معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش: عبور از آسیب‌های اجتماعی نهضت ملی پیشگیری نیاز دارد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امروزه همه خانواده‌ها از آسیب‌های اجتماعی مبرا نیستند و آسیب‌ها منحصر به طبقه خاصی از جامعه نیست تاکید کرد اگر قرار باشد از آسیب‌های اجتماعی عبور کنیم نیاز به نهضتی ملی برای پیشگیری از آسیب اجتماعی داریم‌.

کد مطلب: ۹۷۴۶۸۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش: عبور از آسیب‌های اجتماعی نهضت ملی پیشگیری نیاز دارد

به گزارش روابط عمومی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی صبح امروز در همایش دو روزه علمی و آموزشی کشوری متصدیان حوزه بهداشت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در تالار لیان بوشهر گفت: «این گردهمایی در راستای ایجاد حرکت و نهضت عمومی مؤثر است و باید سیاست‌های خود را تبیین و به یک درک مشترک برسیم. امیدواریم با اجرایی شدن سیاست‌های جدید آموزشی، گام‌های مهمی در سلامت روح دانش‌آموزان برداریم. نقشه راه را برای دوره‌های کوتاه و بلندمدت برنامه‌ریزی کرده‌ایم و از طرح یاری‌گران زندگی رونمایی خواهیم کرد.»

او ادامه داد: «اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی اشاره‌کنیم به این نکته می‌رسیم که ٢٠ سال در حوزه آسیب‌های اجتماعی عقب هستیم، یعنی اگر قرار باشد جبران این عقب‌افتادگی‌های گذشته را داشته باشیم، نیاز به همت و تلاش جهادی داریم. آسیب‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کشور باید مورد توجه متصدیان کشور قرار گیرد.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: «آسیب‌های اجتماعی امروز به‌اندازه‌ای فراگیر شده که از حدومرز خود عبور کرده و همه اقشار جامعه را تحت تأثیر قرار داده است؛ امروزه همه خانواده‌ها از این آسیب‌ها مبرا نیستند و منحصر به طبقه خاصی از جامعه نیست و اگر قرار باشد از آسیب‌های اجتماعی عبور کنیم نیاز به نهضتی ملی برای پیشگیری از نهضت آسیب اجتماعی داریم‌. امروز با طرح نماد یاری‌گران زندگی اجتماعی می‌خواهیم نهضت ملی آسیب‌های اجتماعی را بررسی کنیم.»

رئیس سازمان دانش‌آموزی اقدامات اثربخش را شاه‌بیت تحقق سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش عنوان کرد و گفت: «امروز طبیعتاً باید به دنبال آن باشیم که از مجموعه برنامه‌های که انجام می‌دهیم چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود. امروز مهارت‌های پایه شرط ورود به آسیب‌های اجتماعی است اما در این راستا نیاز تغییر نگرش هم در داخل و خارج از آموزش‌وپرورش داریم.»

باید خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای رویارویی با آسیب‌ها توانمند شوند تا تسلیم نشوند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه پرداختن به ریشه و عوامل آسیب‌های اجتماعی و سلامت روان دانش‌آموزان ضروری است، گفت: «عوامل اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و بسیاری از مسائل فرهنگی و فضای مجازی از عوامل آسیب‌های اجتماعی هستند.»

او مهم‌ترین عامل آسیب‌های اجتماعی را مشکلات خانوادگی دانست و گفت: «باید خانواده و دانش‌آموزان را برای رویارویی با این آسیب‌های اجتماعی توانمند کنیم که تسلیم این آسیب‌ها نشوند.»

در همایش متصدیان حوزه بهداشت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگاه‌های تخصصی برای مهمانان این همایش برگزار می‌شود. این استان میزبان 400 نیروی فرهنگی است که معاونان پرورشی و فرهنگی، روسا و کارشناسان ادارات امور تربیتی، مشاوره تربیتی و تحصیلی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور از جمله این افراد هستند. در روز دوم این همایش چهار کارگاه تخصصی برگزار می‌شود که سه طرح ملی در این کارگاه‌ها مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

رونمایی از 21 برنامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

علیرضا کاظمی همچنین در جمع خبرنگاران در حاشیه برگزاری این همایش گفت: «دو طرح استراتژیک در زمینه پیشگیری از آسیب‌ها داریم. امروز ۲۱ برنامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور رونمایی می‌شود.»

او آسیب‌های اجتماعی را یکی از مهمترین دغدغه‌ها دانست و افزود: «رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید ویژه‌ای بر مقابله با آسیب‌های اجتماعی دارند و نظام مقدس جمهوری اسلامی در این زمینه تلاش زیادی را داشته است. برخی آسیب‌ها جامعه را تعدید می‌کند. نیاز به یک نهضت ملی در حوزه توانمندسازی و جامعه به ویژه دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان کشور داریم. امروز به یک نقطه‌های خوبی برای یک حرکت وسیع و همه جانبه دست یافتیم. نقشه راه آسیب‌های اجتماعی را در آموزش و پرورش تدوین کردیم و در قلب این طرح‌ها طرح یاریگران زندگی را با مشارکت سازمان‌های غیردولتی و تشکل‌های دانش‌آموزی است.»

اجرای طرح نماد در 6500 مدرسه کشور

کاظمی به نقش‌پذیری دانش‌آموزان در این زمینه اشاره کرد و گفت: «حساس‌سازی جامعه، تببیین و توصیف شرایط و رصد آسیب‌های اجتماعی در سطح مدارس از برنامه‌های مهم است و با انجام اقدامات ترویجی برای توانمندسازی دانش‌آموزان به دنبال دستیابی به اهداف هستیم. طرح دیگر طرح نماد است که با حضور ۱۴ دستگاه در کنار هم اجرا می‌شود. این طرح از ۱۳۰ مدرسه شروع شده است و امروز در شش هزار و ۵۰۰ مدرسه به طور کامل اجرا می‌شود.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «این طرح در دو لایه اجرا می‌شود که یک لایه مدرسه است و امسال ۲۱ هزار مدرسه تحت پوشش قرار می‌گیرد و لایه دوم مراکز مشاوره است و از ظرفیت مراکز مشاوره نیز کل دانش‌آموزان را تحت پوشش طرح نماد قرار خواهیم داشت.»

آسیب‌های اجتماعی به همه دستگاه‌ها و مردم مربوط است و همه باید پای کار باشند

او افزود: «اطمینان از اثربخشی طرح نماد اهمیت بالایی دارد و میز نماد را در هر استان برگزار می‌کنیم تا گزارش‌های خدمات صورت گرفته ارائه شود. طرح نماد مسیر خوبی را طی می‌کند و برای پیشبرد اهداف نیاز به هم‌افزایی داریم. آسیب‌های اجتماعی به همه دستگاه‌ها و مردم مربوط است و برای رفع مشکلات همه باید پای کار باشند. دنبال وحدت و همدلی و هم‌افزایی برای پیشبرد اهداف هستیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار