هفته سوم آذر؛ از صدور حکم «نجفی» تا حذف «حبس ابد» از قانون

تهران (پانا) - دغدغه‌های دانشجویان همزمان با روز دانشجو، جنجال فروش صندلی‌های اتوبوس در تهران، واکنش‌ها به موضوع تعیین محل برای اعتراضات، انتشار مجدد بوی نامطبوع در تهران، حذف «حبس ابد» از قانون، مهار آنفولانزا در کشور و صدور حکم محمدعلی نجفی بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۹۷۵۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد
هفته سوم آذر؛ از صدور حکم «نجفی» تا حذف «حبس ابد» از قانون

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

2 دغدغه دانشجویان

اولین روز هفته‌ای که سپری شد مصادف با روز دانشجو بود. روز 16 آذر، روز دانشجو و بالتبع مطالبه‌گری دانشجویی است. اگرچه این روز به واسطه یک رویداد سیاسی، ملقب به روز دانشجو شده است اما مطالبه‌گری دانشجویان فقط به مطالبات سیاسی محدود نمی‌شود. آنها امروزه بسیاری مطالبات صنفی نیز دارند که گاه در زیر مطالبات سیاسی فراموش می‌شود، در واقع دو مطالبه آزادی بیان و آینده اصلی‌ترین دغدغه امروز دانشجویان کشور است که از مسئولان می‌خواهند به این دغدغه‌ها پاسخگو باشند. در واقع دانشجویان امروز، هوشیار و آگاه به مسایل پیرامون خود هستند و اگر چه اغلب مشارکت سیاسی و فراهم کردن فضای آزاداندیشی برای بیان نقد و دیدگاه، جزو مطالباتشان است اما نگرانی آنها از کیفیت آموزشی و آینده شغلی نیز نگرانی به حقی است که باید از سوی مسئولان به درستی پاسخ داده شود.

جنجال فروش صندلی اتوبوس

در یکی از خبرگزاری‌ها بود که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی از اجرای طرحی برای فروش صندلی‌های اتوبوس خبر داد که با واکنش مدیران شهری روبرو شد. پیروز حناچی، شهردار تهران درخصوص انتشار خبری درباره فروش صندلی اتوبوس‌های بی آر تی با بیان اینکه اصل خبر اساسا درست نیست و این خبر هم درست منعکس نشده بود، گفت: در این شرایط سخت هیچ عقل سلیمی به دنبال فروش صندلی و افزایش کرایه نیست و چیزی که توضیح داده شده بود با خبری که منعکس شده بود متفاوت است. حناچی افزود: این صحبت در حاشیه یک برنامه در مورد استفاده از ظرفیت‌های استارت‌آپی بیان شده و عنوان شده بود که می‌توان از ظرفیت اتوبوس‌های خصوصی برای تقاضاهای انبوه بر از طریق اپلیکیشن اقدام کرد و این ربطی به فروش صندلی‌های اتوبوس‌های بخش عمومی ندارد.

تعیین محل برای اعتراضات

هیات دولت بیستم خردادماه ۱۳۹۷، به پیشنهاد وزارت کشور، محل‌های مناسب برای تجمع‌های گروه‌های مختلف مردمی را در تهران و شهرستان‌ها تعیین و تصویب کرد اما در ۲۶ شهریور ماه امسال، دیوان عدالت اداری این مصوبه را ابطال کرد و عملا مانع ایجاد محلی برای تجمعات قانونی شد. سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت درباره اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی و تعیین محل‌هایی برای تجمعات گفت: درخصوص مشخص شدن مکان‌هایی برای اعتراضات، باید بگویم که این موضوعی است که باید در خصوص آن کار کارشناسی انجام شود. پلیس در تمام آن اعتراضات هیچ برخوردی با معترضان نداشته است، اما وقتی این رفتار به اغتشاش تبدیل می‌شود و باعث برهم زدن نظم عمومی، آتش زدن اموال عمومی و غارت اموال عمومی می‌شود، پلیس نمی‌تواند کوتاه بیاید.

نعمت احمدی، حقوقدان نیز می‌گوید: دلسوزان این جامعه صرفا فضایی برای برپایی این تجمعات درخواست می‌کنند تا اتفاقاتی شبیه آنچه رخ داد، پیش نیاید. من یک سوال از وزارت کشور دارم. ظرف 40 سال گذشته اگر حتی یک نمونه مجوز برای تجمعات اعتراضی مردم به موضوعی صادر کرده‌اند نام ببرند. البته نه تجمعاتی که سازمان تبلیغات اسلامی مجوز می‌دهد. او تصریح می‌کند: همین مجوز ندادن‌ها و ایجاد محدودیت‌ها باعث می‌شود زمزمه‌های در گلو تبدیل به فریاد و خشم شوند. بر این اساس تاکید می‌کنم اگر بخواهیم ریشه‌یابی به ثمر نرسیدن این مصوبه‌ها را بررسی کنیم به سه مورد می رسیم. 1) قانون احزاب. 2) وزارت کشور. 3 ) ابطال مصوبه دولت توسط دیوان عدالت اداری. با این وجود مردم چه باید بکنند؟ نقد و اجتماع مسالمت‌آمیز از ابتدایی‌ترین حقوق یک جامعه است. جامعه‌ای که اگر نقد در آن نباشد، به صورت طبیعی، تبدیل به مرکز شورش می‌شود.

منشأ بوی نامطبوع تهران کجاست

در حالی شهردار تهران اعلام کرده که ممکن است بوی منطقه آرادکوه و حوالی فرودگاه امام خمینی دلیل انتشار بوی نامطبوع در تهران باشد، دبیر کارگروه مخاطرات ملی، منشأ دانستن آرادکوه به عنوان کانون انشار بوی نامطبوع تهران را مردود می‌داند. علی بیت‌اللهی درباره بوی نامطبوع تهران و مطالعاتی که در زمینه پیدایش منشا آن صورت گرفته است، گفت:12 دی ماه سال گذشته این اتفاق رخ داد و امسال نیز یکماه زودتر شاهد این اتفاق بودیم. سال گذشته تحقیق گسترده و جامعی را انجام دادیم و موضوع امسال مشابه رخداد سال قبل است. سال گذشته به آرادکوه که مرکز سوزاندن زباله‌های تهران است، رفتیم. در آنجا فیلترهای مناسبی برای سوزاندن پسماند وجود داشت و با تحقیقاتی که در این محل انجام شد، مشخص شد که بو از این مرکز نیست. اگر منشأ بوی نامطبوع در تهران آرادکوه باشد، باید این بو را هر روز در تهران داشته باشیم. آرادکوه نمی‌تواند منشأ بوی تهران باشد. بوی سوزاندن زباله در تهران در همان شعاع اطراف آرادکوه است و اینطور نیست که این بو تا شمال تهران وجود داشته باشد. این در حالی است که بوی نامطبوع برای سومین بار در تهران منتشر شد.

مرگ ۲ هزار عابر در تصادفات ۷ ماهه

مرگ عابران پیاده یکی از تلخ‌ترین حوادثی است که در تصادفات رانندگی شاهد آن هستیم و آمار بالایی از مرگ و میر در تصادفات را به خود اختصاص داده است. اکنون بنا بر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در هفت ماهه اخیر، دو هزار و 181 عابر پیاده بر اثر تصادف در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. این رقم حدود یک پنجم (۱۹.۸ درصد) از کل تلفات تصادفات این مدت را به خود اختصاص داده است. همچنین آمار عابران فوت شده در حوادث رانندگی هفت ماهه سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (دو هزار و ۱۲۰ نفر) ۲.۱ درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش در هفت ماهه امسال، سه چهارم عابران متوفی در تصادفات مرد و یک چهارم زن بوده‌اند همچنین استانهای تهران با ۳۱۷، خراسان رضوی با ۱۷۱ و فارس با ۱۴۹ نفر بیشترین تعداد عابران متوفی را داشته‌اند. بیشترین سهم تلفات عابران‌پیاده نسبت به کل تلفات تصادفات، به ترتیب مربوط به استانهای تهران با ۳۸.۶ درصد، مازندران با ۳۵.۴ درصد و گیلان با ۳۲.۷ درصد بوده، به بیان دیگر در این سه استان عابران‌پیاده بالاترین سهم را نسبت به کل تلفات تصادفات استان داشته‌اند.

آیا تصویب لایحه «تامین امنیت زنان» به عمر مجلس دهم می‌رسد

لایحه «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان» که در سال 1390 در قالب پیش‌نویس 92 ماده‌ای تهیه و پس از طی نشیب و فرازهای فراوان هم‌اکنون در قالب 77 ماده در قوه قضاییه مصوب شده و آماده تحویل به مجلس است به گفته فاطمه ذوالقدر، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ضرورت دارد تا هر چه سریعتر این لایحه به مجلس ارسال شود تا در عمر باقی‌مانده از مجلس دهم تعیین تکلیف شود. او با تأکید بر اینکه پیشگیری از جرائم خشونت‌آمیز علیه زنان و حمایت از آنان به عنوان اهداف اصلی تهیه این لایحه است، گفت: لایحه تامین امنیت زنان با هدف تحکیم بنیان خانواده، تأمین امنیت و کرامت زنان، پیشگیری از جرایم خشونت‌آمیز و حمایت از زنان خشونت‌دیده تهیه شده است و ابتدا در 92 ماده تنظیم شد که بعد به 81 ماده و در نهایت به 77 ماده رسید. عضو فراکسیون زنان مجلس در پاسخ به این سوال که آیا تصویب لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت به عمر باقی مانده از مجلس دهم می‌رسد، گفت: فراکسیون زنان مکاتبات زیادی را برای بررسی این لایحه با روسای مجلس و قوه قضاییه از زمان رئیس قبلی قوه قضاییه تا کنون داشته است و پیگیری‌هایی که از سوی دولت و فراکسیون زنان صورت گرفت، منجر شد تا لایحه از سوی قوه قضاییه به دولت برود. فراکسیون زنان تمام تلاش خود را می‌کند تا این لایحه هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود چون یکی از اولویت‌هایی است که مورد تاکید رئیس مجلس و اعضای فراکسیون زنان قرار دارد.

«حبس ابد» از قانون حذف شد

طرح کاهش مجازات حبس که در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار داشت در هفته‌ای که سپری شد در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به تصویب رسید. یحیی کمالی پور، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: مهمترین هدف از این طرح حبس زدایی و کاهش مجازات حبس بود. برای برخی از عناوین مجرمانه‌ای که جزء جرایم غیر قابل گذشت بودند با این طرح در زمره جرایم قابل گذشت آمدند.همچنین طبق این طرح کلیه جریام قابل گذشت نیز مجازات‌هایشان به نصف تقلیل پیدا کرد. بر اساس این طرح عنوان حبس ابد از قانون حذف شد، و جریام آن تقلیل یافت بیان داشت:همچنین طبق این طرح در تعدد جرم در جرایم مشابه، یک مجازات تعیین می‌شود.

مهار آنفلوآنزا

بیماری آنفولانزا که از ابتدای پاییز شیوع آن در کشور سراسری شده است و تعدادی از مردم نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند، به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت، این بیماری در کشور مهار شده است. به گفته او، ویروس آنفلوآنزا با اقدامات و آموزش‌های داده شده و باهمکاری مردم در مناطق مختلف کشور مهار شد. میزان رشد و پراکندگی آنفلوآنزا کمتر شده و این بیماری مهار شده است. کمبود انسولین در کشور وجود ندارد و در حال حاضر این دارو به اندازه کافی وجود دارد.

همچنین حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره وضع بروز آنفلوآنزا در کشور گفت: از چهارشنبه هفته‌ گذشته (۱۳ آذرماه) به تدریج شاهد روند کاهشی موارد جدید ابتلا به این بیماری و کاهش بار مراجعه بیماران حاد تنفسی به مراکز درمانی بوده‌ایم و این روند حکایت از آن دارد که طی دو تا سه هفته آینده، اپیدمی آنفلوآنزا در کشور کنترل می‌شود. او همچنین در خصوص آخرین آمار فوتی‌های آنفلوآنزا گفت: طبق آخرین آمار که روز شنبه ( 16آذر) نیز اعلام شد، 81 نفر به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا در کشور جان خود را از دست داده‌اند که البته تمام این افراد دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.

افزایش ۴ برابری کودک همسری

کودک همسری یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه کودکان و نوجوانان و خانواده است که روز به روز هم در حال افزایش است. به‌گفته محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نسبت به افزایش ۴ برابری کودک همسری در برخی نقاط کشور به‌دنبال افزایش وام ازدواج هشدار داد بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی از نقاط کشور که با فقر فرهنگی و اقتصادی روبه‌رو هستیم، از وام ازدواج برای معامله کودکان زیر ۱۵ سال استفاده می‌شود. تندگویان افزود: آمارهایی موجود است که کودکان زیر ۱۵ سال به‌ویژه دختران زیر این سنین از این وام استفاده کرده‌اند و این آمار نسبت به سال گذشته ۴ برابر شده است. آمارهایی هم به‌دست آمده که عده‌ای با بیش از ۴۰ تا ۴۵ سال سن نسبت به دریافت این وام اقدام کرده‌اند، به‌همین دلیل فکر می‌کنم اگر قانونگذار قصد دارد این مبلغ را افزایش دهد باید نسبت به این موضوع هم فکر کند که هم پرداخت وام تسهیل شود و هم برخی قیود سنی در مورد رعایت سن جوانان برای دریافت وام نیز لحاظ شود.

بارش‌های کمتر از نرمال در انتظار مناطق غرب و جنوب غرب کشور

خشکسالی و بارش‌های کمتر از حد نرمال یکی از نگرانی‌های مناطق مختلف کشور است اما گاهی اخباری درباره بارش‌های فراتر از نرمال در فضای مجازی پخش می‌شود که موجب خوشحالی مردم می‌شود. اخیرا نیز اخباری از این دست در فضای مجازی می‌چرخد که ایران بارش‌های زمستانه فراتر از نرمال دارد. احد وظیفه، رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اما می‌گوید وضع بارش‌ها طی دو ماه دی و بهمن در مناطق غربی و جنوب غربی کشور کمتر از مقدار نرمال و متداول پیش‌بینی شده است. مدل‌های عددی نشان می‌دهد که بارش‌ها در کشور طی دی ماه و بهمن ماه در غرب و جنوب ‌غرب کشور کمتر از حد نرمال باشد و برای باقی نقاط هم تقریبا شرایط عادی است. رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: همچنین بارش‌ها برای اسفند ماه در شرایط عادی قرار دارد و طبق نقشه‌های پیش‌بینی، بارش‌ها در فروردین ماه نیز در حد نُرم است.

صدور حکم محمدعلی نجفی

رأی پرونده محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران، به اتهام قتل همسر دومش، میترا استاد، از سوی شعبه 9 دادگاه کیفری استان تهران صادر شد. نجفی 10 روز قبل و بعد از اخذ رضایت از خانواده استاد، به دلیل نقض حکم صادره در دیوان‌عالی کشور در شعبه 9 دادگاه کیفری استان تهران یک‌بار دیگر پای میز محاکمه رفت. قضات شعبه 9 روز گذشته نتیجه شور خود را انشا کردند. این رأی با نظر اقلیت نیز همراه بوده که به صورت جداگانه نوشته شده است. گفته می‌شود نجفی به 7.5 سال حبس محکوم شده است که ۶ سال قابل اجرا است.

چرا از موتورهای برقی استقبال نمی‌شود

استفاده از موتورسیکلت‌های برقی یکی از راه‌کارهایی است که مسئولان و کارشناسان برای مقابله با آلودگی هوا ارائه می‌دهند اما طی سال‌های اخیر طرح‌هایی که برای استفاده از این وسایل نقلیه مطرح شده، موفق نبوده است. فاطمه ذوالقدر، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه موتورسیکلت‌های فرسوده بزرگترین آلاینده هوای تهران هستند درباره خلأ ارائه تسهیلات برای تعویض و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده انتقاد کرد و گفت: متاسفانه اکنون موتورسیکلتسواران از قوانین مناسبی بهره‌مند نیستند و مسئولان امر باید از آن‌ها حمایت داشته باشد و شورای عالی ترافیک و سازمان محیط زیست باید در زمینه نبود تسهیلات تعویض موتور سیلکت‌های فرسوده در تهران پاسخگو باشند. او گفت: یکی از مشکلاتی که در تولید و مصرف بسیار پایین موتورسیکلت‌های برقی وجود دارد مربوط به باتری آن‌هاست و به دلیل قیمت بالا، این موتورها نسبت به موتورسیکلت‌های بنزینی چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. تولید داخلی برای باتری موتورسیکلت‌های برقی امکان‌پذیر نیست و باتری‌های این موتورها نیز وارد نمی‌شود. بنابراین باید تولید کنندگان مورد حمایت قرار بگیرند و تسهیلات لازم در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد تا در نهایت منجر به کاهش آلودگی هوا شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار