ابرکوه از لحاظ تولید محصول پیاز در صدر مناطق زیرکشت استان یزد قرار دارد

یزد(پانا) -مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه بابیان اینکه ابرکوه از لحاظ تولید محصول پیاز در استان یزد در صدر مناطق زیرکشت استان یزد قرار دارد، ادامه داد: تولید این محصول باتوجه به روش کشت نشایی و رعایت توصیه کارشناسان نسبت به پارسال ۱۰ درصد افزایش دارد.

کد مطلب: ۹۷۲۳۹۷
لینک کوتاه کپی شد
ابرکوه از لحاظ تولید محصول پیاز در صدر مناطق زیرکشت استان یزد قرار دارد

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به اهمیت مصرف پیاز در سبد غذایی خانوارها گفت: در سال جاری « اکبر قاسم زاده» ساکن روستای « اِردی » بخش بهمن با برداشت ۱۵۲ تن این محصول از هر هکتار به عنوان کشاورز نمونه استان یزد انتخاب شد که این مقدار ۷۲ تن بیشتر از میانگین تولید شهرستان است.

مهدی غیب الهی علت افزایش تولید را رعایت اصول کاشت، داشت و برداشت و توجه به توصیه های ترویجی کارشناسان بخش کشاورزی ذکر کرد.

به گفته وی در سال زراعی جاری ۱۶ هزار تن پیاز از ۲۰۰ هکتار اراضی که بیشتر در روستاهای اردی و علوی بخش مرکزی ابرکوه قرار دارد، برداشت و روانه بازار مصرف شد.

این کارشناس ارشد کشاورزی شهرستان بابیان اینکه ابرکوه از لحاظ تولید محصول پیاز در استان یزد در صدر مناطق زیرکشت استان یزد قرار دارد، ادامه داد: تولید این محصول باتوجه به روش کشت نشایی و رعایت توصیه کارشناسان نسبت به پارسال ۱۰ درصد افزایش دارد.

غیب الهی ادامه داد: محصول پیاز شهرستان شیرین و از ‌طعم خاصی برخوردار است و علاوه بر مصرف مردم منطقه به شهرهای همجوار ارسال می شود.

وی با اشاره به افت سطح آب‌های زیرزمینی و تداوم خشکسالی، تصریح کرد: کاشت محصول کم آبخواه با ارزش افزوده بالا از جمله گلخانه‌ای ، پسته و زعفران و توسعه آبیاری نوین به کشاورزان توصیه می‌شود.

بذر پیاز اوایل اردیبهشت ماه در ابرکوه کشت و آبان ماه برداشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه ۲۶ اردیبهشت ماه امسال به ایرنا گفته بود: در ۲۰۰ هکتار اراضی بذر پیاز محلی از سوی ۴۰۰ خانوار کشاورز کشت شده است.

به اظهار وی با توجه به خاک مرغوب منطقه «اردی » بخش بهمن ، آبدهی، تغذیه کود مغزی، محلول‌ پاشی و استفاده از نظر کارشناسان ترویج ، متوسط تولید در هر هکتار به ۸۰ تا ۱۵۰ تن برسد.
وی اضافه کرد: با توجه به کاهش بارندگی و تبعات خشکسالی، سال های آینده این محصول به شیوه نوین کشت شود که هم ‌اکنون ۲ هکتار مزرعه نمایشی با استفاده از آبیاری تیپ( نواری) ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: می‌توان با کشت این گیاه به‌صورت نشایی که صرفه‌جویی در بذر، کاهش مصرف آب و کوتاه کردن زمان کاشت تا برداشت را به همراه دارد، زمینه کشت این ماده غذایی را توسعه داد.

۳۵ درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.
منابع آبی باغ‌ها و اراضی زراعی ابرکوه ۱۴۰ میلیون مترمکعب است که ظرف ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه‌ و ۱۱ رشته قنات تأمین می‌شود.
سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود .

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی در حال حاضر ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصولات کشاورزی توسط هشت هزار خانوار اختصاص دارد که هشت هزار هکتار آن باغ های میوه و بقیه هم محصول زراعی است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع ایرنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار