مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد:

مسئولان نسبت به نیاز آبی درختان بی تفاوت نیستند

یزد(پانا) -مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: ما از نیاز آبی درختان چشم پوشی نکرده ایم اما باید روی مرزها حرکت کنیم تا ضرر و زیان ها به حداقل برسد.

کد مطلب: ۹۷۰۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد
مسئولان نسبت به نیاز آبی درختان بی تفاوت نیستند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزددر جلسه شورای حفاظت از منابع آب اردکان اظهار کرد: اولین و مهمترین نکته ای که وجود دارد این است که در بحث گفتمان و ارتباطات ضعیف هستیم و زمانی می توانیم ماموریت خود را به خوبی انجام دهیم که بدون آسیب به محصولات کشاورزی، مصرف آب را مدیریت کنیم.

وی با بیان این که میزان آب موجود اردکان نسبت به سال های قبل یک سوم شده است، تصریح کرد: مقصر کاهش آب به این میزان، همه افرادی هستند که چندین سال قبل برای حفظ منابع آب تصمیمات درستی اتخاذ نکردند.

جوادیان زاده خاطرنشان کرد: مهمترین نگرانی این است که در صورت ادامه این رویه، در سال های آینده همین میزان آب را هم نخواهیم داشت.

وی با اشاره به این که اجرای طرح های تعادل بخشی به معنای عدم بی تفاوتی مسئولان نسبت به نیاز آبی درختان نیست، تاکید کرد: همه مسئولان تلاش می کنند ضمن حفظ تولید، از منابع آب محافظت کنند اما با توجه به این که 5 درصد منابع آب در بخش صنعت و 85درصد آن در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، باید مدیریت آب از کشاورزی آغاز گردد، این درحالی است که بخش های دیگر نیز ملزم به مدیریت مصرف هستند.

این مسئول گفت: ما از نیاز آبی درختان چشم پوشی نکرده ایم اما باید روی مرزها حرکت کنیم تا ضرر و زیان ها به حداقل برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شناسایی نقاط آلاینده آب های زیرزمینی در استان، اظهار کرد: گروه حفاظت کیفی محیط زیست با همکاری اداره کل محیط زیست، تمام نقاطی که پتانسیل آلایندگی را دارند شناسایی و از طریق گروه بازرسی اخطارها و پیگیری های لازم بعمل آورده است.

جوادیان زاده یادآور شد: استان یزد طی سه سال گذشته در زمینه حفاظت کیفی حائز رتبه اول در کشوراست.

وی در خصوص اجرای طرح خاموشی چاه ها نیز گفت: مناطقی از استان که باید برای سال جاری به طور صد درصد کنتورهای هوشمند را نصب کنند اگر اقدامی صورت نگرفته باشد مشمول اجرای طرح خاموشی چاه ها به مدت 70 روز خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد یادآور شد: این درحالی است که حداکثر زمان اجرای طرح خاموشی چاه ها برای دیگر نقاط یزد حداکثر 60 روز است که براساس اختیارات محول شده این زمان براساس شرایط خاص قابل تغییر است.

فرماندار اردکان نیز در این جلسه با بیان این که شوری آب و باغی بودن محصولات کشاورزی اردکان، دو مشکل مهم این شهرستان به شمار می رود، اظهار کرد:همه افراد از وضعیت بد سفره های آب زیرزمینی اردکان مطلع هستند اما درخواست داریم آب مورد نیاز باغات این شهرستان تامین و اضافه برداشت ها نیز کم شود.

وی سرانه فضای شهرداری اردکان نسبت به یزد را حدود 60 درصد عوان کرد و افزود: این شهرستان در راستای حفظ منابع آب، به طور جدی از کشت محصولات پرآبخواه جلوگیری کرده و از محصولات کم آبخواه و پربازده استقبال کرده است.

فرماندار اردکان گفت: باید حجمی شدن آب مشمول زمان شود تا کشاورزان بتوانند این فشار را تحمل کنند.در ادامه

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای نیز با بیان این که اجرای طرح خاموشی زمستانی از دهه های قبل، توسط کشاورزان در زمان عدم نیاز به آب اجرا می شده است، گفت: از سال 94 با درخواست کشاورزان برخی از شهرستان ها، خاموشی زمستانی در جلسات شورای حفاظت از منابع آب مطرح و مقرر شد به صورت هماهنگ اجرا گردد.

منصوری تصریح کرد: آب منطقه ای مدافع کشاورزان است و اجرای این طرح ها هم به نفع آنها است چراکه اگر ما اکنون برای حفظ منابع خود اقدامی انجام ندهیم، خشکسالی بر روی منابع آبی اثر می گذارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار