گنبد مرکزی قره‌کلیسا مرمت شد

ارومیه (پانا) - مسئول دفتر فنی میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به آسیب ها و فرسایشی که در بخش‌هایی از قسمت فوقانی قره‌کلیسا از جمله گنبد و سقف آن وجود داشت، عملیات مرمت و ساماندهی این بنا طرح‌ریزی و اجرا شد.

کد مطلب: ۹۷۱۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
گنبد مرکزی قره‌کلیسا مرمت شد

داوود فرازی افزود: مرمت این اثر جهانی ضوابط خاصی دارد و گسترش زیرساخت‌ها و مرمت‌های اساسی و بحث‌های بوم‌گردی آن همواره در دستور کار بوده است.

وی اضافه کرد: این مرمت اساسی در تابستان امسال آغاز شده بود و پس از چهار ماه به پایان رسید.

وی اظهار داشت: قبل از شروع عملیات مرمت، طرح و نقشه کلی آن و فهرست مصالح مورد استفاده برای بررسی و اظهار نظر به کارشناسان سازمان یونسکو ارسال شد که مورد تایید قرار گرفت.

مسئول دفتر فنی میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی بیان کرد: پوشش بام کلیسا از لایه های متعدد ایزوگام و دارای مشکلات اساسی بود که مناسب‌ترین گزینه برای حفاظت آن، ایجاد پوشش با استفاده از ورقهای فلز مس تعیین و این طرح اجرایی شد.

قره کلیسا یکی از زیباترین و پرنقش و نگارترین کلیساهای ارامنه در ایران به شمار می‌رود که با سنگ های تراشیده سیاه و سفید ساخته شده‌است؛ ۲ گنبد ۲۴ و ۱۸ متری آن را نیز باید به زیبایی‌هایش اضافه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار