حمیدشاه آبادی: نقد بر چگونگی حضور رادیو در مجامع بین الملل وارد است

تهران (پانا) - صبح امروز نشست خبری تشریح برنامه های پانزدهمین جشنواره رادیو با حضور حمید شاه آبادی و جمعی از مدیران شبکه های رادیو در سالن کنفرانس معاونت صدا برگزار شد.

کد مطلب: ۹۷۰۷۲۱
لینک کوتاه کپی شد
حمیدشاه آبادی: نقد بر چگونگی حضور رادیو در مجامع بین الملل وارد است

در بخشی از این نشست، حمید شاه آبادی معاون صدا با اشاره به این مطلب که هیچ برنامه ای از صداو سیما نتوانست در جشنواره رادیو تلویزیونهای آسیا جایزه ای دریافت کند، گفت: نقد بر ما وارد است که همکاران ما در بخش ملی مشارکت لازم را برای حضور در بخش های بین الملل و خارجی ندارند، متاسفانه دوستان خود را در ترازی می بینند که احساس نیاز نمی کنند در مجامع بین المللی حضور داشته باشند.

وی همچنین درباره نبود تبلیغات محیطی درباره جشنواره رادیوگفت: متاسفانه چون همیشه رادیو همیشه با صدا همراه بوده هیچ کس آن را در قاموس تبلیغات محیطی و تصویری ندیده است و ما در سطح شهر هیچ تبلیغی درباره این رویداد هنری نمی بینیم.

شاه آبادی با اشاره به اهمیت رادیو اظهار کرد: رادیو در عرصه رسانه‌ نو، همیشه به‌عنوان رسانه‌ای پویا برای تعاملات اجتماعی است زیرا فرصت‌های شنیداری رادیو با هیچیک از رسانه‌های دیگر قابل قیاس نیست.

در بخش دیگری از این نشست معاون صدای رسانه ملی که امروز یکشنبه، سوم آذرماه، با حضور مدیران رادیو، در جلسه تشریح برنامه جشمواره رادیو حضور داشت عنوان کرد: رادیو در عصر رسانه‌‌های نو همچنان رسانه‌ای پویا برای تعامل اجتماعی، اندیشه‌ورزی، آموزش، توسعه علمی، پیشرفت اقتصادی و ترویج اخلاق و امید در جامعه است. عصر شبکه با همه تنوع و تکثری که در اختیار رسانه شنیداری رادیو قرار داده است، فرصتی که به سبب تعاملی بودن و دو سویه‌گی بر ظرفیت‌های پیشین رادیو افزوده است.

وی افزود: هفتمین اجلاس جهانی صدا با هدف گردآوری جدیدترین دستاوردهای علمی درباره رادیو در ایران و جهان، تبادل آراء با پژوهشگران و صاحب نظران و تبادل تجربه درباره این رسانه برگزار می‌شود. این اجلاس سه محور اصلی را با موضوعات محتوا، برنامه‌سازی و آینده پژوهی مورد مطالعه قرار می‌دهد. در محور محتوا به نقش رادیو در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌پردازد.

شاه آبادی ادامه داد: در محور برنامه‌سازی، شیوه‌های نوین برنامه‌سازی را در پیوند با رسانه نو مورد تحقیق قرار می‌دهد و در محور آینده پژوهی، درباره وضعیت حال و آینده این رسانه‌ و چشم‌انداز آینده آن به پژوهش می‌پردازد. صدای جمهوری اسلامی ایران با همکاری بخش‌ رادیوی اتحادیه رادیو تلویزیو‌ن‌های آسیا و اقیانوسیه، دانشگاه صداوسیما و مشارکت محققان دیگر دانشگاه‌های کشور، این اجلاس را به صورت علمی ـ پژوهشی همزمان با هفته پژوهش در آذرماه سال ۹۹ برگزار خواهد کرد.

وی در ادامه به محورهای مختلف این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: محورهای مختلف این رویداد عبارت است از، رادیو و فرهنگ (اخلاق و معنویت، هویت ملی و انسجام فرهنگی، زبان فارسی، علم و پژوهش، هنرهای هفت گانه، آموزش، فرهنگ مقاومت و فرهنگ مردم)، رادیو و جامعه (خانواده، سبک زندگی، سلامت، محیط زیست و امید آفرینی)، رادیو و اقتصاد (کار آفرینی، اصلاح الگوی مصرف، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان و مردم محور)، برنامه‌سازی و رادیو (شیوه‌های نوین رسانه‌ای، اطلاع رسانی، سرگرمی،برنامه سازی تعاملی و برنامه سازی دینی) و رادیو و آینده پژوهی (عصر شبکه، فناوری دیجیتالی، صدای داده مبنا، چند رسانه‌ای و خدمات مکان محور).

شاه‌آبادی ادامه داد: صدای جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه چهارده دوره جشنواره بین‌المللی رادیو با هدف کشف توانمندی‌ها و تشویق برنامه‌سازان به ابتکار و نو آفرینی، گسترش توانایی‌های برنامه‌سازی مطابق با فناوری‌های نوین و نگرش‌های تازه، درصدد آن است تا برای دستیابی به کیفیتی افزون‌تر پانزدهمین گام را در این مسیر مهم بردارد و بستری شایسته برای ارتقا کیفی برنامه‌سازی و تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌ها در عرصه برنامه‌سازی رادیو فراهم سازد.

وی بخش‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو را چهار قسمت عنوان کرد و گفت: بخش داخلی، ویژه، مردمی و بین‌الملل چهار بخشی‌اند که آثار در آن‌ها ارائه خواهد شد. درباره شرایط شرکت در بخش داخلی چند نکته وجود دارد. اول شبکه‌های رادیویی باید حداکثر تا تاریخ ۳۰ آذرماه یک برنامه منتخب خود را در هر بخش را انتخاب کرده و تاریخ پخش قسمت مورد نظر را به دبیرخانه جشنواره اعلام کنند و برنامه‌های که بعد از ۱۵ آبان ۹۸ در جدول پخش شبکه‌ها قرار گرفته باشند نمی‌توانند در این بخش شرکت کنند و...

وی اضافه کرد: برنامه‌هایی که بیشترین نمره در مرحله انتخاب آثار داشته باشند به داوری بخش داخلی راه خواهند یافت. در مرحله نهایی از بخش داخلی نیز هر عنوان برنامه در صورت کسب امتیاز لازم حداکثر در ۵ قسمت نامزد نهایی خواهد بود.

وی متذکر شد: جوایز بخش داخلی به صاحب اثر (تهیه کننده) اهدا خواهد شد و همین طور از مدیر گروه برنامه‌هایی حائز رتبه اول تجلیل به عمل خواهد آمد. هیئت داوران بهترین عوامل برنامه‌ساز در مجموع تمامی برنامه‌ها، عناوین برتر را انتخاب کرده و از رتبه اول هر عنوان شغلی تجلیل به عمل خواهد آمد. یادآور می‌شود، تنها عواملی مجاز به شرکت در جشنواره خواهند بود که دارای کد برنامه‌سازی از امور اداری معاونت صدا باشند در غیر این صورت در مرحله انتخاب آثار از جشنواره حذف خواهند شد.

وی درباره بخش ویژه جشنواره اظهار کرد: برای حضور حداکثری برنامه‌سازان در جشنواره رادیو بخش ویژه طراحی شده که بخش برنامه‌های آزاد از حیث ساختار و موضوع است و تنها شرط پذیرش برنامه مدت زمان زیر ۲۰ دقیقه آن‌هاست. در این قسمت ۱۵ برنامه‌ای که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند به مرحله نهایی راه خواهند یافت. مراکز استان‌ها هر کدام تا سقف ۲ برنامه می‌توانند در بخش ویژه داشته باشند البته معاونت برون مرزی می‌تواند با سقف ۵ برنامه در این بخش حضور پیدا کند. معاونت سیاسی نیز مجاز به حضور ۳ برنامه در این قسمت است. باید در نظر داشت تمامی افراد فعال معاونت صدا در هر یک از مشاغل برنامه‌سازی قادرند به عنوان صاحب اثر در این بخش شرکت کنند.

معاون صدا، بخش مردمی را چنین تشریح کرد: شرایط آثار برای شرکت در بخش برنامه‌های مردمی به این شرح است. کلیه شنوندگان و علاقه‌مندان رادیو می‌توانند در این بخش رقابت کنند. موضوع آثار آزاد است، آثار باید در قالب‌ گزارش، پادکست رادیویی، آنونس معرفی برنامه‌های رادیو، گزارش ورزشی رادیویی، قطعه موسیقی و مستند رادیویی تولید شود. زمان مجاز آثار ارسالی در قالب گزارش و گزارشی ورزشی حداکثر ۵ دقیقه، پادکست رادیویی و مستند رادیویی حداکثر ۲۰ دقیقه، قطعه موسیقی حداکثر ۳ دقیقه و آنونس معرفی برنامه‌های رادیوی حداکثر ۹۰ ثانیه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار