برگزاری نشست بین المللی شعر در تایباد

تایباد (پانا)- این مراسم تحت عنوان «نشست همزبانی» با حضور شاعرانی از ایران و افغانستان در محل سالن شهدای گمنام دانشگاه آزاد واحد تایباد برگزار شد.

کد مطلب: ۹۷۰۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری نشست بین المللی شعر در تایباد

عبدالرضا سپهری، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شهرستان تایباد، با اشاره به جغرافیای تاریخی و فرهنگی این منطقه گفت: جبر زمانه مرزهایی بین ما ایجاد کرده است ولی ارتباطات و فضای مجازی مرزها را درنوردیده است. ما باید فرهنگ غنی و ادبیات مشترکمان را پر رنگ تر کنیم و قرابت مان را استحکام ببخشیم.

وی خاطر نشان کرد: ما آمادگی داریم در سطح کشور و شهرستان تایباد ارتباطات ادبی، هنری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را برقرار کنیم.

در ادامه مراسم عامر توکلی، مسئول انجمن مفاخر شهرستان تایباد، گفت: به جز دین مبین اسلام که عامل اصلی قوام فرهنگ و مدنیّت تاریخی خراسان است؛ یک عامل فرعی دیگری هم باعث شد که ما به همدیگر وابسته شویم، زبان فارسی دری است.

توکلی به نقل از پروفسور عارف نورشاهی ادامه داد: زبان فارسی دری توانست قلموروی خودش را به عنوان دومین زبان جهان اسلام از میان ترکان ماوراءالنهر تا خراسان بزرگ و شبه قاره هند توسعه بدهد.

در طی این نشست عبدالله عرب یوسف آبادی، کارشناس زبان و ادبیات فارسی، با بیان اینکه مشترکات فراوانی بین دو ملت ایران و افغانستان برقرار بوده، گفت: هیچ کس نمی تواند مدعی شود که شاعران قرن سوم تا دهم هجری مشخصا ایرانی با افغانستانی هستند.

عرب یوسف آبادی در ادامه صحبت های خود به معرفی چند تن از شاعران بزرگ افغانستان پرداخت.

در طی «نشست همزبانی» شاعران ایرانی و افغانستانی اشعار خود را قرائت کردند و گروه های موسیقی به نواختن موسیقی مقامی این منطقه پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار