توسط محققان دانشگاه کاشان صورت گرفت:

استفاده از نانوشیمی سبز برای ذخیره‌سازی گاز هیدروژن

اصفهان (پانا) - پژوهشگران دانشگاه کاشان نانوساختارهایی تولید کردند که برای ذخیره‌سازی گاز هیدروژن استفاده می‌شود.

کد مطلب: ۹۷۲۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از نانوشیمی سبز برای ذخیره‌سازی گاز هیدروژن

عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه کاشان و از محققان این طرح گفت: در این طرح، نانوساختارهای Dy۲Sn۲O۷ با استفاده از روشی سبز تهیه و شرایط بهینه‌ تولید آن معرفی شده است.
مسعود صلواتی نیاسر با اشاره به اینکه در این فرآیند، از عصاره موز به عنوان یک سوخت جدید، برای اولین‌بار استفاده شده است، افزود: در این کار تحقیقاتی با کاربرد روش‌های شیمی سبز، به تولید نانوساختارهای سنتزشده‌ موفق شدیم که این نانوساختارها در جهت ذخیره‌‌سازی گاز هیدروژن مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی از مزایای این طرح را زمان‌بر نبودن این روش، عدم نیاز به دستگاه‌های خاص و گران‌قیمت و شرایط ویژه و سخت، بازده و خلوص بالای محصول عنوان کرد و افزود: از طرف دیگر نانوساختارهای تولیدی دارای کارآیی بالا و قابل توجهی برای ذخیره هیدروژن هستند و هدف ما یافتن راهی آسان و قابل انجام برای تهیه‌ نانوساختارهای یک‌نواخت با اندازه‌ مناسب با درجه تخلخل بالا و از همه مهم‌تر محصولی با کارآیی مطلوب برای استفاده در صنایع انرژی بوده است.
صلواتی با بیان اینکه بیشترین مصرف هیدروژن در صنایع نفت و پالایش گاز است، خاطر نشان کرد: این گاز عمدتاً به عنوان یک خوراک جانبی، ماده شیمیایی حد واسط و یا حتی به عنوان یک ماده شیمیایی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در سراسر دنیا، طراحی وسایل نقلیه‌ای که از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می‌کنند؛ مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: کاهش هزینه (جهت تولید محصول)، افزایش سرعت (در فرآیند ذخیره هیدروژن) و کاهش آلودگی (حین تولید محصول با کارایی ذخیره هیدروژن به عنوان سوخت پاک) از ویژگی‌های بارز این فرآیند است.
وی ضمن اشاره به قابلیت تجاری سازی این طرح یادآور شد: هم‌اکنون طرح در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده و برای دستیابی به تولید صنعتی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی لازم است.
نتایج این کار تحقیقاتی که با همکاری مسعود صلواتی نیاسری عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه کاشان و مریم سادات مرصعی و سحر زینت لو از دانشجویان این دانشگاه انجام شده، در Journal of Cleaner Production ۲۰۱۹ به چاپ رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار