همایش سایه‌های فیروزه‌ای گامی در جهت ارتباط موثرتر با فضای دانشگاهی است

یزد(پانا)- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و دبیر نخستین همایش ملی شیوه‌های ارائه در هنرهای جدید(سایه‌های فیروزه‌ای) این همایش را گامی موثر در جهت ارتباط بهتر و بیشتر با فضاهای دانشگاهی و آکادمیک عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای این که عمق لازم را به دست بیاورد باید در کنار آن فضای تئوری‌سازی و تولید اندیشه نیز وجود داشته باشد.

کد مطلب: ۹۷۲۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
همایش سایه‌های فیروزه‌ای گامی در جهت ارتباط موثرتر با فضای دانشگاهی است

مجید جوادیان زاده ضمن اعلام این مطلب ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در کنار جشنواره‌ها و برنامه‌های متنوعی که برگزار می کند تصمیم گرفت در قالب همایش سایه‌های فیروزه‌ای به ابعاد علمی موضوع نیز بپردازد و با توجه به این که یزد در سال گذشته به عنوان پایتخت هنرهای جدید معرفی شد، لازم دیدیم در این حوزه دست به یک فعالیت دانشگاهی بزنیم.

دبیر همایش تصریح کرد: عرصه هنرهای جدید، عرصه‌ی جدیدی است و نیاز به تعاریف، روش‌ها و تئوری‌های جدیدی دارد که تلاش شده در قالب یک همایش علمی به این سوالات پاسخ بدهیم، در واقع در این همایش به دنبال تولید ایده و اندیشه هستیم که البته تولید ایده نیاز هر حرکت فرهنگی عمیق است و پس از آن، هنرمندان باید این ایده‌ها را گرفته و به یک اثر هنری تبدیل کنند که به همین منظور طی روزهای ۱۴ و ۱۵ آذرماه، یزد میزبان دانشگاهیان و تئوری‌پردازان در نخستین همایش ملی سایه های فیروزه ای خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از اداره‌کل ‌فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، جوادیان‌زاده در خصوص اهمیت ایجاد گفتمان هنر نیز گفت: امروزه نیاز داریم که هنر را با شهر آشتی بدهیم چرا که شهری که در آن هنر وجود نداشته باشد، شهری ایده آل و طبیعی نیست. شهری که فرهنگ و هنر در کوچه و خیابان هایش جاری و ساری نباشد، دچار یک زمختی شده و عواطف در آن رنگ می‌بازد لذا باید هنری متناسب با شهر آن هم شهری مذهبی، سنتی و تاریخی مانند یزد طراحی کنیم و اگر بتوانیم این گفتمان را از یزد آغاز کنیم و یزد را مروج گفتمان هنرهای جدید بکنیم انتظار می رود که این برند به نام یزد ثبت شود و شاهد رقم خوردن عصر جدید در فعالیت‌های هنری باشیم که از این شهر آغاز می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان یزد افزود: هر شهری دارای یک کالبد و جسم شامل کوچه‌ها، خیابان ها و بناهاست و در مقابل یک روح دارد و روح هر شهر را فرهنگ و هنر آن به وجود می‌آورد، در واقع شهری که روح نداشته باشد یک کالبد مرده است و نمی‌تواند جای خوبی برای زیستن باشد.

وی در این رابطه ادامه داد: در قدیم کوچه‌های بافت تاریخی ما شبیه یک گالری نقاشی بود که نیاز مردم به فرهنگ و هنر را مرتفع می‌کرد، در گذشته هر خشتی که معماران بر خشت دیگر می‌گذاشتند به مثابه این بود که فرهنگ بر فرهنگ می‌گذاشتند و در واقع فرهنگ در ناخودآگاه شهر جریان داشت ولی امروزه نیاز داریم تا این هنر و فرهنگ را به شهر بازگردانیم و این مهم، نیاز به یک فضای فکری مناسب دارد.

همایش سایه های فیروزه ای با حضور دانشگاهیان و با همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، انجمن هنرهای تجسمی استان، دانشکده ی هنر و معماری دانشگاه یزد و مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهری شهرداری یزد برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار