یک هشتم دانش‌آموزان فارس مشمول طرح نماد می‌شوند

شیراز(پانا) - مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس از مشمول شدن بیش از 50 هزار دانش‌آموز فارس در طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان و از اجرای این طرح در همه مدارس استان تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد.

کد مطلب: ۹۷۱۳۸۲
لینک کوتاه کپی شد
یک هشتم دانش‌آموزان فارس مشمول طرح نماد می‌شوند

علی عسکر نجفی در افتتاحیه کارگاه آموزشی مجریان طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان در استان‌های جنوبی کشور که به میزبانی فارس در شیراز برگزار شد، گفت: تاکنون بیش از 50 هزار دانش‌آموز فارس مشمول این طرح‌شده‌اند و مقررشده تا پایان برنامه ششم توسعه این طرح در همه مدارس اجرا شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس با اشاره به همکاری 14 دستگاه اجرایی در اجرای طرح نماد گفت : دستگاه‌ها با بسیج تمام امکاناتشان در قالب یک طرح زمان‌بندی‌شده و با شیوه‌ها و راهکارهای نوین درصدد اجرای برنامه‌های مختلفی هستند .

نجفی گفت: پیشگیری‌های رشد مدار ، برنامه نوجوان سالم ، مدارس عاری از خطر ، آموزش به والدین ، کارکنان و دانش آموزان از برنامه‌هایی است که در طرح نماد مدنظر است .

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس افزود : در حوزه مبارزه با مواد مخدر طرح کانون یاریگران زندگی در مدارس کشور با مشارکت آموزش‌وپرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر و شورای اجتماعی کشور اجراشده است.

وی در تشریح طرح یاریگران زندگی نیز گفت : در راستای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان ،طرح یاریگران زندگی باهدف جلب مشارکت همسالان و حمایت فعالانه والدین و کارکنان مدارس در این امر اجرا می‌شود .

نجفی افزود : بر اساس این طرح قرار است تمام کانون‌هایی که تشکّل‌های دانش‌آموزی هستند از قبیل انجمن اسلامی ، سازمان دانش‌آموزی ، همیار مشاور ، سفیران پیشگیری باهم ادغام می‌شوند و بدین ترتیب از کمک همسالان در آموزش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهره ببریم .

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس گفت : ازآنجا که دانش آموزان متوسطه اول و دوم مشمول طرح نماد هستند و در صورت فراگیر شدن این طرح در سطح استان بیش از 400 هزار دانش‌آموز را پوشش می‌دهد .

وی افزود : در ابتدا این طرح در استان فارس در دو منطقه آموزشی به‌صورت پایلوت اجرا شد و هر منطقه آموزشی شامل 6 مدرسه به تفکیک جنسیت و مقطع می‌شد که بر اساس آن ناحیه 3 شیراز و شهرستان استهبان در 12 آموزشگاه به‌صورت آزمایشی تحت پوشش طرح نماد قرار گرفتند که مجموعاً شامل بیش از 2 هزار و 900 دانش‌آموز می‌شد .

وی ادامه داد : در سال تحصیلی 98-97 با توجه به نقشه خطرپذیری و وضعیتی که رصد شد شهرستان مرودشت هم با 240 مدرسه و بیش از 40 هزار دانش‌آموز تحت پوشش طرح نماد قرار گرفتند که در این زمینه موفقیت‌های خوبی هم حاصل شد .

نجفی در جلسه شورای سیاست‌گذاری طرح نماد در استانداری نیز ضمن تشکر از همکاری استانداری ، دادگستری ، سازمان بهزیستی ، کمیته امداد امام خمینی در اجرای طرح نماد در فارس ،گفت : ازآنجاکه طبق برآورد هر مدرسه برای اینکه تحت پوشش طرح نماد قرار گیرد نیاز به 15 میلیون تومان هزینه دارد ،در این راستا خواستار همکاری بیشتر نهادهای همکار در اجرای این طرح هستیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس برپایی اورژانسی‌های اجتماعی در مدارس را یک ضرورت دانست و گفت : در این راستا نیازمند تأمین اعتبار و نیروی انسانی هستیم که باید در دستور کار قرار گیرد .

نجفی با تأکید بر لزوم هم‌افزایی دستگاه‌ها در اجرای این طرح گفت : لازم است از طریق دستگاه‌های ملی نسبت به ایجاد انگیزه در بین دستگاه‌های استانی و مقامات مسئولین این دستگاه‌ها تلاش بیشتری در جهت آشنایی بیشتر با این طرح و تخصیص امکانات آن‌ها صورت پذیرد .

معاون دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش نیز هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را آشنایی با سامانه نظام مراقبت اجتماعی ( نماد ) دانست و گفت : بر اساس آن دانش آموزان ، والدین و کارکنان در رابطه با پیشگیری اولیه و ثانویه ، نحوه ورود دانش‌آموز و مخاطبین در سامانه آشنا می‌شوند .

عین‌الله تیموری افزود : مداخلات اورژانس یا میز نماد هم آموزش داده می‌شود تا اگر دانش‌آموزی نیاز به‌فوریت مای اجتماعی داشته باشد از طریق سامانه هم به مراکز مشاوره‌ای آموزش‌وپرورش و هم به دیگر دستگاه‌های اجرایی ارجاع داده شود.

وی با اشاره به اجرای نسخه کامل این طرح در 35 منطقه آموزشی در کل کشور گفت : در تمام مناطق کشور قسمت مداخله اورژانس را انجام می‌دهیم و درواقع این‌یک طرح کشوری است که قرار است تا پایان برنامه ششم در تمام مدارس کشور اجرا شود .

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس نیز گفت : امروز شاهدِ رونمایی از پوستر طرح یاریگران زندگی با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر هستیم که از ابتدای مهرماه سال جاری در 20 درصد از مدارس استان اجرا می‌شود و 50 درصد از اعتبارات این طرح توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تهیه‌شده است .

محمدرضا ابراهیمی گفت: بر اساس این طرح دانش آموزان در مقاطع مختلف تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد قرار می‌گیرند .

وی با تأکید بر ضرورت اجرای طرح یاریگران زندگی گفت : باید دانش آموزان را به دانش پیشگیری مسلح کنیم و مهم‌ترین راه در حوزه مواد مخدر اقدامات و فعالیت‌های پیشگیرانه است .

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس گفت : این طرح قرار است در 4 کانون هدف از قبیل محیط‌های آموزشی ، محیط‌های کار ، محلات و خانواده‌ها اجرا شود .

وی افزود : تاکنون 630میلیون تومان به‌حساب آموزش‌وپرورش استان واریزشده و سعی ما بر این است که بتوانیم با تعامل بیشتر با مرکز، اعتبارات این طرح را برای اجرا در تمام مدارس سطح استان در عرصه‌های مختلف پیشگیری را تأمین کنیم .

در این مراسم که با حضور مسئولین قوه قضائیه و وزارت آموزش‌وپرورش و همچنین مجریان این طرح در استان کهکیلویه و بویراحمد ، اصفهان ، چهارمحال بختیاری ، خوزستان و بوشهر به میزبانی استان فارس در شیراز برگزار شد ،از نرم‌افزار موبایلی ، پوستر و سرود طرح یاریگران زندگی رونمایی شد.

​​​​

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار