افزایش ۱۵ درصدتولید انار در یزد

یزد(پانا) -رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با پایان برداشت محصول انار از ۶ هزار و ۵۹۰ هکتار باغ‌های مثمر استان ۱۱۳ هزار تن محصول برداشت شد که این میزان تولید نسبت به سال زراعی قبل ۱۵ درصد افزایش دارد.

کد مطلب: ۹۷۵۴۰۰
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۱۵ درصدتولید انار در یزد

سید جمال سجادی پور در گفت و گو با ایرنا افزود: یزد ، رتبه پنجم سطح زیرکشت و رتبه چهارم تولید انار را در کشور دارد و میزان عملکرد برداشت انار در واحد سطح ۱۷ تن و ۲۴۴ کیلوگرم در هکتار است.

سجادی پور با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیرکشت مربوط به شهرستان‌های ابرکوه ، اردکان ، میبد ، یزد و تفت است خاطرنشان کرد: از ۴۰ رقم انار استان، ۱۱ نوع آن مرغوب و ارزش صادرات دارد .

این مسوول کشاورزی استان تصریح کرد: بیشترین ارقام انار مرغوب استان ملس یزدی، شیرین شهوار، زاغ عقدا، قصدالدشتی، ملس سریزد و گل تفت است.

وی یادآور شد: انار تولیدی علاوه بر عرضه در بازار استان‌های همجوار، نوع ملس، دانه سیاه، زاغ عقدا و حصیبی آن به عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: بخشی از محصول به صورت تازه خوری، بخشی از آن به رب انار و ساندیس فراوری و مقداری هم به‌صورت کنستانتره و اناردان به هند و پاکستان برای تبدیل به ادویه صادر می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: خشکسالی و کم‌آبی از جمله مشکلات پیش روی باغداران برای توسعه کشت این محصول است.

وی تأکید کرد: بهترین روش آبیاری نوین ، آبیاری قطره‌ای برای باغ‌هاست که کشاورزان می‌توانند برای اخذ تسهیلات بلاعوض برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین به جهاد کشاورزی استان مراجعه کنند.

برداشت انار در یزد از اواخر شهریورماه آغاز شده است و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی زیرکشت استان، ۸۱ هزار هکتار اراضی باغی و بقیه به کشت محصول زراعی اختصاص دارد.

اراضی قابل کشاورزی استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۱۴ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد.

تعداد بهره برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار