میز ملی توسعه صادرات محصولات کنجدی در اردکان تشکیل شد

یزد(پانا) - با هدف بررسی مسائل و مشکلات تولیدکنندگان فرآورده‌های کنجدی، جلسه میز ملی توسعه صادرات محصولات کنجدی به میزبانی شهرستان اردکان برگزار شد.

کد مطلب: ۹۷۳۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد
میز ملی توسعه صادرات محصولات کنجدی در اردکان تشکیل شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد روز چهارشنبه در این نشست با اشاره به اینکه استان یزد چهارمین استان صنعتی کشور است، گفت: بیش از ۸۰۰ نوع کالا در استان یزد تولید می‌شود و ما در بسیاری از تولیدات مانند کاشی و سرامیک، فولاد، نساجی و محصولات کنجدی به‌عنوان قطب تولیدی هستیم.

وی افزود: با توجه به پتانسیلی که در استان یزد وجود دارد رئیس کشوری سه میز توسعه صادرات محصولات کاشی و سرامیک، محصولات خیار سبز گلخانه‌ای و محصولات کنجدی به استان یزد واگذارشده است

محمدرضا علمدار یزدی با بیان اینکه در حال حاضر در استان یزد ۱۹۶ فقره جواز تأسیس مربوط به محصولات کنجدی و ۷۰ فقره پروانه بهره‌برداری تولید این محصولات را داریم، گفت: درمجموع در استان یزد ۳۱۲ واحد تولیدی صنفی وجود دارد که برای بیش از دو هزار نفر درزمینهٔ فرآورده‌های محصولات کنجدی اشتغال ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: سالیانه در کل کشور بیش از ۲۰۰ هزار تن کنجد مصرف می‌شود که بیش از ۶۰ درصد آن در استان یزد مصرف می‌شود و در حال حاضر محصولات کنجدی استان یزد به ۲۸ کشور دنیا صادر می‌شود.

فرماندار اردکان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه در این شهرستان رشد و توسعه چشمگیری در حوزه صنایع و تولیدات داشته‌ایم ازجمله صنعت فرآورده‌های کنجدی،‌ این صنعت از قدیم در اردکان رونق و شهرت دارد تصریح کرد: در شهرستان نزدیک به یک هزار و ۳۰۰ نفر مستقیم و یک هزار و ۸۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند.

بهروز شهابی‌زاد گفت:‌ ۴۰ هزار تن کنجد در این شهرستان اردکان مصرف می‌شود و این باعث شده تولیدات در سطح بالا باشد ولی تاکنون برنامه خاصی برای بسته‌بندی مناسب و بالا بردن کیفیت آن انجام‌نشده است تا تبلیغات گسترده‌ای روی این تولیدات انجام بگیرد، امید است با همکاری مسئولان این کار با برند مناسبی انجام بپذیرد.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات افزود: واحدهای صنعتی تولیدات و فرآورده‌های کنجدی با مالیات ارزش‌افزوده روبرو هستند نیز ممنوعیت صادرات روغن کنجد از دیگر مسائل است.

فرماندار اردکان از تمام رسانه‌ها و مسئولان و افرادی که تریبونی در دست دارند درخواست کرد که به معرفی این محصول مقوی و مفید به مردم نمایند و برندی برای این شهرستان انجام بگیرد.

استانی شدن ثبت سفارش‌ها در موضوع کنجد، پایانه ترخیص گمرک، کنسرسیوم صادراتی و حمایت‌های فنی و مالی، پیگیری برای رفع ممنوعیت صادرات روغن کنجد توسط مسؤولین استان از وزارت صمت، اختصاص فضایی برای کسب‌وکار اختصاصی محصولات کنجدی ازجمله مباحثی بود که در این نشست موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

در ابتدای این نشست گزارشی از نحوه پیگیری مصوبات جلسات قبل توسط دبیر جلسه و دستگاه‌های مختلف ارائه شد و در ادامه کمیته‌ها و کارگروه‌هایی برای پیگیری مسائل و مشکلات تولیدکنندگان محصولات کنجدی تشکیل شد همچنین جمعی از تولیدکنندگان محصولات کنجدی در شهرستان اردکان به بیان مشکلات و موانع پیش روی تولید خود در این زمینه پرداختند که مسؤولین مربوطه قول پیگیری و همکاری دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار