بر صحنه تماشاخانه‌های پایتخت

تهران (پانا) - تماشاخانه‌های تهران در هفته‌ای که گذشت با اجرای نمایش‌های متعدد میزبان علاقه‌مندان هنر باشکوه تئاتر بودند. در این گزارش به معرفی مهم‌ترین آثار روی پرده می‌پردازیم.

کد مطلب: ۹۷۵۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد
بر صحنه تماشاخانه‌های پایتخت

تئاتر شهر از «فرانکنشتاین» تا «پارتی»

هم اکنون نمایش های «فرانکنشتاین» به کارگردانی ایمان افشاریان در تالار اصلی، «خاک و تاج» به کارگردانی زهرا صبری در تالار قشقایی، «دست های آلوده» به کارگردانی مسعود موسوی در تالار قشقایی، «سگدو» به کارگردانی عباس غفاری در تالار سایه، «پارتی» به کارگردانی آرش عباسی در تالار سایه، «آسانسور نداره» به کارگردانی لبخند بدیعی در کارگاه نمایش تئاتر شهر روی صحنه هستند.

«آبگوشت زهرماری» در سنگلج

نمایش آبگوشت زهرماری نوشته آرش آبسالان و کارگردانی حسین اسدی است که پس از اجرای موفق خود در جشنواره آیینی سنتی از بیستم آذر ماه هر شب ساعت ۱۸ در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود. در این نمایش عبد بناری، الهام چنانی، علی نبی پور، میلاد سعیدی، عقیل جماعتی، زینب فخار، امیرمحمد شماسی ایفای نقش می‌کنند.

«آبگوشت زهرماری» روایت خان بوشهر است که مدتی است لب به غذا نمی‌زند و اهالی آشپزخانه تهدید شده‌اند که اگر غذای باب میل خان را آماده نکنند، اخراج خواهند شد و همین امر آن‌ها را به تکاپو برای تجزیه و تحلیل بی‌اشتهایی خان می‌اندازد.

مهدی کوشکی و «ولپُن»

نمایش «ولپُن» نوشته بن جانسون به کارگردانی مهدی کوشکی از نیمه آذر در تئاتر مستقل تهران روی صحنه رفته است. این نمایش که در فهرست نخستین تجربه‌های کارگردانیِ مهدی کوشکی قرار می‌گیرد، روایتگر ماجرای شخصیتی است به همین نام که ثروت زیادی دارد و دیگرانی که چشم به دارایی‌هایش دوخته‌اند.

این نمایشنامه کمدی نوشته بنجامین جانسون یا بن جانسون نمایشنامه‌نویس اسکاتلندیِ هم‌دوره ولیام شکسپیر است که برخلاف سبک و رویکرد نمایشنامه نویس هم عصر خود، از پرداختن به ماجراهای دربار و اشراف دوری کرد و در آثارش بیشتر به توده مردم توجه نشان داد. بعضی پژوهشگران بن جانسون را در زمینه نگارش آثار کمدی حتی چیره دست‌تر از شکسپیر می‌دانند.

آتیلا پسیانی و «قصر موروثی خاندان فرانکشتاین»

آتیلا پسیانی نمایش «قصر موروثی خاندان فرانکشتاین» را از 16 آبان ماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌برد.

نمایش «قصر موروثی خاندان فرانکشتاین» با نگاهی به فیلم «فرانکشتاین جوان» به کارگردانی مل بروکس است که با نویسندگی ، طراحی و کارگردانی آتیلا پسیانی به روی صحنه خواهد رفت. خسرو پسیانی، ستاره پسیانی، اصغر پیران، نوید جهان زاده، روح الله حق گو، سیما خوشنویس، مهدی صدر و فاطمه نقوی بازیگران اصلی و رامبد جوان و علی شادمان بازیگران مهمان این نمایش هستند.

«ادیپوس» در سالن جمشید مشایخی

نمایش «ادیپوس» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی صفری از سوم آذر در سالن جمشید مشایخی روی صحنه می‌رود. «ادیپوس» بر اساس طرحی از نمایشنامه ادیپ شهریار اثر سوفوکل به نویسندگی و کارگردانی مرتضی صفری، از روز یکشنبه ۳ آذر در سالن جمشید مشایخی به روی صحنه می رود. در این نمایش ۷۰ دقیقه ای، شایان قنادزاده، مهشید عرفان، مهسا ریاحی، سحرناز عمرانی، فریبا طاهری و دنیا بابالو به ایفای نقش می پردازند.

تئاتر مولوی و اجراهای ویژه آخر هفته

نمایش‌های دانشگاهی «پینوکیو» به کارگردانی محمدرضا محمودی و «مقدس» به کارگردانی سعدی محمدی که این روزها اجرای عمومی خود را در مرکز تئاتر مولوی سپری می‌کنند، با توجه به استقبال مخاطبین طی روزهای آتی اجراهای ویژه خواهند داشت.

نمایش «پینوکیو» در روزهای 20 و 22 و 25 آذرماه در دو نوبت 16:30 و 19 در سالن اصلی تئاتر مولوی اجرا می‌شود. همچنین نمایش «مقدس» نیز در روزهای 21 و 24 و 26 آذرماه در دو نوبت 16:30 و 20 در سالن اصلی به روی صحنه می‌رود.

«دراکولای سفید» به شهرزاد

نمایش «دراکولای سفید» با طراحی و کارگردانی محسن میرزاخانی و تهیه‌کنندگی حسام آهنگر به زودی در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می‌رود. این اثر روایت زندگی دختری بوده که در بند اسارت به سر می‌برد. تنها راه نجات او آمدن فردی است که از آن با نام دراکولای سفید یاد می‌شود... .

متن این اثر توسط دانیال چاووشی و محسن میرزاخانی به نگارش درآمده است.

گفتنی است، طراحی گریم این اثر برعهده سارا اسکندری و طراحی لباس آن ماهرخ سلیمانی پور و طراحی صحنه آن بر عهده وحید لاری است.

«عیش و نیستی» در مهرگان

نمایش «عیش و نیستی» به قلم تیری مونیه و با طراحی و کارگردانی جابر حسینی در سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان از سوم تا نوزدهم آذر روی صحنه خواهد بود. «عیش و نیستی» به قلم تیری مونیه و با طراحی و کارگردانی جابر حسینی در سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان از سوم تا نوزدهم آذر روی صحنه خواهد بود.

نمایش «ماسک» در تئاتر شهرزاد

نمایش «ماسک» به نویسندگی مشترک بهزاد اقطاعی و ماهک مجد و کارگردانی بهزاد اقطاعی از چهارشنبه ۱۳ آذر کار خود را آغاز کرد. نورالدین حیدرى ماهر مجرى طرح و شادى بابایى تهیه کنندگى این اثر نمایشى را به عهده دارند.

نادر فلاح، لیلا بلوکات، تینو صالحی، شهروز دل افکار، مهدی صباغی، نوید هدایت پور و پیام امیرعبداللهیان بازیگران این نمایش هستند. این اثر نمایشی هر شب به جز شنبه‌ها ساعت ۲۰:۳۰ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

«درماندگان آخر اسفند» در تماشاخانه دیوار چهارم

در نمایش «درماندگان آخر اسفند» به نویسندگی نوشین معراجی و کارگردانی حامد برغانی که از روز چهارشنبه ۱۳ آذر در تماشاخانه دیوار چهارم به صحنه رفته است، مهیار اسلامی، معصومه احمدزاده، محسن مروی، فاطمه آریا، بهزاد زیبنده، شاهین اسماعیلی، عاطفه تقی‌لو و نیکی میربها به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در این نمایش که از مضمونی اجتماعی و روانشناختی برخوردار است، تلاش شده وضعیت تراژیک حیات اینجایی و اکنونی ما در قالب یک درام پیش چشم مخاطب قرار بگیرد.

گزارش: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار