آغاز به‌کار ‌پنجمین‌ همایش‌ ملی‌ کاربرد ‌فناوری هسته ای در کشاورزی ‌و منابع‌طبیعی‌ دردانشگاه یزد

یزد(پانا)- پنجمین‌ همایش‌ ملی‌ کاربرد ‌فناوری هسته ای درکشاورزی ‌و منابع‌طبیعی‌، ‌روز ‌چهارشنبه 29 ‌آبان ‌ماه ‌با حضورمعاون ‌سازمان‌ انرژی‌ اتمی‌ کشور‌، مسئولان‌استانی‌ و‌ دانشگاه ‌یزد و‌ پژوهشگران ‌سراسر کشور در سالن‌ منتظر‌قائم دانشگاه یزد‌ برگزارشد.

کد مطلب: ۹۶۹۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
آغاز به‌کار ‌پنجمین‌ همایش‌ ملی‌ کاربرد ‌فناوری هسته ای در کشاورزی ‌و منابع‌طبیعی‌ دردانشگاه یزد

معاون ‌سازمان ‌انرژی اتمی کشور در این‌ همایش اظهار ‌داشت: سازمان انرژی اتمی تا قبل از سال 88 تمرکز زیادی بر نیروگاه‌ها و سوخت هسته‌ای داشت و عمده فعالیت این سازمان در این حوزه بود اما بررسی پیشرفت‌های جهانی و پروژه‌های آژانس‌‌انرژی اتمی منجر به فعالیت بیشتر سازمان در زمینه کاربری‌های فناوری ‌هسته‌ای ‌شد.

دکتر صولت ثنا، ‌بیشترین کاربرد فناوری هسته‌ای در کشور را علاوه بر تولید برق، تکنولوژی پرتودهی‌ در بخش‌های مختلف اعم از پزشکی، محیط‌زیست، صنعت و کشاورزی برشمرد و گفت: گردش مالی سالانه این بخش در دنیا به تنهایی معادل 400 میلیارد دلار است که اگر سهم یک درصدی را بتوانیم برای کشورمان در اختیار بگیریم، رقمی معادل چهار میلیارد دلار خواهد بود که بسیار قابل تأمل است.

وی در ادامه به کاربرد فناوری هسته‌ای در صنعت، کشاورزی، پزشکی و محیط زیست پرداخت و افزود: کاربرد گسترده پرتوها در کشاورزی، موضوع امنیت مواد غذایی است که به ماندگاری مواد غذایی در شرایط نامناسب کمک می‌کند.

دکتر ثنا به افزایش قابل توجه زمان ماندگاری خشکبار با استفاده از پرتودهی و تأثیر آن در ارتقای صادرات این محصولات بدون آفت‌زدگی اشاره و خاطرنشان کرد: استفاده از پرتوها در نابودی آفات درختان میوه نیز بسیار موفق بوده که از آن جمله می‌توان به تجربه دفع آفت کرم گلوگاه انار اشاره کرد.

وی همچنین به تأثیر این فناوری در ارتقای تولیدات دام و طیور و حتی شیلات و همچنین تولید برخی فرآورده‌های دامی مانند تهیه آغوز از شیر گاو اشاره کرد و گفت: البته با وجود ظرفیت‌های فراوانی که در فناوری‌های هسته‌ای کشورمان داریم متاسفانه سامانه‌های پرتودهی به تعداد کافی در کشور نداریم.

.وی هدف‌گذاری و سیاست سازمان انرژی اتمی در این بخش را جلب مشارکت‌ سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ذکر کرد و گفت: این صنعت در قیاس با بسیاری از بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری هنگفتی نمی‌خواهد و در عین حال از بازدهی اقتصادی بالایی برخوردار است.

دکترثنا در این باره ابراز امیدواری کرد که طی یکی دو سال آینده چند سامانه پرتودهنده گاما و شتابنده الکترون جدید نیز ایجاد شود تا از طریق افزایش ماندگاری مواد غذایی، هم شاهد رونق بیشتر صادرات و هم جلوگیری از شوک به بازار مصرف به دلیل کمبود ناگهانی برخی اقلام باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از موانع موجود را باور اشتباه مردم درباره مواد غذایی پرتودیده بیان کرد و گفت: پرتودهی با توجه به محاسبات دقیق و با دوز مجاز توسط متخصصان انجام می‌شود و مصرف آن‌ها به هیچ وجه سلامتی افراد را به خطر نمی‌اندازد.

دکترثنا به آلودگی برخی مواد غذایی وارداتی از بعضی کشورها نیز اشاره کرد و گفت: پرتودهی علاوه بر نابودی میکروب‌ها و پاتوژن‌ها، تمام مواد مغذی را حفظ می‌کند لذا تولیدکنندگان باید حتماً در راستای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان از مواد غذایی با برچسب پرتودیده استفاده کنند و مردم نیز نباید هیچ نگرانی از مصرف چنین موادی داشته باشند.

این مسئول در پایان سخنان خود‌ اظهار داشت: پرتودهی و تراریختگی دو مقوله کاملاً متفاوت است ولی هر نوع ماده تراریخته‌ای را نیز نباید محصول بدی دانست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد، نیز در این همایش موضوع فناوری هسته‌ای را از چند جهت حائز اهمیت خواند و افزود: فناوری هسته‌ای بحث استقلال، حریت و غرور ملی ماست و استفاده از آن می‌تواند در رفع مشکلات جامعه موثر باشد و مردم نیز باید در جریان پیشرفت های این حوزه قرار گیرند.

دکتر ولی درهمی با اشاره به توانمندی خوب دانشگاه یزد در حوزه فناوری، فعالیت مراکز رشد در واحدهای فناوری، شتابدهنده‌ها و کارگاه‌های نوآوری را در این زمینه، مؤثر ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: با توجه به رسالتی که وزارت علوم برای دانشگاه‌ها مبنی بر اختصاص 25 درصد طرح‌های پژوهشی به طرح‌های کاربردی منظور داشته است، ایجاد هسته پژوهشی مرتبط با حوزه فناوری هسته‌ای و اعضای مشخص، تعیین موضوع طرح‌های کاربردی مرتبط، برگزاری استارتاپ ویکند و انعقاد تفاهم‌نامه در این رابطه از نتایج مورد انتظار دانشگاه یزد از برگزاری این همایش است.

در ادامه این مراسم، دبیر پنجمین همایش ملی کاربرد فناوری هسته‌ای در کشاورزی نیز برگزاری این همایش را در راستای رفع مشکلات کشور‌و استان‌در حوزه کشاورزی‌ و منابع طبیعی دانست و با تاکید برجنبه عملی این همایش بر اهمیت دورماندن نتایج آن از مباحث صرفا نظری تاکید کرد.

دکتر ابراهیم سیفتی‌برپایی نشست های تخصصی به منظور افزایش آگاهی به علاقه‌مندان، ارائه ایده‌های برتر و تبادل نظر پژوهشگران و صاحب‌نظران در این حوزه را از اهداف برگزاری همایش عنوان کرد.

دکترآفاق تابنده، دبیر علمی این همایش نیز با ارائه گزارشی از وضعیت علمی این همایش اظهار داشت: تاکنون 120 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که تعداد 70 مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است. از این تعداد، 6 مقاله در قالب سخنرانی و مابقی به صورت پوستر ارائه خواهد شد.

وی کیفیت نامناسب یا عدم ارتباط مقالات با محورهای همایش را از عمده علت‌های عدم پذیرش مقالات در این همایش دانست و افزود: بیشترین مقالات دریافت‌شده در حوزه علوم دام، آبزیان، آفات، بیماری‌های گیاهی و بهبود گیاهان زراعی، باغی و دارویی بوده است.

پنجمین همایش ملی کاربرد فناوری هسته‌ای در کشاورزی ‌و منابع‌طبیعی‌، روز پنجشنبه 30 آبان ماه نیز با‌ ارائه مقالات و سخنرانی‌های علمی‌ در دانشگاه یزد ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار