چین مهمترین مقصد صادراتی ایران در 8 ماه ابتدایی امسال

تهران (پانا) - نگاهی به جزئیات صادرات و واردات به مقاصد عمده تجاری کشور نشان می‌دهد طی ۸ ماه ابتدای سال جاری مقاصد اصلی صادرات کشور چین با ۶.۸ میلیارد دلار و عراق با ۵.۷ میلیارد دلار بوده است.

کد مطلب: ۹۷۵۶۰۷
لینک کوتاه کپی شد
چین مهمترین مقصد صادراتی ایران در 8 ماه ابتدایی امسال

ررسی روند تجارت خارجی کشور در هشت ماه سال جاری نشان می دهد که صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی، بالغ بر ۸۸.۳۶۱ هزار تن و به ارزش ۲۷ میلیارد و ۴۱ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزیشی ۱۶.۴۴ درصدی در وزن و کاهشی ۱۰.۸۶ درصدی در ارزش داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، با افزایشی ۱.۵۸ درصدی در وزن و کاهشی ۴.۸۷ درصدی در ارزش مواجه بوده است و به ارقام ۲۲.۱۲۹ هزار تن و ۲۸ میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار رسیده است.

چین و عراق؛ مقاصد عمده صادرات

بر این اساس طی هشت ماه سال ۹۸، بیشترین میزان صدرات کشور به مقصد کشورهای چین با رقمی بالغ بر ۶ میلیارد و ۸۰۱ میلیون دلار و سهم ۲۵.۱۵ درصد از کل ارزش صادرات، عراق با ۵ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار و سهم ۲۱.۱۲ درصد، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۹۳۲ میلیون دلار و سهم ۱۰.۸۴ درصد، ترکیه با ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و سهم ۱۰.۳۵ درصد و افغانستان با یک میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار و سهم ۵.۵۴ درصد از کل ارزش، بوده است.

چین و امارات؛ مبدا عمده واردات

همچنین طی هشت ماه سال جاری، کشور چین با اختصاص رقمی بالغ بر ۷ میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار و سهمی در حدود ۲۵.۵۹ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است.

کشورهای امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار و سهم ۱۸.۸۱ درصد، ترکیه با ۳ میلیارد و ۳۶۷ میلیون دلار و سهم ۱۱.۸۶ درصد، هند با ۲ میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار و سهم ۸.۸۵ درصد و آلمان با یک میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار و سهم ۴.۸۵ درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار