علی محمد زنگانه: کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند تعامل و هم‌افزایی سازمان‌ها است

شیراز (پانا) - مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از اجرایی شدن طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان در ۱۰۵ هزار مدرسه در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد.

کد مطلب: ۹۷۱۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد
علی محمد زنگانه: کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند تعامل و هم‌افزایی سازمان‌ها است

علی محمد زنگانه، امروز در گردهمایی مشترک مسوولان قوه قضاییه و وزارت آموزش و پرورش و مسوولان طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) 6 استان جنوب کشور در شیراز گفت: امروز در دنیا نرخ رشد آسیب‌ها‌ی اجتماعی و جرائم دو برابر نرخ رشد جمعیت است و ما در کشور به منظور مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیازمند یک مدل بومی هستیم و در موضوع آسیب‌های اجتماعی چون شبکه علیتی وجود دارد باید شبکه ای عمل کنیم و بدون برخورد تعاملی و ائتلافی به نتیجه نمی رسیم.

او با تاکید بر اینکه باید از از اقدامات فردی و درون سازمانی خارج شویم و به یک هم‌افزایی در سازمان‌ها برسیم، افزود: ما در کشور برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی خلایی داشتیم و آن مداخلات پیشگیری رشد مدار مدرسه محور بود که ما نظامی برای تحقق این امر نداشتیم و در کشور در قالب کارگروه ملی پیشگیری رشد مدار و با کمک مراکز دانشگاهی یک مدلی تحت عنوان نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان، طراحی شد.

او در ادامه از اجرای این طرح در گام مقدماتی در 72 مدرسه در کشور خبر داد و افزود: بعد از جمع‌بندی از 72 مدرسه یک پایلوت جامع در شهرستان نظرآباد داشتیم و با جمع‌بندی بازخوردهایی که گرفتیم در هر استان این طرح را به صورت پایلوت جامع و در شهر تهران در 4 ناحیه منتخب اجرا کردیم.

زنگانه غربالگری را یکی از مراحل اجرای طرح نماد دانست و اضافه کرد: در مسیر اجرای طرح یاد شده دانش آموزان در معرض خطر شناسایی و به موقع مورد حمایت و دوری از آسیب قرار می گیرند. پس از شناسایی برای رفع مشکل آنان از مشاوران، مددکاران، و حامیان استفاده میشود.

او ادامه داد: بر اساس سند ائتلاف که به تایید رئیس جمهور رسیده قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه تمام 105 مدرسه کشور تحت پوشش طرح نظام مراقبت اجتماعی قرار گیرند.

زنگانه، افزود: این برنامه دارای بسته‌ها و برنامه‌های مداخله ای ارتقایی و اولیه است و بعد از اینکه غربالگری انجام می دهد و افراد در معرض خطر و پرخطر ویا آسیب دیده را شناسایی می کند هم پیش‌بینی مداخلات مختصر توسط مربی منتخب و مشاور مدرسه را دارد و در صورت نیاز به کمک بیشتر از مشاوران وزارت آموزش و پرورش استفاده می شود و چتر مراقبت‌های امور قضایی را برای این افراد داریم و در صورت نیاز به کمک‌های بیشتر به سازمان‌های عضو ائتلاف معرفی می‌شوند.

وزارت رفاه، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان امور اجتماعی کشور اعضای اصلی این ائتلاف هستند.

ما نیاز به این داریم که برای برنامه های پیشگیرانه هم شبکه ای عمل کنیم و هم ائتلافی

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، افزود: مهمتر از خود طرح نماد، این است که در حال ارائه یک کار شبکه‌ای و الگویی در کشور است و در طول برنامه برای تعمیم بیشتراین پروژه در کشور اعتبارات لازم را تخصیص داده شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار