انتخاب ارقام، نژاد‌ها و ژنوتیپ‌های مختلف درختان میوه به صورت پایلوت در اردبیل

اردبیل (پانا) - رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: ارقام و نژاد‌ها و ژنوتیپ‌های مختلف درختان میوه به صورت پایلوت در استان اردبیل کاشته خواهدشد.

کد مطلب: ۹۷۲۵۳۷
لینک کوتاه کپی شد
انتخاب  ارقام، نژاد‌ها و ژنوتیپ‌های مختلف درختان میوه به صورت پایلوت در اردبیل

شکر اله حاجی وند، رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور در نشسشت مشترک با رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور دارای هفت پژوهشکده چای، پسته، گل و گیاهان زینتی؛ خرمای گرمسیری، مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری و سبزی و صیفی می‌باشد.

او افزود: یکی از مهمترین مولفه‌ها و فاکتور‌هایی که تولیدات باغبانی استان اردبیل را به مخاطره می‌اندازد و همیشه موجبات نگرانی تولید کنندگان و بهره برداران و دست اندرکاران بخش باغبانی را فراهم می‌نمایند سرمازدگی درختان میوه و عموماً تنش‌های زنده و ... زنده است به همین دلیل موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور ارقام و نژاد‌ها و ژنوتیپ‌هایی را به صورت پایلوت در استان اردبیل به اجرا خواهد گذاشت تا مناسبت‌ترین ارقام که مقاوم به شرایط آب و هوایی منطقه بوده و سازگاری خوبی از خود نشان دهند در استان ترویج داده شوند.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور افزود: ایستگاه تحقیقات باغبانی مشکین شهر دارای ژنوتیپ‌های ارزشمندی از درختان میوه است که قطعا با تجهیز این موسسه و رفع مشکلات آن سعی خواهیم کرد مسائل و مشکلات پیش روی آن را حل و فصل نمائیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در ادامه افزود: کشت و صنعت مغان طرح احداث باغات در سطح ۳ هزار و ۵ هکتار را در دست اجرا دارد که به لحاظ داشتن متخصصین و کارشناسان مجرب قطعا تمامی اصول فنی و لازم را مراحل کاشت با برداشت محصولات سردرختی به بهترین نحو ممکن انجام خواهند داد.

خلیل نیکشاد افزود: هماهنگی‌های لازم به وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است تا اعتبارات لازم برای گسترش سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار در باغات استان اردبیل به اجرا در آید.

او ادامه داد: در اراضی پایاب سد خداآفرین ۶ هزار هکتار از اراضی به توسعه باغات اختصاص داده شده است که در حال حاضر ۵۰۰ هکتار از این سطح باغات در این منطقه به اجرا در آمده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: خسارت‌هایی که هرساله باغات استان از سرمازدگی می‌بییند بسیار در سطح بالا است به گونه‌ای که در سال گذشته در اثر سرمازدگی ۷۰۰ میلیارد تومان به باغات استان اردبیل خسارت وارد شد انتظاری که از موسسه باغبانی کشور داریم این است که با استفاده از توان تخصصی کارشناسان و پژوهشگران و محققین راهکار مناسبی برای رفع این معضل اساسی اتخاذ نمایند.

استان اردبیل با داشتن ۳۹ هزار و ۷۰۰ هکتار و داشتن ۱.۲۴ درصد از باغات کل کشور و داشتن رتبه ۲۸ در بین استان‌های کشور و با تولید ۳۸۹ هزار تن انواع محصولات سردرختی با دارا بودن میزان سهم ۱.۴۵ درصدی از کل میزان تولیدکشور، رتبه ۲۲ تولید باغ های کشور را دارد.

سطح بارور محصولات باغبانی اردبیل ۲۹ هزار و ۶۴۰ هکتار بوده است که به ترتیب میوه های دانه دار ۱۱ هزار و ۸۸۶ هکتار، میوه های هسته دار ۱۴ هزار و ۷۷۵ هکتار، میوه‌های دانه ریز ۲ هزار و ۳۸۰ هکتار، میوه‌های خشک ۵ هزار و ۳۸۵ هکتار و میوه های نیمه گرمسیری ۷۹۴ هکتار بوده است.

در بین محصولات مذکور سیب با ۳۷ درصد بیشترین و سایر بترتیب هلو ۳/۱۱ درصد، گردو ۱/۱۰ درصد، شلیل ۱/۸ درصد، انگور ۵/۷، آلو ۵/۷ درصد، گیلاس ۴/۵ درصد و آلبالو ۴ درصد مهمترین ارقام مورد کاشت در استان را تشکیل می‌دهد یعنی ۶۴ درصد از سطح برداشت بارور محصولات باغبانی متعلق به ۷ محصول مزبور می‌باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار