مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد

بسیاری از اماکن تاریخی یزد برای معلولان آماده سازی شده است

یزد(پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد با بیان اینکه ایجاد رمپ در اماکن تاریخی یزد غیرقابل تصور بود، گفت: بسیاری از اماکن تاریخی یزد برای معلولان آماده سازی شد.

کد مطلب: ۹۷۳۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد
بسیاری از اماکن تاریخی یزد برای معلولان آماده سازی شده است

سید مصطفی فاطمیبا اشاره به اینکه برگزاری جشنواره معلولان در یزد یک کار ارزشمند و مناسبی است، گفت: این کار در قالب یک فم‌تور خوب می‌تواند در یزد برگزار شود.

وی با بیان اینکه شهر یزد برای معلولان آماده نیست، افزود: خیلی راه داریم که بخواهیم شهر را برای معلولان آماده کنیم که در این خصوص به دو جهت باید توجه شود، یکی فعالیت‌های فرهنگی و دوم هم بحث‌های زیرساختی است.

فاطمی با تاکید بر اینکه نیازمند آموزش‌هایی برای مردم در زمینه برخورد مناسب با گردشگران معلول و دارای مشکلات جسمانی هستیم، افزود: اگر گردشگری معلولیتی دارد ما باید به آن شخص احترام بگذاریم و در بسیاری از موارد آن‌ها را در اولولیت اول قرار دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد افزود: شهر یزد یکی از شهر‌های غیرقابل تصور برای کسانی که در حوزه مرمت و میراث فعالیت دارند بود بیان می‌کردند که تغییرات و ایجاد رمپ‌های مخصوص معلولان در بنا‌های تاریخی ناممکن است، چون ساختار این بنا‌ها با مشکل اساسی روبه رو می‌شود.

فاطمی گفت: همیشه بحث‌هایی در خصوص ایجاد رمپ برای معلولین در اماکن تاریخی مطرح و همیشه هم با مخالفت‌هایی روبه رو می‌شدیم، اما این کار در دنیا صورت گرفته بود و برای اینکه در دسترس معلولان باشد با تعبیه آسانسورها، بالابر‌ها و رمپ‌ها این نقیصه را مرتفع ساختند.

او ادامه داد: ما نیز به واسطه برگزاری جشنواره گردشگری معلولان، در برخی از اماکن تاریخی مهم یزد مانند مسجد جامع، محور‌های بافت تاریخی، باغ دولت آباد، زندان اسکندر و یکی از کمپ‌های کویری، دخمه و اتشکده رمپ و مسیر‌های مخصوص را برای گردشگران معلول ایجاد کردیم تا آن‌ها نیز بتوانند با آسودگی بیشتر از این بنا‌های تاریخی زیبا دیدن کنند.

فاطمی یکی از مزیت‌های برگزاری جشنواره معلولان را آشنایی با مشکلات اماکن تاریخی و گردشگری دانست و تصریح کرد: با مشخص شدن نقاط مشکل دار اماکن تاریخی، می‌توانیم برای بهبود این وضعیت تلاش کنیم.

فاطمی اضافه کرد: برای اولین بار در استان، آب انباری که تبدیل به زورخانه شده بود را با ایجاد رمپ مناسب، برای رفت و آمد معلولان آماده سازی کردیم تا این عزیزان هم بتوانند از این مجموعه زیبا استفاده کنند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان یزد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار