پوشش 65 هزار دانش‌آموز پایه ششم و هفتم فارس در قالب طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی

شیراز (پانا) - رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش‌وپرورش فارس از اغاز طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی ، ویژه دانش آموزان پایه‌های ششم و هفتم در سراسر استان از شهریورماه خبر داد و افزود: 65 هزار دانش‌آموز در قالب این طرح تحت پوشش قرار گرفته‌اند .

کد مطلب: ۹۷۵۲۳۱
لینک کوتاه کپی شد
پوشش 65 هزار دانش‌آموز پایه ششم و هفتم فارس در قالب طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی

محمدعلی زارعی در جشنواره سفیران سلامت دهان و دندان که با همکاری معاونت بهداشتی علوم پزشکی شیراز و معاونت تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش‌وپرورش فارس در باشگاه فرهنگیان شیراز برگزار شد ، هدف از برگزاری این جشنواره را آموزش بهداشت دهان و دندان به دانش آموزان عنوان کرد.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش‌وپرورش فارس افزود: در این راستا به دانش‌آموزان نحوه صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و استفاده از مواد مغذی جهت سالم نگه‌داشتن دهان و دندان در قالب برنامه‌های متنوع آموزش داده می‌شود .

وی گفت: در این جشنواره بیش از 600 نفر از دانش آموزان دختر پایه سوم و چهارم ابتدایی حضور دارند و فردا نیز 600 نفر از دانش‌آموزان پسر در این جشنواره شرکت خواهند کرد که غربالگری توسط دندان‌پزشکان در حاشیه برنامه انجام خواهد شد .

زارعی یکی دیگر از اهداف برگزاری این جشنواره را ایجاد تعامل و هم‌افزایی با جامعه دندان‌پزشکان ، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش و معاونت بهداشت دانست و گفت : در این راستا از ظرفیت و پتانسیل‌های بین بخشی و بیرون بخشی ازجمله جامعه دندان‌پزشکان ایران شعبه فارس و خیرین استفاده‌شده است.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش‌وپرورش فارس افزود : با کمک جامعه دندان‌پزشکان یک پک بهداشتی شامل مسواک ، خمیردندان و یک عدد سیب به‌عنوان سبد سلامت به دانش آموزان شرکت‌کننده تحویل می‌شود .

او گفت: بر اساس سامانه سیب که سامانه ملی بهداشت است، بیشترین آمار خدمات دندانپزشکی در کشور را استان فارس انجام داده است.

زارعی ادامه داد: بر اساس تحقیقی که دانشکده دندان‌پزشکی سال‌های اخیر انجام داده بعد از اجرای سند تحول سلامت در کشور شاخص ) DMFT دندان‌های پوسیده(D) کشیده شده(M) و پرشده(F) ) در استان فارس در بین دانش آموزان و خانواده‌ها نسبت به آمار کشور کاهش چشم‌گیری داشته است و درواقع مجموع دندان‌های ترمیم‌شده افزایش پیداکرده است .

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش‌وپرورش فارس گفت: طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی ، ویژه دانش آموزان پایه‌های ششم و هفتم در سراسر استان از شهریورماه به اجرا درآمده که 65 هزار دانش‌آموز در قالب این طرح تحت پوشش قرارگرفته‌اند .

وی افزود : در قالب این طرح کلیه خدمات دندان‌پزشکی به‌جز عصب‌کشی در جمعیت بالای 20 هزار نفر با فرانشیز 30 درصد و در جمعیت 20 هزار نفر و روستاها کاملاً رایگان ارائه می‌گردد و تاکنون نزدیک 4 میلیارد هزینه داشته است .

زارعی با تشریح اقدامات و طرح‌های انجام‌شده در حوزه بهداشت گفت : طرح توزیع ویتامین D و مکمل آهن بین دانش آموزان ، برگزاری کلاس‌های آموزش خانواده با کمک اداره انجمن اولیا و مربیان استان با رویکرد پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر ، ترویج تغذیه سالم و رعایت بهداشت دهان و دندان ، طرح ارتقا سلامت نوجوانی برای دانش آموزان شبانه‌روزی استان با توزیع پک بهداشتی برای 3 هزار دانش‌آموز متوسطه اول و دوم ازجمله برنامه‌های این حوزه است .

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش‌وپرورش فارس همچنین با اشاره به اجرای طرح‌های گسترده جمعیت هلال‌احمر با آموزش‌وپرورش در استان فارس گفت: اجرای طرح دادرس و رباتیک ازجمله طرح‌های بزرگی است که با همکاری این دو دستگاه در فارس اجرا گردیده است .

وی با اشاره به طرح سفیران سلامت که باهدف بالا بردن سطح دانش بهداشتی و تغییر در رفتار دانش آموزان و گسترش فرهنگ سلامت صورت گرفته افزود : امسال 127 هزار نفر از دانش آموزان در این طرح شرکت کرده‌اند که شامل 20 درصد دانش آموزان ابتدایی و 10 درصد دانش آموزان متوسطه می‌شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار