نمایشگاه و کارگاه آموزشی تجارب یادگیری در کاوشگری برپا شد

تهران (پانا) - نمایشگاه و کارگاه آموزشی تجارب یادگیری در کاوشگری صبح امروز در دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برپا شده است و تا ساعت ۱۶ امروز ۱۷ آذر ادامه دارد.

کد مطلب: ۹۷۴۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
نمایشگاه و کارگاه آموزشی تجارب یادگیری در کاوشگری برپا شد

دانشجویان علوم پایه در این نمایشگاه در ۳۰ غرفه گرد هم آمده‌اند تا مفاهیم مختلف علوم‌تجربی، فیزیک و شیمی و ... را در قالب سازه‌ها و محصولات خود آموزش دهند و دانش‌آموزان و دانشجویان را با مفاهیم مختلف این حوزه بیشتر آشنا کنند.

در این نمایشگاه طرح‌هایی در اختیار دانشجویان قرار گرفته است که هر کدام دارای مفهومی است و دانشجویان براساس آن مفهوم، سازه‌های خود را در این نمایشگاه ارائه کرده‌اند و هر کدام از این سازه‌ها برای آموزش مفهومی خاص کاربرد دارند.

سازه آونگ ماسه‌ای برای آموزش شبیه‌سازی مفهوم نوسان مخصوص دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه، سازه پل معلق برای آموزش نیروی تعادل، سازه توربین بادی برای آموزش تبدیل انرژی بادی به حرکتی و بالعکس، سازه ماشین موشکی بادی برای آموزش نحوه تبدیل انرژی بادی به حرکتی، سازه چرخ آبی برای استفاده در نیروگاه‌های تولید برق و آموزش نحوه تولید برق، سازه فنجان فیثاغورث برای آموزش فشار مایعات، سازه برج‌ حبابی برای آموزش اسیدها در حوزه شیمی از جمله مهمترین سازه‌هایی است که در این نمایشگاه عرضه شده است.

غیر از سازه‌های دانشجویان در این نمایشگاه بخش‌های آزمایشگاهی هم وجود دارد و دانشجویان آزمایش‌های مختلف حوزه علوم‌ پایه را در حضور اساتید و بازدیدکنندگان انجام‌ می‌دهد. با توجه به سال جدول تناپبی، بخشی از نمایشگاه هم به جدول تناوبی اختصاص داده شده است و در آن فرآیند و تکمیل شدن جدول تناوبی توضیح داده می‌شود.

رسول‌عبداله میرزایی، رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگار پانا گفت: «در این نمایشگاه ۳۰ فعالیت مختلف کاوشگری در علوم ارائه شده است که مرتبط به دوره‌های متوسطه اول و دوم هستند. هدف ما در آموزش علوم پایه حرکت به سمت کیفیت‌بخشی و اثربخشی آموزش است به‌گونه‌ای که بتوانیم در حیطه‌های مختلف یادگیری امکانی را برای دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم کنیم تا به اهداف آموزشی دست پیدا کنند.»

او ادامه داد: «یکی از بهترین شیوه‌های برای آموزش علوم‌پایه در آموزش و پرورش کاوشگری است. سوالی که معلمان دارند این است که ما چگونه کاوشگری را انجام دهیم؟ یکی از روش‌ها برای آموزش کاوشگری، روش ۵ب است. این روش در دنیا استفاده می‌شود و ما هم برای علوم پایه استفاده می‌کنیم. در این نمایشگاه ۳۰ فعالیت مختلف را ارائه داده‌ایم که معلمان می‌توانند ابزارهای این‌ها را تهیه کنند و سازه‌ها را بسازند و با کمک دانش‌آموزان، مفاهیم را آموزش دهند.»

میرزایی گفت: «این فعالیت‌ها همگی از سوی دانشجویان کارشناسی ارشد شیمی ارائه شده است و در این زمینه در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تخصص می‌بینند. هدف ما این بوده تا فضایی را فراهم کنیم که دانش‌آموزان بهتر بتوانند به مفاهیم علوم پایه دست پیدا کنند. امروز دانش‌آموزان می‌توانند از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.»

رییس دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی افزود: «با برگزاری این نمایشگاه می‌خواهیم بگوییم برای ورود به حوزه کاوشگری الزاما نیازمند ابزارآلات پیچیده نیستیم و کاوشگری می‌تواند به‌راحتی در کلاس‌های مختلف برگزار شود و ما را در یادگیری معنادار مفاهیم علوم پایه کمک کند. معلمان و مدارس ما می‌توانند به این موضوع کمک کنند و شرط آن این است که با کاوشگری آشنا شوند.»

او‌گفت: «انشاءلله تجارب بیشتری کسب کنیم و سال آینده در سطح وسیع‌ترین این نمایشگاه را برگزار کنیم آن هم در دانشگاه شهید رجایی که در آموزش علوم پایه با سابقه‌ترین دانشگاه است و کار خود را در این حوزه از سال ۸۴ شروع کرده است. امیدوارم به فرهنگ‌سازی این موضوع در کشور کمک کنیم.»

نمایشگاه تجارب یادگیری در کاوشگری از سوی شورای آموزشی و پژوهش دانشکده علوم پایه با مشارکت دانشجویان کارشناسی‌ارشد آموزش شیمی و انجمن دانشجویی شیمی برپا در این دانشکده برپا شده است و تا ساعت ۱۶ امروز یکشنبه ۱۷ آذر ادامه دارد.

در ادامه این نمایشگاه کارگاه آموزشی تجارب یادگیری در کاوشگری با حضور دانشجویان، اساتید و دیگر علاقه‌مندان بازدیدکننده از نمایشگاه برگزار شد. مدرس این نمایشگاه رسول‌عبداله میرزایی، رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار