دغدغه‌های خانم مربی بهداشت: همه متعهد به سلامت دانش‌آموزان هستیم

ساری (پانا) - آزاده نجفی مربی بهداشت خوزستانی که در سال تحصیلی جاری به فریدونکنار منتقل شده است، به آموزش تخصصی پیشگیری از دیابت نوع یک برای دانش آموزان مقطع ابتدایی همت گمارده است.

کد مطلب: ۹۷۳۰۲۶
لینک کوتاه کپی شد
دغدغه‌های خانم مربی بهداشت: همه متعهد به سلامت دانش‌آموزان هستیم

آزاده نجفی مربی بهداشت و تربیت بدنی خوزستانی است که در سال تحصیلی جاری به مازندران منتقل شده و در مدارس ابتدایی شهرستان فریدونکنار در حال آموزش است. کارشناس تربیت بدنی است و 13 سال سابقه کار دارد.

او با اعتقاد به اهمیت آموزش پیشگیری از دیابت برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، شروع به ارائه اطلاعات به دانش‌آموزان ابتدایی فریدونکنار کرده و این کار را از دبستان دخترانه نجمه آغاز کرده است. می‌گوید در ادامه کارش فردا به دانش‌آموزان دبستان امام جعفر صادق (ع) آموزش خواهد داد: «من بیشتر در حوزه کنترل خشم و استرس و تغذیه بخصوص تغذیه برای صبحانه اطلاع رسانی می‌کنم و شعارم این است که همه‌ی بچه‌ها میتوانند سفیر و پیام‌رسان سلامتی و بهداشت در جامعه باشند.»

او که از آغاز سال تحصیلی جاری به صورت خودجوش و از روی علاقه، بدون حمایت هیچ نهادی و به دلیل وظیفه ذاتی یک مربی بهداشت دست به این کار زده است. می‌گوید: «آموزش دیابت نوع یک به صورت بخشنامه هر سال در آموزش و پرورش اطلاع‌رسانی و آموزش داده و پیگیری می‌شود. کارم را فعلا از مدارسی که تدریس دارم شروع کرده‌ام. مسئول سازمان دانش‌آموزی فریدون‌کنار نیز قول حمایت داده‌اند تا دیگر مدارس را هم پوشش دهیم.»

نجفی در مورد دیابت نوع یک می‌گوید: «دیابت نوع یک ناشی از ویروس و یا ژن و.. است که باعث از کارافتادن غده پانکراس می‌شود و عملا نمی‌شود کار چندانی انجام داد اما کنترل استرس و خشم و تغذیه سالم خصوصا تغذیه‌ی سالم در صبح می‌تواند در روند پیشرفت این بیماری تأثیرگذار باشد. آموزش ما برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی با زبان ساده تعریفی از استرس و کنترل استرس و خشم و فرهنگ‌سازی برای تغذیه سالم است و اینکه دانش آموزان می‌توانند بهترین سفیران سلامت و پیام‌آوران بهداشت در جامعه‌ باشند.»

او با تأکید دوباره بر اینکه تغذیه در صبح از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: «دانش‌آموزان باید نسبت به این مهم اطلاعات داشته باشند: چرا صبحانه سالم اهمیت دارد و چه تاثیری بر جسم و درصد یادگیری و هوش آنها دارد؟ آگاه‌سازی مهم‌ترین وظیفه‌ی ماست. اهمیت آب نوشیدن در صبح و طول شبانه روز، اهمیت استفاده از غلات سبوس‌دار در وعده‌های غذایی صبحانه، مصرف شیر و اهمیت مصرف خشکبار و کشمش به جای کیک، شکلات و آبنبات، آبمیوه‌های صنعتی، چیپس، پفک و لواشک و همه‌ی مواد غذایی مضر باید برای دانش‌آموزان توضیح داده شود.»

نجفی تأکید دارد که آموزش اصول تغذیه و فعالیتهای فیزیکی ورزشی از محورهای اصلی پیشگیری از دیابت نوع یک در مدارس است.

مربی با سابقه بهداشت با عنوان اینکه باید برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، آشنایی با مواد غذایی سالم و ناسالم با زبان ساده معرفی شود، امیدوار است که کاری که شروع کرده است، با حمایت آموزش و پرورش و خانواده‌ها، در دست‌یابی به جامعه‌ای سالم و آگاه موثر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار