تاخیر در اجرای طرح «بیمه اجباری»

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: افرادی که توانایی پرداخت سرانه بیمه را ندارند شناسایی شوند

تهران (پانا) عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف اجرای طرح بیمه اجباری گفت تاکنون کار عملیاتی در ارتباط با آزمون وسع انجام نشده است و اگر این روند ادامه یابد به معنی اجرای ناقص قانون است که باید دلایل این تاخیر اعلام شود.

کد مطلب: ۹۷۵۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
تاخیر در اجرای طرح «بیمه اجباری»

محمدنعیم امینی فرد در گفت‌وگو با پانا با اشاره به آغاز طرح پوشش اجباری بیمه سلامت از 13 آبان ماه امسال گفت: «در آغاز طرح بیمه اجباری، سیاست بر آن است تا در 6 ماه پیش رو، افراد مشمول به فراخور اعلام نتایج آزمون ارزیابی وسع شناسایی شوند. در واقع در این مهلت زمانی، سازمان بیمه سلامت برای تعیین تکلیف افراد فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای باید اقدام کند.»

این نماینده مجلس تاکید کرد: «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در مدت یک‌ماه نتایج آزمون ارزیابی وسع را به سازمان بیمه سلامت ارائه دهد و طبق آن پوشش یارانه از 100 درصد تا 50 درصد میسر می‌شود و در این فرایند پس از اعلام نتایج افرادی که به نتایج اعتراض دارند، نیز می‌توانند اعتراض خود را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند.»

امینی‌فرد گفت: «به دنبال مشخص شدن وضع افراد بدون بیمه در کشور، سازمان بیمه سلامت موظف است برای پوشش بیمه اجباری جمعیتی در حدود 10 میلیون نفر در کشور اقدام کند. از همین رو، به دنبال ابلاغیه و دستورالعمل هیات وزیران به سازمان بیمه سلامت، طرح اجباری بیمه سلامت با ثبت‌نام از متقاضیان کلید خورد.»

وی با اشاره به تعلل بیمه سلامت در اجرای طرح بیمه اجباری گفت: «بیمه اجباری جزو الزاماتی است که باید برنامه‌ریزی و سیاست گذاری دقیق جهت تامین اعتبار بودجه انجام شود. درطرح بیمه اجباری باید افرادی که توانایی پرداخت سرانه بیمه را ندارند شناسایی شوند.»

این نماینده مجلس درباره وضع افرادی که بیمه رایگان هستند نیز توضیح داد: «افرادی که جزو بیمه‌شدگان رایگان محسوب می‌شوند، نیز ظرف مدت یکسال فرصت دارند برای تعیین تکلیف آنها اقدام کند. بنابراین طی این 6 ماهی که دولت برای تخصیص یارانه به برخی افراد در نظر گرفته است، روند جمع آوری اطلاعات بیمه شدگان رایگان فعلی سازمان طی خواهد شد و پس از آن نوع بیمه آنها تغییر خواهد کرد و در صورت تمایل‌شان اطلاعات آنها برای ارزیابی وسع به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال خواهد شد.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون الزام انجام آزمون وسع را تعیین کرده است، گفت:«تاکنون کار عملیاتی در ارتباط با آزمون وسع انجام نشده است و اگر این روند ادامه یابد به معنی اجرای ناقص قانون است که باید دلایل این تاخیر اعلام شود. این موضوع را در کمیسیون بهداشت پیگیری خواهیم کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار