نقش محوری تربیت الهی در سعادت انسان

اردبیل (پانا) - نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه اردبیل با بیان اینکه تربیت الهی نقش محوری در سعادتمندی انسان ها دارد از دانشگاهیان خواست تا با تحقیق و پژوهش در این خصوص، زمینه های تعالی و سعادت مردم در دنیا و آخرت را فراهم کنند.

کد مطلب: ۹۷۳۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد
نقش محوری تربیت الهی در سعادت انسان

آیت الله سید حسن عاملی در محفل درس اخلاق که با حضور دانشگاهیان در حسینیه دانشگاه پیام نور اردبیل برگزار شد به تبیین مراحل سلوک پرداخت و اظهار کرد: انسان باید طوری خود را تربیت کند که ذائقه‌اش الهی شود تا اعمالی که انجام می‌دهد خالص و برای رضای خدا باشد.

او به حسنعلی علیپور خیر مدرسه ساز اشاره کرد و گفت: این تاجر بزرگ که در خارج از کشور به مال و منال دست یافته بود توانست در سایه تربیت الهی با وقف تمام اموال خود در راه مدرسه سازی به سعادت ابدی برسد.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه قلب و داشته‌های درونی مهمترین دارایی انسان است، تصریح کرد: انسان برای رسیدن به مراحل بالاتر باید قلب و داشته‌های درونی خود را ملاک قرار دهد چرا که بیرون از قلب چیزی برای انسان وجود ندارد.

عاملی پند و اندرزهای خداوند متعال در قرآن کریم را یادآور شد و اذعان داشت: انسان فراتر از گوشت و پوست و استخوان است و اگر انسان فراتر از ظواهر عالم به باطن عالم بنگرد و خود را از منیّت خلاص کند سعادتمند خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به تبیین مراحل سیر و سلوک پرداخت و با بیان اینکه استاد اخلاق آن کسی است که اول ببیند و سپس به دیگران بگوید، افزود: مفاهیم نهفته در مثنوی مولانا، گویی گمشده بشریت در اروپا است به همین خاطر است که این کتاب به‌عنوان کتاب سال اروپا انتخاب شده است.

عاملی به عجایب عالم اشاره کرد و بیان داشت: عالم طوری درست شده که هر کس کوچکترین تکانی به خود بدهد به خبرهایی دست پیدا خواهد کرد و از این‌رو همه انسان‌ها باید برای خود برنامه داشته باشند تا با ارتقاء حالات معنوی خود به مراتب بالاتر دست پیدا کنند.

او افزود: وقتی معنویت درست شد لطف خداوند متعال نیز شامل حال انسان می‌شود چراکه همه چیز در معنویت خلاصه شده است و همه مخلوقات جلوه‌ای از فوران جمال الهی هستند که یک نمونه آن جمال حضرت یوسف بود که ئرخشش آن منجر به بریده شدن دست ها از شدت حیرت و دلدادگی شد.

عاملی به پرده‌های مَحرَمیّت در عالم خلقت اشاره کرد و گفت: وقتی انسان بتواند به آن حد از کمال و معرفت دست پیدا کند، حجاب‌ها نیز از دیدگانش برداشته شده و جلوه‌های تماشایی عالم در دیدگان وی نیز به تصویر کشیده خواهد شد.

او از دانشجویان و عموم مردم خواست تا در زندگی خود با توجه به مفاهیم قرآن کریم برنامه‌ریزی کنند تا با رسیدن به کمال هم در دنیا و هم در اخرت سعادتمند شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار