پرورش دانست و گفت : کسی که هدایت و فرماندهی این مدرسه ها را برعهده دارد شما مدیران هستید که برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت بسیار به درایت ، مدیریت و راهبری شما در این میدان سخت و خطیر نیازمندیم .

نجفی با تاکید بر لزوم همکاری و هم افزایی تمام دستگاه در اجرای هر چه بهتر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت : باید تلاش کنیم که این سند را با همه زیرنظامهایش اجرایی کنیم که قطعا راه برون رفت آموزش و پرورش از مشکلات موجود اجرای همین سند تحول بنیادین است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تحول در امر تعلیم و تربیت بر اساس سند تحول بنیادین گفت : سند تحول به دنبال این است که در ساختار و ارکان آموزش و پرورش تحولات اساسی ، عمیق و بنیادین ایجاد کند.

نجفی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش برای انجام رسالت خود به همکاری همه نهادها و دستگاه ها نیازمند است گفت : نظام تعلیم و تربیت فقط منحصر به آموزش و پرورش نیست و مرکب از متغییرها و عوامل متعددی است که باید این ها در هدف ، ابزار ها و شیوه های رسیدن به هدف با هم تشریک مسائی و وحدت کلمه داشته باشند .

مدیر کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر هوشیاری مسئولین در زمینه تلاش دشمن برای استفاده از این نهاد و تربیت سرباز برای خود در قالب اجرای سند 2030 ، گفت : این سند به هیچ عنوان در آموزش و پرورش راه ندارد و آنچه ما به عنوان راهکار به دنبال آن هستیم، سند تحول بنیادین است که اجرای آن مورد تاکید مقام معظم رهبری و خواسته همه مسئولین در نظام تعلیم و تربیت است.

وی با تاکید برلزوم چرخش از وضع موجود به وضع مطلوب افزود : تحولات باید عمیق ، ریشه ایی ، همه جانبه ، فراگیر ، نظام مند ، دارای ساختار ، آینده پژوهانه و مبتنی برآموزه ها و معارف اسلامی باشد .

نجفی با اشاره به اینکه در گذشته برنامه ریزان آموزشی دقیقا بر نظام حافظه محور تاکید داشته اند گفت: سالهاست که با این نظام حافظه محور حرکت کرده ایم که خروجی آن دانش آموزانی تک بعدی خالی از مهارتهای اجتماعی و آسیب پذیر در برابر آسیبهای مختلف اجتماعی ،بدون عزت نفس و اعتماد به نفس، شکننده و آسیب پذیر بوده است.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس افزود : هدف ما از تربیت، رساندن متربیان به مراتبی از حیات طیبه همان گونه که در قرآن کریم هم آمده است .

وی با بیان اینکه باید در مدرسه نیز به عنوان مکان اصلی تحول هم چرخش های اثربخش داشته باشیم گفت : تا کنون به مدرسه به عنوان یک مکان آموزشی نگاه می کردیم اما در واقع مدرسه محل کسب تجربه های تربیتی و کانون تربیتی است .

نجفی گفت: نقش مدرسه به عنوان یک مکان آموزشی خیلی فراتر رفته و در کنار آموزش باید مباحث تربیتی را دنبال کنیم ؛ معلمی که فقط آموزش دهنده بود در سیستم آموزشی به مربی ، اسوه ، مشاور و تسهیل کننده یادگیری و دانش آموز هم به یک فراگیر فعال ، پرسشگر ، تربیت پذیر تبدیل می شود .

وی گفت : زندگی در عصر جدید و بهره گیری ازمدرن ترین امکانات و فناوری های روز باید متربیان را توانمند ساز کنند و در راهبری جدید مدیریت باید نگاه عوض شود و مدیر راهبر آموزشی و تربیتی است.

نجفی بر لزوم تغییر نگاه تک بعدی در زمینه تربیت دانش آموزان به تربیت چند بعدی تاکید کرد و گفت: ساحت عبادی ، اعتقادی و اخلاقی یکی از شش ساحت است که بر آن تاکید ویژه شده و به عنوان رکن اساسی تعلیم و تربیت در خود سند به آن اشاره شده و زیر نظام های متعددی نیز برای آن تعریف شده و زمینه اجرای فعالیتها با آن محور در سند پیش بینی شده .

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر لزوم بازنگری در برنامه های درسی گفت: تا کنون برنامه درسی ما موضوع محور بوده لذا باید در برنامه درسی دچار تحول شویم چراکه لازم است برنامه های درسی امروزه مبتنی بر ذائقه های تربیتی و به نحوی باشد که در زندگی به درد دانش آموزان بخورد.

وی با تاکید بر لزوم به کارگیری معلمان توانمند و کارآمد و تأثیرگذاری مستقیم این قشر بر سرنوشت جامعه و لزوم اتخاذ تدابیر مناسب جهت جذب، تربیت و به کارگیری نیروی انسانی گفت: معلمان باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان وارد عرصه تعلیم و تربیت شوند و برای آنان توانمندی‌هایی از بعد علمی، نگرشی، اخلاقی و مهارتی پیش‌بینی شود.

نجفی افزود : فضاها باید در سیستم جدید مبتنی بر روش تدریس نوین ساخته شود با روش همیار باید فضاسازی شود تا دانش آموزان در مواجه با محیط خشک آموزشی خسته نشوند و در واقع باید فن آوری در اختیار تربیت باشد .

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در پایان ضمن تبریک هفته پژوهش گفت : معلم باید پژوهش گر ، خلاق و نقاد باشد و با ایجاد فرصت پرسشگری و انتقاد، رویکرد پژوهشی در دانش آموزان ایجاد کند و این موضوع اساس کار در آموزش و پرورش است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار