طرح مدارس عاری از پوسیدگی دهان و دندان ویژه دانش آموزان پایه هفتم دوره اول متوسطه خراسان رضوی عملیاتی شد

مشهد (پانا) - با حضور رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی و بحرینی طوسی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دبیرستان دخترانه پژوهش آموزش و پرورش منطقه رضویه طرح مدارس عاری از پوسیدگی دهان و دندان ویژه دانش آموزان پایه هفتم دوره اول متوسطه استان آغاز به کار کرد.

کد مطلب: ۹۷۴۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
طرح مدارس عاری از پوسیدگی دهان و دندان ویژه دانش آموزان پایه هفتم دوره اول متوسطه خراسان رضوی عملیاتی شد

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم گفت: طرح مدارس عاری از پوسیدگی دهان و دندان با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای کلیه دانش آموزان پایه هفتم دوره اول متوسطه کشور اجرا می شود و هدف این طرح سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان است.

وی افزود: بر طبق تحقیقاتی که در سطح دنیا انجام شده است اگر بتوانیم جلوی پوسیدگی دندان در سنین ١۴ تا ١۶ سالگی را بگیریم و فرهنگ مسواک زدن را نهادینه سازیم، روند پوسیدگی کاهش می‌یابد و تلاش می کننیم هیچ مدرسه‌ای در کشور از خدمات دهان و دندان بی بهره‌ نماند.

قابل ذکر است در ابتدای این جلسه قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: خوشبختانه در حال حاضر شاخص های سلامت، امید به زندگی و طول عمر در جامعه ارتقاء پیدا کرده، مرگ و میر مادران و نوزادان کاهش یافته و بیماری های واگیردار ریشه کن شده و خدمات بهداشتی بسیار خوبی به مردم ارائه می شود که تمامی این موارد به همت و تلاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شبکه بهداشت کشور میسر شده است اما در حال حاضر نوع بیماری ها به سمت و سویی رفته که مشارکت افراد جامعه و در کل مشارکت اجتماعی مورد نیاز است.

وی ادامه داد: میان آموزش و پرورش استان و دانشگاه علوم پزشکی تعامل و همکاری بسیار خوبی وجود دارد و بسیاری از طرح ها و برنامه های مشترک بهداشت و سلامت دانش آموزان و خانواده ها از جمله طرح مدارس عاری از پوسیدگی دهان و دندان میان این دو دستگاه اجرایی گردیده است.

خدابنده تصریح کرد: رویکرد اول ما در آموزش و پرورش در زمینه مسائل بهداشتی و سلامت، آموزش و فرهنگ سازی است و آموزش های تخصصی و عمومی همکاران، دانش آموزان و خانواده ها در اولویت قرار دارد، رویکرد دوم پیشگیری است که از درمان بهتر، راحت تر و کم هزینه تر است و اگر این دو رویکرد در بین دانش آموزان و خانواده ها به فرهنگ تبدیل شود به سلامت خانواده و جامعه منتج خواهد شد و در نهایت رویکرد سوم نیز درمان است که در آخرین مرحله اتفاق می افتد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: در زمینه برنامه‌های آموزشی مبحث بهداشت دهان و دندان، آموزش‌های لازم به بهورزان، مراقبان سلامت و مربیان بهداشت مدارس داده شده تا این نیروها آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان منتقل نمایند، همچنین بسته‌های کمک آموزشی مانند مسواک آموزشی، کتاب، پوستر و سی دی‌های آموزشی را تهیه و به مدارس ارسال کردیم.

وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری برای اولین بار شناسنامه سلامت دهان دانش‌آموزان تهیه شد و با توجه به تاثیری که فلوراید در کاهش پوسیدگی دندان دارد، بحث وارنیش فلورایدتراپی را که مطمئن‌ترین و موثرترین راه برای کاهش پوسیدگی است و در همه جای دنیا به آن تاکید شده، در دو نوبت در سال و به طور متوسط هر شش ماه یک بار برای دانش‌آموزان انجام دادیم.

خدابنده افزود: در حوزه درمان نیز دانش‌آموزان غربالگری شدند و نیاز درمانی هر دانش‌آموز مشخص شد. در این راستا مهم‌ترین خدمتی که برای اولین بار با همکاری بیمه سلامت انجام دادیم، ارائه یک بسته خدمتی سطح دو، شامل ١٣ خدمت مانند کشیدن دندان، ترمیم دندان، فلورایدتراپی، جرم‌گیری، درمان پالپ زنده و طرح دهان و دندان عاری از پوسیدگی برای دانش‌آموزان پایه هفتم اجرایی گردید.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: طرح دانش آموزان عاری از پوسیدگی دهان و دندان در پایه هفتم در سال تحصیلی جاری با همکاری دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود و تا پایان آذرماه قرار است تعداد ۱۰۸ هزار دانش آموز پایه هفتم استان را تحت پوشش قرار دهد و خدمات دندان برای دانش آموزان روستایی و بی بضاعت رایگان است و بقیه دانش آموزان توسط مراکز دولتی و خصوصی تحت پوشش قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: بهداشت و سلامت دهان و دندان هم از جنبه پزشکی بسیار حائز اهمیت است و هم از جنبه روانی و اجتماعی و می تواند منجر به ایجاد حس اعتماد به نفس و عزت نفس شود و امیدواریم این همکاری ها در نهایت منجر به ارتقاء سطح سلامت جامعه شود.

خدابنده در پایان بر استفاده از کلینیک ها و یونیت های سیار دندان پزشکی در مدارس مناطق روستایی و مناطق محروم و حاشیه شهر مشهد جهت بهتر اجرا شدن طرح تاکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار