حمله مهاجمان به کنسولگری ایران در نجف

تهران ( پانا ) - شامگاه چهارشنبه تعدادی از مهاجمان ناشناس با حمله به کنسولگری ایران در نجف اشرف آن جا را به آتش کشیدند. سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن ابراز انزجار خواستار برخورد مسئولانه ، قاطع و موثر دولت عراق با مهاجمان شد.

کد مطلب: ۹۷۱۸۵۹
لینک کوتاه کپی شد
حمله مهاجمان به کنسولگری ایران در نجف

به گزارش الجزیره ، چند ساعت بعد از آنکه صدها نفر معترض عراقی با نیروهای انتظامی درشهر نجف درگیر شدند، تعدادی با حمله به کنسولگری ایران در نجف ساختمان آن را به آتش کیدند. دولت عراق بلافاصله بعد از این حوادث در شهر نجف منع رفت و آمد برقرار و اوضاع را تحت کنترل خود گرفت. استاندار نجف نیز فرمان تعطیلی کلیه ادارات دولتی این استان را برای روز پنج‌شنبه صادر کرد. خوشبختانه در زمان حمله مهاجمان به ساختمان کنسولگری هیچ یک از کارکنان در آنجا نبوده و در نتیجه به فردی آسیب نرسیده است .

شبکه خبری سومریه نیوز می گوید در جریان درگیری های روز چهارشنبه نجف دست کم یک صد تظاهرات کننده زخمی شده است . بر اساس آمار رسمی پلیس عراق، 47 نفر از نیروهای امنیتی این کشور در جریان هجمه به کنسولگری ایران در نجف اشرف مجروح شده‌اند. این درحالی بود که شبکه العربیه - وابسته به عربستان سعودی - اقدام به پخش زنده این حوادث کرده بود . فعالیت این شبکه در عراق ممنوع است . آشوب گران پس از به آتش کشیدن کنسولگری ایران با لاستیک های خودرو جاده کربلا - نجف را مسدود کردند. یک ماه پیش نیز کنسولگری ایران در کربلا شاهد حمله مشابهی از سوی مهاجمان بود. در این حمله چهار تن از مهاجمان کشته شدند . منابع خبری عراق می گویند مهاجمان در موارد متعدد به تصاویر برخی از علما و روحانیون برجسته نجف نیز اهانت کردند و یا بیلبردهای حامل آن را بر زمین زدند.

حمله به کنسولگری ایران در نجف نقض آشکار مصونیت اماکن دیپلماتیک محسوب می شود . سید عباس موسوی . سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خواستار برخورد مسئولانه، قاطع و موثر دولت عراق با عوامل مخرب و مهاجمان شد. وی ضمن محکومیت این اقدام و با یادآوری مسئولیت و وظایف دولت عراق برای حمایت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات ها، افزود: مراتب اعتراض شدید ایران رسما به سفیر عراق در تهران ابلاغ می شود .

شبکه الجزیره می گوید نیروهای ارتش عراق تمام ورودی های شهر نجف را مسدود کرده و اجازه ورود یا خروج خودروها را به آن نمی دهند . از سوی دیگر ابومهدی المهندس یکی از فرماندهان نیروهای حشد الشعبی ( بسیج مردمی عراق ) گفته است که نیروهای تابع حشد الشعبی در آمادگی کامل بسر می برند و درانتظار فرمان مرجعیت عالی عراق بوده و دست هر فردی را که قصد اسائه به مرجعیت دینی آیت الله سیستانی داشته باشد قطع خواهندکرد. برخی منابع در نجف می گویند هم اکنون نیروهای حشد الشعبی برای کمک به ارتش و حراست از پایگاه مرجعیت نجف در نقاط مختلف این شهر مستقر شده اند .

درگیری ها و اعتراضات در عراق که از دو ماه پیش شروع شده بود همچنان ادامه دارد. روز گذشته عراق شاهد چند انفجار نیز بود . دولت عادل عبدالمهدی تلاش می کند با انجام برخی اصلاحات فوری نا آرامی های این کشور را مهار کند اما هم زمان عناصری تلاش می کنند با دامن زدن به آشوب ها در عراق یک بار دیگر این کشور را به سوی انفجارهای تروریستی مرگبار سوق دهند. نکته قابل تامل اینکه نیروهای وابسته به محور عربستان - آمریکا نیز می کوشند تا بخشی از اعتراضات معیشتی مردم عراق را به سمت ایران سوق داده و به این وسیله انتقام شکست های خود در برابر تهران را به این وسیله بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار