توصیه‌ها و هشدار مدیرکل سلامت آموزش‌وپرورش برای پیشگیری از آنفولانزا در مدارس

ضیاء‌الدینی: توصیه نمی‌کنیم مدیر مدرسه به خاطر سرماخوردگی دانش‌آموزان مدرسه را تعطیل کند، تعطیلی مدرسه به خاطر آنفولانزا فقط با تشخیص تیم تخصصی دانشگاه علوم‌پزشکی استان و تصمیم کارگروه امکان‌پذیر است

تهران (پانا) - مدیرکل سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش از ارسال بخشنامه جلوگیری از آنفولانزا به همه ادارات آموزش و پرورش استان‌ها و ارائه آموزش‌های لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری خبر داد. وی گفت اگر دانش‌آموزی این علائم را داشته باشد غیبت او مجاز است و مشکلی نخواهد داشت.

کد مطلب: ۹۷۳۲۳۸
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌ها و هشدار مدیرکل سلامت آموزش‌وپرورش برای پیشگیری از آنفولانزا در مدارس

حسن ضیاء‌الدینی در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا در واکنش به تعطیلی مدارس به دلیل "جلوگیری از شیوع آنفولانزا" گفت: «چند سال پیش هم بحران آنفولانزا را در کشور داشتیم و هیچ وقت توصیه نمی‌کنیم مدرسه‌ای به خاطر آنفولانزا تعطیل شود. با توجه به شروع فصل سرما و با توجه به اینکه بیماری آنفولانزا یک بیماری ویروسی و واگیردار است نیاز هست به دانش‌آموزان در این باره اطلاع‌رسانی شود و آموزش‌هایی برای پیشگیری به آن‌ها داده شود. به همین خاطر بخشنامه‌ای با همین موضوع با هماهنگی و همکاری معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان‌های کشور ابلاغ کردیم.»

او ادامه داد: «در این بخشنامه با تاکید بر اینکه ادارات آموزش و پرورش باید با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان یک کارگروه را تشکیل دهند، تاکید شده که هماهنگی لازم درباره آموزش پیشگیری آنفولانزا به دانش‌آموزان انجام شود. در این بخشنامه حتی آموزش پیشگیری از این بیماری به اولیا و کارکنان و مدیران و معلمان با توصیه به رعایت بهداشت فردی تاکید شده است.»

مدیرکل سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش افزود: «پوستر و بنرها و دستورالعمل‌های رعایت بهداشت و آموزش پیشگیری از این بیماری هم در سایت معاونت سلامت وزارت آموزش و پرورش و هم معاونت بهداشت وزارت بهداشت بارگزاری شده است و به استان‌ها هم ارسال شده است تا عموم دانش‌آموزان، اولیا و مدیران و معلمان مدارس و ... استفاده کنند. در استان‌ها این پوسترهای آموزشی در مدارس توزیع شده و کلاس‌های آموزشی برگزار شده و در حال برگزاری است تا بتوانیم با آموزش صحیح به دانش‌آموزان از آنفولانزا پیشگیری کنیم.»

حسن ضیاء‌الدینی در ادامه دو توصیه به اولیا و مدیران مدارس داشت و گفت: «به والدین توصیه می‌کنیم وقتی می‌بینند دانش‌آموزشان دچار علائم سرماخوردگی است یا تب و بدن درد شدید از علائم آنفولانزا را دارد، خود والدین از رفتن دانش‌آموزان به مدرسه جلوگیری کنند تا در منزل استراحت کنند و بعد از بهبودی کامل به مدرسه بفرستند.»

او از مجاز بودن غیبت دانش‌آموزان به دلیل این بیماری حتی در صورت نداشتن گواهی پزشکی خبر داد و گفت: «اگر دانش‌آموزی این علائم را داشته باشد غیبت او مجاز است و مشکلی نخواهد داشت. شاید این دانش‌آموز با استراحت در منزل بهبود یابد و نیاز به رفتن به پزشک هم نداشته باشد، بنابراین اگر گواهی هم نداشته باشد مدیر مدرسه نمی‌تواند ایرادی به دانش‌آموز بگیرد. این کار باید با هماهنگی والدین انجام شود و آن‌ها باید در مدرسه اعلام کنند که دانش‌آموز آن‌ها بیمار بوده است.»

توصیه دیگر مدیرکل سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش به مدیران مدارس بود، او در این باره گفت: «ما به آن‌ها تاکید کرده‌ایم دانش‌آموزانی را که تشخیص می‌دهند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا دارند، این دانش‌آموزان را با هماهنگی والدین به منزل هدایت کنند تا بهبودی کامل پیدا کنند.»

ضیاء‌الدینی گفت: «اگر این موارد را رعایت کنیم و آموزش‌های کامل به دانش‌آموزان داده شود اینکه آن‌ها از روبوسی کردن و دست دادن خودداری کنند و دست‌های خود را با صابون بشورند، زمان سرفه و عطسه جلوی دهان خود را با دستمال بگیرند و دستمال را در یک محفظه بسته قرار دهند و دیگر الگوهای بهداشتی را رعایت کنند می‌توان از این بحران گذشت و جلوی بیماری را گرفت تا مشکلی ایجاد نشود.»

مدیرکل سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «تعطیل شدن مدرسه‌ای به خاطر جلوگیری از شیوع آنفولانزا را توصیه‌ نمی‌کنیم و اگر کسی چنین کند خلاف کرده است. مگر اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان تشخیص دهد مشکل در مدرسه‌ای حاد است و کارگروه استان تصمیم به این کار بگیرد. غیر از این مدیر مدرسه حق ندارد مدرسه‌ای را به خاطر سرماخوردگی چند دانش‌آموز تعطیل کند چون این کار باعث اضطراب خانواده‌ها می‌شود.»

حسن ضیاء‌الدینی در پایان گفت: «آنفولانزا یک بیماری شایع در فصل سرما است که اگر ما نکات پیشگیری را رعایت کنیم هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود. خانواده‌ها، مدیران و دانش‌آموزان و کارکنان حتما توصیه‌ها را رعایت کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار