هفته دوم آذر؛ از موج جدید آنفولانزا تا بازداشت رئیس مستعفی هلال احمر

تهران (پانا) - تشدید آلودگی هوا در تهران، شیوع موج آنفولانزا در کشور، برگزاری آخرین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی، حذف قبوض کاغذی جریمه، انتشار بوی نامطبوع در پایتخت، بازداشت رئیس مستعفی هلال احمر بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۹۷۳۸۱۴
لینک کوتاه کپی شد
هفته دوم آذر؛ از موج جدید آنفولانزا تا بازداشت رئیس مستعفی هلال احمر

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

هفته خاکستری در تهران

در هفته‌ای که سپری شد، آلایندگی هوا در تهران و برخی کلانشهرهای کشور به حدی رسید که منجر به تعطیلی مدارس و مراکز آموزش عالی شد. حال اینکه در حوزه مبارزه با آلودگی هوا، قوانین و مصوبه‌های زیادی در دولت و مجلس تصویب شده است از جمله قانون هوای پاک اما به گفته فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران در مجلس قانون هوای پاک به درستی اجرا نمی‌شود.

به گفته او، قوانین مصوب مجلس درباره کاهش آلودگی هوا به درستی اجرا نمی‌شود چون در قانون هوای پاک به مواردی درباره اسقاط خودروهای فرسوده، ارتقای کیفیت خودرو و بهبود کیفیت سوخت توجه شده است اما برخی دستگاه‌ها به بهانه‌های مختلف به قانون پایبند نیستند. به طوری که 6 ماده از قانون هوای پاک مصوب تیرماه 96 از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی اجرا نشده باقی مانده است.

بلاتکلیفی اسقاط خودروهای فرسوده

قانون هوای پاک که به عنوان یک سند بالادستی در حوزه مبارزه با آلودگی هوا در سال ۱۳۹۶ تلقی می‌شود، بعد از دو دهه در مجلس تصویب و به دستگاه‌ها ابلاغ شد. در این قانون به عنوان سند بالادستی تکلیف بیش از ۱۸ دستگاه که به نوعی در موضوع آلودگی هوا دخیل هستند به روشنی اعلام شده است و اسقاط خودروها یکی از مواردی است که در این قانون صریحا به آن اشاره شده است.

طبق آمار، اکنون بیش از یک میلیون و 500 هزار خودروی فرسوده و 9 میلیون و 500 هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می‌کند که آلایندگی زیادی دارند. آمار رسمی شرکت کنترل کیفیت هوا نیز از روند رشد تعداد خودروهای فرسوده شهر تهران در ناوگان‌های سواری، تاکسی و وانت تا سال ۱۴۰۲ حاکی است و این روند در سال ۱۴۰۲ به ۶۳۶ هزار و ۵۶۳ خودروی سواری فرسوده در شهر تهران منتهی خواهد شد و به این عدد باید ۴۲ هزار و ۲۳۰ مینی‌بوس، اتوبوس و کامیون فرسوده را نیز افزود، اگرچه تعداد بسیار کمتری دارند اما آلودگی هر یک می‌تواند سهمی بسیار بیشتر را به خود اختصاص دهد. ماده ۱۱ آیین‌نامه ماده ۲قانون هوای پاک، موتورسیکلت‌سازان کشور موظف شده بودند که در ازای تولید هر دستگاه موتور بنزینی نسبت به اسقاط یک دستگاه موتوسیکلت فرسوده اقدام کنند که متاسفانه این قانون برای یک سال به تعویق افتاد. محمد حیدری، کارشناس محیط زیست و مدرس دانشگاه با بیان اینکه حل مشکل اسقاط خودرو و موتورسیکلت در اولویت مسئولان نیست گفت: بر اساس مصوبه دولت، اسقاط خودروهای فرسوده وظیفه تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو است و طبق آن خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدشان را جایگزین خودروهای فرسوده کنند اما این مصوبه تاکنون اجرا نشده است.

این در حالی است که طبق اعلام اورژانس تهران، در روزهای گذشته به طور میانگین روزانه نزدیک به ۸ هزار تماس با اورژانس تهران برقرار شده است که این موضوع نشان دهنده تاثیرات منفی آلودگی هوا بر سلامت مردم است.

آخرین جلسه رسیدگی مجدد به پرونده نجفی

محمد علی نجفی، شهردار اسبق تهران در تاریخ ۷ خرداد ماه امسال میترا استاد همسر دوم خود را به ضرب دو گلوله در منزل خود واقع در منطقه سعادت آباد تهران به قتل رساند و عصر آن روز با حضور در پلیس آگاهی تهران به قتل اعتراف و دلیل آن را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. دادگاه این پرونده در شعبه یکم دادگاه کیفری به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی برگزار شد. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه، هشتم مرداد ماه در نشست خبری از صدور رای پرونده قتل میترا استاد خبرداد و گفت: قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و همچنین نگهداری اسلحه غیرمجاز، سه عنوان اتهامی نجفی بود که دادگاه در دو موضوع متهم را محکوم کرده است. ٣٠ شهریور ماه حمیدرضا گودرزی گفت: دیوان عالی کشور بعد از نقض رای قتل عمد موکلم آن را به شعبه ۹ کیفری یک استان تهران برای رای مجدد ارسال کرده است. شعبه ۹ کیفری بعد از رفع نقایص اعلام شده، دوباره به آن رسیدگی می‌کند و رای صادر می کند و ما مجددا بر اساس این رای تصمیم‌گیری خواهیم کرد و چنانچه این رای هم مورد قبول ما نباشد به آن اعتراض خواهیم کرد. حمیدرضا گودرزی، وکیل نجفی گفت: نتیجه بررسی مجدد صحنه قتل میترا استاد همسر دوم شهردار اسبق تهران به دادگاه ارسال شده است. آخرین جلسه رسیدگی مجدد به پرونده محمدعلی نجفی به اتهام قتل میترا استاد در هفته‌ای که سپری شد، برگزار شد.

افزایش آمار زنان مبتلا به ایدز

روز جهانی ایدز نیز در هفته‌ای که سپری شد برگزار شد، به گفته سیداحمد سیدعلی‌نقی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران آمار زنان مبتلا به ایدز روندی افزایشی دارد. این پژوهشگر مرکز تحقیقات ایدز ایران با بیان اینکه بیشتر مبتلایان بین 25 تا 34 سال سن دارند، گفت: مرکز تحقیقات ایدز آمار مبتلایان به بیماری ایدز را از وزارت بهداشت دریافت می‌کند و طبق اعلام وزارت بهداشت موارد تخمینی در ایران بالغ بر 60 هزار مورد بیمار ایدز است ولی کل موارد ثبتی 40 هزار و 573 نفر هستند و تا 6 ماهه اول سال 98 تعداد مبتلایان مرد 69 درصد و تعداد زنان مبتلا 31 درصد هستند.

او تاکید کرد: وقتی یک زن به ایدز مبتلا شود و به عنوان مادر بخواهد فرزندی داشته باشد، در دوران بارداری تحت کنترل قرار می‌گیرد که در این بخش کمتر از یک درصد احتمال انتقال بیماری به نوزاد وجود دارد. اگر زنان باردار به موقع مراجعه کنند و آزمایش دهند واقعا نگرانی انتقال به نوزاد وجود ندارد. اکثر زنانی که به ایدز مبتلا شدند یا همسر معتاد تزریقی داشتند یا همسرشان رفتار جنسی پرخطر داشته‌ که باعث شده به زن منتقل شود. در مجموع آمار زنان مبتلا به ایدز روندی افزایشی دارد و امید است با آگاهی دادن و اقدامات پیشگیری بتوان از افزایش آن جلوگیری کرد.

حذف قبوض کاغذی جریمه

در سال‌های اخیر با رشد فناوری اطلاعات، بسیاری از نهادها به سمت هوشمندسازی خدمات خود شده‌اند. به گفته سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا قرار است قبوض کاغذی جریمه از اول اسفندماه حذف شود و تا اواخر بهمن ۸ هزار دست افزار دیگر به دست‌افزار موجود در راهور اضافه می شود.

به گفته او، پلیس راهور سالانه بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان پول چاپ اوراق می‌دهد، در راستای کاهش این هزینه‌ها و همچنین هوشمندسازی پلیس راهور از ابتدای سال حدود چهار هزار دست‌افزار به ماموران در پلیس راه و راهور سراسر کشور داده شده که استفاده کنند.

واکنش‌ها به انتشار فیلم تمسخر کودک زباله‌گرد

کودک آزاری در ایران یکی از آسیب‌هایی است که متاسفانه در سال‌های اخیر روند آن رو به افزایش است و گاهی تصاویر این کودک‌‌آزاری‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود و روح جامعه را جریحه‌دار می‌کند. در هفته‌ای که سپری شد نیز فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که به دنبال آن یک کودک زباله‌گرد مورد آزار و تمسخر قرار می‌گیرد. به دنبال پخش این کلیپ، دادستان کرج به موضوع کودک زباله گرد ورود کرد و دستورات قضایی لازم در این خصوص صادر شد و عوامل کودک آزار از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شدند. تاکنون ۲ تن از متهمان دستگیر شده‌اند. متهمان دستگیر شده با ابراز ندامت اظهار داشتند که ناخواسته و به قصد شوخی مرتکب این رفتار نابخردانه شده و حتی از این کودک دلجویی کرده‌اند اما دوست دیگر آنان با گرفتن تصویر از صحنه آن را در فضای مجازی منتشر کرده است. متهم سوم این پرونده متواری و تحت تعقیب دستگاه قضایی قرار دارد.

ناگفته‌هایی از اعدام شهلا جاهد

اواخر پاییز سال 81، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «لاله سحرخیزان، همسر ناصر محمدخانی، فوتبالیست سابق مشهور، کشته شد». همین یک خط خبر تبدیل به سوژه اصلی یک پرونده پیچیده قتل به مدت 8 سال در تاریخ قتل‌های کشور شد. سوژه‌ای که محوریت آن از همان ابتدا یک نام را به‌عنوان قاتل صدا می‌زد؛ «شهلا جاهد». شهلا در نهایت با وعده‌هایی که به سرانجام نرسید و با هر چه در دلش بود و نبود، جایی میانه آذر 89 اعدام شد. حالا 9 سال از آن روزها گذشته است. «عبدالصمد خرمشاهی» به‌عنوان وکیل شهلا جاهد، معتقد است باور عمومی بالاخره برخلاف نگاه اولیه‌اش به این نتیجه رسید که شهلا قاتل نبود؛ اما خیلی دیر و پس از اعدام او، هرچند پیش از این‌هم بارها عنوان کرده شهلا به دیدگاه او قاتل نبود.

خرمشاهی معتقد است در روند برگزاری دادگاه شهلا تخلفاتی وجود داشته است: به‌ عنوان نمونه کودکان نباید در دادگاه قتل حضور پیدا کنند. در حالی‌که فرزندان مرحومه مقتول در دادگاه‌ها حاضر می‌شدند. می‌توان گفت عمده ایرادات ما در خصوص قواعد شکلی در روند دادرسی بود که رعایت نمی‌شد. وکیل شهلا جاهد، بعد از 9 سال همچنان محکم بر سر موضع خود ایستاده است: فی‌نفسه معتقدم که شهلا قاتل نبود و شاید می‌توانست اتهام معاونت در جرم را داشته باشد. شهلا قربانی عشق نشد. شاید مسائل عاطفی هم در این میان وجود داشت، اما به این دلیل نبود که سکوت می‌کرد. من حالا می‌گویم شهلا قربانی حفظ اسراری شد که درون خودش آن راز را حفظ می‌کرد، هرگز برملا نکرد و با خودش به زیر خاک برد. به نظر من او امانت‌داری کسی‌ را می‌کرد تا به ضرر دیگران تمام نشود.

وکیل شهلا جاهد، بعد از 9 سال همچنان محکم بر سر موضع خود ایستاده است « فی‌نفسه معتقدم که شهلا قاتل نبود و شاید می‌توانست اتهام معاونت در جرم را داشته باشد».

بازهم بوی نامطبوع در تهران

پس از یکسال از انتشار بوی نامطبوع در تهران، بازهم در مناطق ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ انتشار بوی نامطبوع گزارش شد و اداره کل محیط زیست شهرداری تهران اعلام کرد در این مناطق موضوع را بررسی می‌کند. به گفته شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست شهردای تهران، محله‌های فردوسی، شمس آباد، انقلاب، امام حسین(ع) و آزادی از جمله مناطقی هستند که بوی نامطبوع بیشتر در آنجا احساس شده است. این در حالی است که محمد رستگاری معاون محیط زیست استان تهران نیز در واکنش به انتشار بوی نامطبوع در تهران اعلام کرد قطعا اگر نوع آلودگی را تشخیص دهیم در مورد مشخص کردن منشا آن نیز می‌توانیم گام موثری برداریم.

پاسخی به احتمال بارش‌های فرانرمال در ایران

بارش‌هایی که از ابتدای پاییز امسال در کشور رخ داده، باعث شده تا برخی ادعا کنند بارش‌هایی شدید در انتظار اقلیم کشور است، موضوعی که با واکنش احد وظیفه رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی روبرو شده است. چندی است در فضای مجازی مدلی از نقشه‌های هواشناسی منتشر شده است که نشان می‌دهد تمامی مدل‌‌ها همسو و هم‌عقیده بر بارش‌های کاملا فرانرمال در تمام نقاط نیمه غربی، شمالی و جنوبی کشور شده‌اند و کشور باید آماده یک دوره بلندمدت بارش‌های شدید باشد.
احد وظیفه در این‌باره گفت: این موضوع اصلا صحت ندارد و شایعه است. مردم نباید به آن توجه کنند و نباید انتظار اتفاق عجیبی را داشت.

آزادی اکثریت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر

در هفته‌ای که سپری شد، پانزدهمین نشست خبری سخگوی قوه قضاییه نیز برگزار شد. آزادی اکثریت بازداشت شدگان حوادث اخیر، بازداشت یکی از بدهکاران بانک اقتصاد نوین، آخرین وضع پرونده آمدنیوز، عبدالرضا داوری در بازداشت است، آخرین وضع پرونده دو نماینده مجلس، فرماندار شهر قدس بازداشت نشده است، آخرین وضع پرونده پرهام آزاد شهر، تعداد دانشجویان بازداشتی کمتر از تعداد انگشتان یک دست است، آخرین وضع پرونده باند پولشویی در گلستان، دستگیری پسر یکی از مقامات دولتی از جمله مهم‌ترین اخباری بود که سخنگوی قوه قضاییه به آنها اشاره کرد.

بازداشت رئیس مستعفی هلال احمر

در هفته‌ای که گذشت، مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر در صفحه توییتر خود از استعفای علی اصغر پیوندی، رئیس هلال احمر خبر داد. این در حالی است که پس از انتشار این مطلب، رئیس مستعفی هلال احمر از سوی نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شد. علی اصغر پیوندی دلیل استعفای خود را مشکلات شخصی اعلام کرد.

میزان بالای فرسایش خاک در ایران

اهمیت خاک بر هیچ کس پوشیده نیست. 95 درصد غذای انسان از بستر خاک تأمین می‌شود اما فقدان آگاهی و شناخت درباره خاک موجب نابودی و آسیب به آن می‌شود. امسال شعار جهانی روز خاک «توقف فرسایش خاک، حفظ آینده ما» تعیین شده است چون فرسایش خاک به عنوان مهم‌ترین چالش آینده زمین خواهد بود. برای تشکیل یک سانتیمتر خاک حداقل به ۷۰۰ سال زمان نیاز است، بنابراین برای حفظ زمین، صیانت از خاک لازم است چون صیانت از خاک، حفاظت از همه منابع طبیعی است اما متاسفانه میزان فرسایش خاک در ایران بالاتر از میانگین جهانی است و ایران جزو کشورهای با فرسایش متوسط به بالا محسوب می‌شود و میانگین فرسایش خاک در ایران تا ۱۶ تن در هر هکتار نیز اعلام می‌شود و این در حالی است که میانگین آمار جهانی ۶ تن است.

موج آنفولانزا در کشور

موج آنفولانزا همچنان قربانی می گیرد و تعداد فوت شدگان به دلیل ابتلا به این بیماری نگرانی های بسیار شدیدی را ایجاد کرده است. کیانوش جهانپور مشاور و مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت عنوان کرد که از زمان شروع موج آنفولانزا در ایران تا روز شنبه 9 آذر ماه 56 نفر بر اساس شواهد آزمایشگاهی به دلیل ابتلا به نوع شدید آنفولانزا فوت کرده اند و این موضوع نیز تایید شده است. 19 نفر از این تعداد نیز در هفته اخیر ثبت شده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار