قانون ساز و کار انتخابات است

رشت (پانا) - قائم‌مقام هیئت نظارت بر انتخابات گیلان، قانون انتخابات را ساز و کار انتخابات دانست .

کد مطلب: ۹۷۲۲۵۰
لینک کوتاه کپی شد
قانون ساز و کار انتخابات است

به گزارش پانا و به نقل از ایستا، احمد قنبریان ، انتخابات را مظهر جمهوریت و مشارکت مردم دانست و اظهار کرد: این نوع مشارکت در همه نظام‌های سیاسی دنیا تعریف شده و پذیرفته است.

وی با اشاره به شرایط از پیش تعیین شده انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان در انتخابات، افزود:‌ هر نظام سیاسی شرایط تعریف شده‌ای دارد. ماده ۲۷ قانون انتخابات جمهوری اسلامی ایران نیز شرایط انتخاب‌کنندگان را مشخص کرده است.

قائم‌مقام هیئت نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گیلان با بیان اینکه رای دادن بدون شناسنامه و کارت ملی غیرممکن است، گفت: مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات نیز به تبیین شرایط انتخاب‌شوندگان می‌پردازد لذا هشت شرط به عنوان شرایط ایجابی داوطلبان انتخابات مشخص شده که از جمله آن می‌تواند به داشتن حداقل سن ۳۰ سال و مدرک کارشناسی ارشد اشاره کرد.

قنبریان با بیان اینکه در انتخابات اصل بر احراز صلاحیت است، تصریح کرد: اعتقاد و التزام عملی داوطلبان به اسلام، جمهوری اسلامی، قانون اسلسی و ولایت فقیه باید احراز شود و صرف داشتن ۳۰ سال سن و مدرک کارشناسی ارشد کفایت نمی‌کند. همچنین براساس ماده ۳۰، داوطلبان نباید جزو محکومین محکم قضایی بوده و سوءشهرت داشته باشند؛ البته در بررسی ماده ۳۰ اصل بر برائت است.

وی قانون انتخابات را ساز و کار انتخابات دانست و متذکر شد: شاخص‌های ورود به عرصه رقابت انتخابات مجلس شورای اسلامی در قانون انتخابات آمده و داوطلبان باید این شاخص‌ها را کامل مطالعه کنند و بپذیرند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان با بیان اینکه هیئت‌های اجرایی ۱۰ روز پس از ثبت‌نام داوطبان فرصت بررسی صلاحیت‌ها را دارند، خاطرنشان کرد: براساس ماده ۵۰ قانون انتخابات، هیئت‌های اجرایی مراکز حوزه انتخابیه موظفند حداکثر ظرف ۱۰ روز پس از پایان مهلت ثبت نام با توجه به نتایج به دست آمده از بررسی‌های لازم در محل و با استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور صلاحیت داوطلبان را در رابطه با صلاحیت‌های مذکور در این قانون مورد رسیدگی قرار دهند و نتیجه را به هیئت نظارت اعلام کنند لذا در درجه اول این هیئت‌های اجرایی هستند که باید این بررسی‌ها را انجام دهند.

قنبریان ادامه داد: بعد از اعلام نظر هیئت‌های اجرایی، کار بررسی صلاحیت در هیئت‌های نظارت شروع می‌شود و لذا داوطلبانی که در هیئت‌های اجرایی رد شده‌اند یک روز مهلت شکایت دارند و هیئت‌های نظارت استان و مرکز ظرف ۲۰ روز بررسی‌های مجدد را انجام خواهند داد.

وی با بیان اینکه هیئت‌های نظارت صلاحیت همه داوطلبان را بررسی می‌کنند، گفت: هیئت نظارت استان و مرکز طی ۲۰ روز نتایج را به فرمانداری‌ها اعلام می‌کنند، اما مطابق قانون داوطلبانی که مجددا توسط هیئت نظارت استان رد صلاحیت شده‌اند ظرف چهار روز مهلت شکایت به شورای نگهبان را دارند و طی ۲۰ روز نتیجه نهایی اعلام می‌شود.

قائم‌مقام هیئت نظارت بر انتخابات گیلان، فرایند بررسی صلاحیت در هیئت‌های اجرایی تا اعلام نتیجه نهایی احراز صلاحیت در شورای نگهبان را ۵۰ روزه دانست و اضافه کرد: محور جوسازی‌هایی که به ویژه در ایام انتخابات علیه شورای نگهبان صورت می‌گیرد، بررسی صلاحیت سیاسی است؛ در حالی که بررسی صلاحیت‌ها ربطی به گرایش سیاسی افراد ندارد و آن چیزی که مورد بررسی قرار می‌گیرد مواضع و رفتارهای داوطلبان است لذا شورای نگهبان براساس برداشت و تحلیل شخصی اظهارنظر نمی‌کند و مستند حرف می‌زند.

وی نظارت استصوابی را یک نظارت هدفمند، دقیق و موثر دانست و یادآور شد: هدف از نظارت استصوابی جلوگیری از اشتباه و انحراف، اصلاح اشتباه و انحراف و برخورد با اشتباه و انحراف است تا نظارت تحقق پیدا کند لذا اگر در فرایند بررسی صلاحیت‌ها داوطلبی توسط هیئت اجرایی تایید شود، شورای نگهبان می‌تواند نسبت به رد او اقدام کند.

قنبریان با بیان اینکه نظارت غیر استصوابی معنا ندارد، اظهار کرد: اخذ نظر مراجع چهارگانه بخشی از نظارت استصوابی است و لذا از مرحله ثبت‌نام داوطلب تا مرحله اعلام نتایج نهایی تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان نظارت عام نیز وجود دارد که مکمل نظارت استصوابی است.

سرپرست دفتر نظارت شورای نگهبان در گیلان هیئت نظارت بر انتخابات استان را متشکل از پنج نفر و هیئت‌های نظارت شهرستانی را سه نفره دانست و عنوان کرد:در دفاتر نظارتی شورای نگهبان یک بانک اطلاعاتی از مجموعه نظارتی این شورا وجود دارد و هیئت نظارت در ایام انتخابات از میان آنان تعیین می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار