ربیعی در پاسخ به پانا: تا امروز آمار کشته و دستگیرشدگان در اختیار دولت قرار نگرفته است

به محض جمع‌بندی، آمارخسارات مادی و انسانی اعتراضات اخیر اطلاع‌رسانی خواهد شد

تهران (پانا) - علی ربیعی، سخنگوی دولت صبح امروز (چهارشنبه) نشست خبری هفتگی خود را با حضور محمد شریعتمداری، وزیر کار و رفاه اجتماعی در حیاط پاستور برگزار کرد تا بدین شکل پاسخگوی سوالاتی باشد که عمده آن‌ها حول محور کمک‌های معیشتی دولت و همچنین اعتراضات صورت گرفته به قیمت بنزین بود.

کد مطلب: ۹۷۱۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد
ربیعی در پاسخ به پانا: تا امروز آمار کشته و دستگیرشدگان در اختیار دولت قرار نگرفته است

محمد شریعتمداری نخستین فردی بود که در جیان این نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در ابتدا در پاسخ به سوالی درباره معیارهای حذف برخی افراد از لیست دریافت‌کنندگان کمک‌های معیشتی اظهار کرد: «این بار دولت بر مبنای آزمون وسع و بر مبنای دارایی های مردم اقدام به پرداخت حمایت معیشتی کرد.»

او ادامه داد: «کمک معیشتی در سه مرحله به 60 میلیون نفر پرداخت شد. کلمه حذف درباره بسته کمک معیشتی صادق نیست و تقاضای افراد از طریق سامانه اعلام شده بررسی می‌شود.»

وزیر کار و رفاه اجتماعی همچنین تصریح کرد: «کمتر از 5 میلیون نفر درخواست بررسی داشته‌اند. در شروع کار ما از طریق دسترسی به اطلاعات مالی افراد کار را آغاز نکردیم و هرکسی درخواست بررسی داشته باشد درخواست‌هایش رسیدگی خواهد شد.»

یارانه‌ها و کمک‌های معیشتی ارتباطی با هم ندارند

شریعتمداری تصریح کرد: «خانوارهایی که 3 سفر غیر زیارتی در سال داشتند یا کسانی که وسیله نقلیه 300 میلیون تومانی یا بیشتر دارند حذف شدند. نه اینکه این افراد حتما ثروتمند باشند بلکه ممکن است از طبقه متوسط باشند ولی تفاوت‌هایی دارند با افراد دیگر که نه شغل دارند و نه مسکن.»

وزیر کار گفت: «یارانه‌ها و کمک‌های معیشتی ارتباطی به هم ندارد. البته تمکن مالی در هر دو موضوع مورد توجه دولت است و برخی معیارها مشابه است ولی اینکه با ثبت نام کمک‌های معیشتی یارانه‌‌ها قطع شود چنین نیست.»‎

همچنین در این نشست علی ربیعی در تکمیل گفته‌های شریعتمداری در همین زمینه بیان کرد: «نگرانی‌هایی برای مردم وجود دارد و اقشاری که سخت زندگی می‌کنند طبیعی است نگرانی‌هایی داشته باشند اما نباید کسانی در بین مردم نگرانی ایجاد کند.»

دولت یک ریال از افزایش قیمت بنزین را در بودجه عمومی مصرف نمی‌کند

وزیر کار در ادامه در پاسخ برخی تناقض ها درباره پرداخت کمک‌های معیشتی نیز بیان کرد: «نزدیک به 60 میلیون نفر کمک دریافت کرده‌اند و تردیدی در آن نیست. در اینکه دولت حتی یک ریال از افزایش بنزین را در بودجه عمومی مصرف نمی‌کند نیز تردیدی وجود ندارد.»

شریعتمداری خاطرنشان کرد: «ضریب خطای طرح‌های اجتماعی وجود دارد و میزان همانند تمام کشورهای جهان حدود 4 درصد است. زنان سرپرست خانوار با درآمد زیر 5 میلیون تومان دریافت کرده‌اند و اگر هم نکرده باشند با ثبت درخواست بررسی خواهد شد.»

او یادآور شد: «البته زنان سرپرست خانوارهای بسیاری داریم که کارآفرین هستند. در جامعه معلمان و بازنشستگان نیز کسانی هستند که ممکن است درآمد خوبی داشته باشند. دولت نمی‌خواهد افراد دارای استحقاق از این سبد محروم بمانند و این هدف دولت است.»

وزیر کار در پاسخ به سوالی درباره احتمال جایگزینی کمک معیشتی با یارانه‌ها اظهار کرد: «اول باید بدانید که این 60 میلیون نفر تحت هیچ شرایطی کاهش پیدا نخواهند کرد و این عدد کمتر نخواهد شد و تا سقف لازم ادامه پیدا خواهد کرد. منابع مدنظر نیز تامین شده است.» او یادآور شد: «قرار نیست یارانه 45 هزار تومانی را حذف کنیم و کمک معیشتی بنزین را جایگزین آن کنیم.»

این مقام مسئول همچنین بیان کرد: «تمام کسانی که یارانه می‌گیرند از طریق یک سیم کارت با سازمان هدفمندی یارانه‌ها در ارتباط هستند».

دولت استیضاح‌ها را به مصلحت نمی‌داند

بعد از پایان اظهارات شریعتمداری نوبت به علی ربیعی رسید تا در مقام سخنگوی دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد. نخستین سوالی که از ربیعی مطرح شد مربوط به طرح استیضاح سه تن از وزرای دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی بود. او در پاسخ به این سوال با اشاره به شرایط فعلی ایران اظهار کرد: «نخستین موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که در هیچ دوره تاریخی شاید مثل این دوره نیازمند انسجام، فهم و درک مشترک از مسائل نیستیم. این انسجام باید میان آحاد مختلف مردم، دولت و مردم و افرادی که در ساختار سیاسی هستند شکل بگیرد.»

او ادامه داد: «استیضاح حق مجلس است و کسی هم در این مورد تردید ندارد؛ اما زمان استفاده از این حق موضوع مهمی است. در شرایطی که ما از یک زخم بر جامعه خورده به سمت ترمیم عبور می‌کنیم و رو به آینده روشن حرکت می‌کنیم. دولت این روند به ویژه استیضاح محسن حاجی‌میرزایی (وزیر آموزش و پرورش) که حدود سه ماه است به این سمت منصوب شده و بیژن زنگنه، وزیر نفت که بخش اعظم از تولید و فروش نفت را بر عهده دارد را به مصلحت نمی‌داند.»

سخنگوی دولت تاکید کرد: «امیدواریم در یک خرد جمعی مجلس تصمیم بگیرد که در کنار هم به آلام جامعه پردازیم و بتوانیم مسیر حرکت رو به جلو را دنبال کنیم.»

اظهارات درباره درآمدهای افزایش قیمت بنزین بدون اطلاع کافی است

ربیعی همچنین درباره برخی اعداد و ارقامی که در مورد میزان بنزین مصرفی و صرفه جویی ناشی از اجرای مدیریت مصرف سوخت و نیز درآمدهای حاصل از آن مطرح می‌شود، گفت: «برخی اظهاراتی که صورت می‌گیرد، بدون اطلاعات و با دقت کم هست که شایعاتی در جامعه ایجاد می‌کند. نباید افرادی به جز کسانی که در ساختار حکومت هستند و دسترسی دارند و می‌توانند بیایند و از نزدیک ببینند، اظهاراتی انجام دهند که عاری از صحت باشد.»

ربیعی با اشاره به نمودار توزیع یارانه در استان‌های کشور اظهار کرد: «در استان سیستان و بلوچستان ۸۲/۱ درصد خانوار یارانه گرفتند خراسان شمالی ۷۹/۲، خراسان جنوبی ۷۸/۴، گلستان ۷۸ درصد، لرستان ۷۷/۷ درصد خانوارها یارانه دریافت کردند. استان تهران ۵۷/۲ درصد خانوارها یارانه دریافت کردند که به طور طبیعی کمتر از نیمی از استان تهرانی‌ها در این طرح قرار نگرفتند بنابراین، این احساس به خصوص در تهرانی‌ها به وجود نیامد. ولی همانگونه که روز اول هم اعلام شد تفاوتش با روش‌های قبل به دلیل برقراری عدالت بود.»

سخنگوی دولت تاکید کرد: «کسانی که یارانه دریافت نکردند دلیل بر این نیست که آن‌ها وضعیت مالی خیلی خوبی دارند. ممکن است صدک‌هایی باشند که وضعیت خیلی خوبی دارند و یا ممکن است نزدیک به یک دهک‌ چنین وضعیتی داشته باشند. بنابراین است که افرادی که در درجات کمتری از نظر مالی قرار دارند، یارانه مشمول آن‌ها شود.»

ثبت نام 80 درصد دولتی‌ها در سامانه ثبت اموال مسئولان

او در پاسخ به سوال دیگری درباره تذکر روز گذشته نماینده خمینی شهر به دولت درباره عدم ثبت حقوق و مزایای دولتی‌ها در سامانه مربوطه گفت: «حدود 80 درصد دولتی‌ها ثبت کرده‌اند ولی برخی نهادهای عمومی باقی مانده‌اند. فکر می‌کنم مابقی نیز تاکنون ثبت شده باشد.»

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش سایر قیمت کالاها بعد از افزایش قیمت بنزین گفت: «برای آنکه در سال آینده دولت بتواند کالاهای اساسی را کنترل کند 10.3 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی اختصاص داده ایم.»

او ادامه داد: «درلوازم خانگی افزایش قیمت نداشتیم اما متاسفانه گرانفروشی را شاهد هستیم. کالاهای دولتی نیز قرار است افزایش پیدا نکند. برخی موارد مربوط به سو استفاده است که بازرسی ها انجام می‌شود.»

این مقام مسئول تصریح کرد: «حمل و نقل خصوصی و کالاهای کشاورزی افزایش قیمت داشته ایم که رسیدگی خواهد شد و برای وانت بارها سهمیه جدیدی قرار است در نظر گرفته شود. دولت باید جدی تر به مساله قیمت ها ورود میکرد و نباید موضوع رها می‌شد.‎»

تسلیت دولت به خانواده کشته شدگان اعتراضات اخیر

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال پانا درباره آخرین آمار بازداشتی‌ها و کشته‌شدگان اعتراضات صورت گرفته به افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: «هنوز در این زمینه جمع‌بندی در اختیار دولت قرار نگرفته یا حداقل در اختیار من قرار نگرفته است. چون دستگاه‌های امنیتی این کار را دنبال می‌کنند. به محض اینکه آمار و اطلاعات و میزان خسارات مادی و انسانی جمع‌بندی شود قطعاً اطلاع رسانی خواهد شد.»

ربیعی یادآور شد: «گذشته از عدد و رقم و خسارت که مسئله مهمی و جبران پذیر هست، لطمات انسانی جانسوزی در این حادثه و ناآرامی‌ها رخ داد. همه ایرانیان فرزندان ما هستند متاسفانه در ناآرامی‌های اخیر شماری از آنان قربانی شدند.»

او تاکید کرد: «در هیاهوی حوادث تلخ عده‌ای حرفه‌ای در این زمینه عمل کردند و اقداماتی انجام دادند و در این میان متاسفانه عده‌ای از هموطنان ما هم صدمه دیدند که به نوبه خودم به خانواده هایشان تسلیت می‌گویم.»

سخنگوی دولت با بیان اینکه «همه ما یک جامعه هستیم»، گفت: «در این مدت شاهد تلاش‌های زیادی برای دشمن‌انگاری بودیم. ادبیاتی که برخی رسانه‌ها استفاده کردند. آن‌ها دشمن دشمن کردند نوعی حرف زدند گویی که به خودروهای دشمن حمله شد در حالی که همه ایرانی هستیم و دشمن نداریم و همه در کنار هم هستیم.»

جریانی می‌خواست جامعه را به سمت ناآرامی هدایت کند

ربیعی با بیان اینکه قصد دارم تبیین کلی در این خصوص صورت بندی کرده و ارائه کنم، گفت: «اینکه آمریکا می‌گفت به جامعه ایران درد می‌دهم علیه دولت شورش کنند را همه شنیده اید. در اینکه در این سمت نگرانی‌ها، دل‌شوره‌ها و سختی‌ها وجود دارد، در این هم تردید وجود ندارد.»

او افزود: «در این که همه بتوانند اعتراض کنند خیلی ابهام ایجاد شده به خصوص نسبت به من که شما گفتید چگونه باید اعتراض کند ما پاسخی آماده داریم و کارهایی انجام می‌دهیم.»

سخنگوی دولت اظهار کرد: «متاسفانه جریانی می‌خواست جامعه را به سمت ناآرامی حرکت دهد. آن جریان البته قلیل هم بودند و موفقیت شان هم طوری نبود که به ثمر بنشیند اما در این میان متاسفانه لطماتی داشتیم. همه در کنار هم هستیم و نباید فراموش کنیم که در این گونه حوادث تلخ این لطمات هم به وجود می‌آید اکنون باید به سمت ترمیم برویم وهمه باید در کنار هم بایستیم.»

ربیعی گفت: «به نوبه خودم با همه اینها همدردی می‌کنم و خانواده آن‌ها هم خانواده ما هستند باید با یک تفاهم حرکت کنیم و نباید کسی موفق شود امید را از ما بگیرد.»

او در پاسخ به سوال دیگر پانا درباره زمان اعلام رسمی تعداد کشته شدگان و بازداشت شدگان بیان کرد: «حتما بعد از جمع‌بندی اعلام خواهد شد.»‎

دولت آمریکا مسبب دردهای ایران است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر مقامات امریکایی بیان کرد: «دولت آمریکا مسبب برخی دردهای ایران است و امروز میگویند از این دردها در حال نتیجه گیری هستیم. آمریکا سیاست براندازی را در پیش گرفته و قطعا ایران در مراجع بین‌المللی مساله را پیگیری خواهد کرد.»

او افزود: «اگر خطا و اشتباهی داریم باید جبران کنیم. امروز ایران برای ما مهم است. حفظ و رشد ایران مهم است و کسی چسم انتنظار ان نیست که آمریکا برای ایران چیزی به ارمغان بیاورد.»

سخنگوی دولت یاداور شد: «مردم ایران هیچ اعتمادی به آمریکا ندارند.»

او همچنین درباره اخرین وضعیت برگزاری جام جهانی کشتی فرنگی در ایران گفت: «مسابقات کشتی فرنگی در ایران انجام خواهد شد و زمان های دیگری پیشنهاد شده است. اقایان سلطانی فر و ظریف موضوع را پیگیری کردند و جام جهانی در ایران برگزار خواهد شد.‎»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار