برگزاری همایش روز جهانی خاک در یزد

یزد (پانا) - به مناسبت بزرگداشت روز خاک،همایشی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، دانشجویان ، مسئولان و فعالان بخش کشاورزی در سالن شهید منتظر قائم دانشگاه یزد برگزار شد.

کد مطلب: ۹۷۴۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد

در این همایش یکروزه که جمعی از کارشناسان حوزه خاک از دانشگاه و بخش کشاورزی حضور داشتند، رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با فرهنگ‌سازی از طریق برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های فرهنگی و رسانه‌ای باید برای حفظ اراضی کشاورزی اقدام کرد.

سیدجمال سجادی‌پور افزود: برای اینکه آیندگان در کشور با کمبود مواد غذایی مواجه نشوند باید با فرهنگ‌سازی دقیق و به موقع در قالب طرح‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی از وضعیت موجود حراست کرد که بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری پذیرفته نیست.

به گفته این مسئول، تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی در بستر شهرها از جمله آفات مهم کنونی در از بین رفتن اراضی است و از دهه ۶۰ تا سال ۱۳۹۱ تعداد شهرستان‌های کشور ۱۱۶ درصد و تعداد شهرهای آن ۱۶۰ درصد افزایش داشته است.

سجادی پور خاطر نشان کرد: هماکنون حدود ۹۰ درصد تولیدهای مختلف بخش کشاورزی بر بستر خاک حاصل می‌شود و باید نسبت به آگاه بخشی همگان برای حفظ خاک موجود اقدام شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: سرانه اراضی کشاورزی در دنیا حدود هفت هزار مترمربع و در ایران ۲ هزار متر مربع است و این سرانه در استان یزد یک هزار و ۵۰۰ مترمربع است بنابراین باید با راهکارهای مناسب برای تامین امنیت غذایی در آینده اقدام کرد.

شرکت کنندگان در این همایش به مباحثی به خصوص در ارتباط با آبخیزداری، کشاورزی خاک‌محور و کم‌خاک و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در راستای جلوگیری از فرسایش خاک در جامعه پرداختند.

این همایش به همت مدیریت آب و خاک و امور فنی - مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان و دانشگاه یزد برگزار شد.

پنجم دسامبر به عنوان روز جهانی خاک نام گذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار