معاون وزیر آموزش و پرورش دریزد: کنکور به تار و پود آموزش و پرورش آسیب ریشه ای وارد کرده است

یزد(پانا) -معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی درجمع نمایندگان معلمان ، مدیران ، سرگروههای آموزشی ، انجمن علمی معلمان و نماینده دانش آموزان استان یزد با اشاره به اینکه کنکور به تار و پود آموزش و پرورش آسیب ریشه ای وارد کرده است گفت : به عبارتی کنکور چشم تعلیم و تربیت را کور کرده و فرهنگ ، آموزش ، تآلیف کتب ، مطالبات خانواده ها و مدیریت مدارس را دچار انحراف نموده است .

کد مطلب: ۹۷۵۷۳۹
لینک کوتاه کپی شد
معاون وزیر آموزش و پرورش دریزد: کنکور به تار و پود آموزش و پرورش آسیب ریشه ای وارد کرده است

" حجت الاسلام علی ذوعلم " با تاکید براینکه ما باید به فراتر از کنکور بیاندیشیم افزود : کنکوردرکل یک مانع و سدی برای تنفس تربیتی آموزش و پرورش شده است و هنوز یک اراده محکم و قاطع برای اصلاح نظام آموزشی شکل نگرفته است.

وی سخنان نماینده دانش آموزان در این نشست را ستود و گفت: همین که این دختر دانش آموز دراین جمع به این راحتی از مطالبات دانش آموزان و نقطه نظرات خویش می گوید یک دستاورد است و نشان می دهد که عملا بجه های ما فقط تحت تاثیر کنکور تربیت نمی شوند .

" ذوعلم " این فضا را ناشی از فضای فکری دانست که حضرت امام (ره ) در جامعه ما ایجاد کرد و افزود: دانش آموزان ما خلاقانه ، مطالبه گرانه ، فکورانه ، مسئولیت پذیرانه ، تلاشگرانه و مجاهدانه تربیت شده اند و این عزت مندی ، استقلال ، مطالبه گری ، مردم سالاری از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است.

ایشان با تاکید براینکه وضع تعلیم و تربیت ما قطعا از میانگین جهانی بالاتراست افزود : امروز مرزهای تعلیم و تربیت ما از دیوارهای مدرسه فراتر رفته است و دراین راستا باید به شاخص های بسیاری همچون معلم ، خانواده ها ، کتاب درسی و دانش آموزانی که کنشگرانه حضوردارند توجه داشت .

" حجت الاسلام ذوعلم " بر لزوم توجه به تربیت 6 ساحتی دانش آموزان تاکید کرد وگفت : دربرنامه درس ملی نیز به ارتباطات 4 گانه درتربیت توجه ویژه ای شده است "یعنی بچه های ما تربیت می شوند تا ارتباطات خودشان را با خود ، با خدای خود ، محیط پیرامونی ، جامعه ملی و جهانی ، جامعه دوستان و دشمنان و طبیعت خوب برقرارکنند و فرایند این چهار ارتباط همان تربیت درست است .

وی عدم تطبیق نظام آموزشی با اسناد تحولی مصوب شده ، متناسب نبودن محتوا با اهداف و عدم تناسب زمان با محتوا را موجب بروز برخی از مشکلات در نظام آموزشی دانست و افزود : بسته های آموزشی و کتاب های درسی ما باید بتوانند اهداف سند تحول و برنامه درس ملی را به خوبی تبیین کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی کتب درسی دربخش دیگری از سخنان خود به زمان اجرای هردرس درکلاس اشاره کرد و گفت : براساس اسناد تحولی زمان هردرس 50 دقیقه درنظر گرفته شده و برگزاری تلفیقی زمان کلاس ها ممنوع است ولی عملا این موضوع درمدارس رعایت نمی شود.

ایشان افزود: بیش از 30 درصد زمان ما به خاطر برگزاری تلفیقی زمان کلاس ها از دست می رود و بعبارتی 33 هفته آموزشی به 28 هفته کاهش می یابد و زمان 50 دقیقه ای هر کلاس به 45 دقیقه تنزل می یابد و درکنار آن ، تعطیلی های دیگری نیز به خاطر برف و آلودگی و مسائل دیگر وجود دارد که زمان از دست رفته هرگز جبران نمی شود.

" ذوعلم " برنامه ویژه مدرسه یا همان طرح بوم را فرصتی آموزشی و تربیتی دانست که در اختیار هرمدرسه است و مدیران مدارس می توانند این زمان را با توجه به نیازهای دانش آموزان به مهارت آموزی ، مباحث تشکیلاتی ، مهارت زندگی ، تمرین خوب شنیدن ، خوب فکرکردن و... اختصاص دهند.

اضافه می نمایددرابتدای این نشست نمایندگان گروههای مختلف از جمله مدیران ، معلمان ، سرگروهها ، انجمن های علمی معلمان ونماینده دانش آموزان نقطه نظرات و مشکلات خود را درمورد محتوای کتاب های آموزشی ، زمان اختصاص یافته به هردرس ، لزوم ارتباط با مولفین درسی و... ارائه کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار