رئیس سازمان پژوهش خبر داد: طرح ارتقا و بازطراحی شبکه ملی دانش‌آموزی تصویب شد

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خبر داد شورای راهبری فضای مجازی این سازمان در حال رسیدن به یک نقشه راه خیلی روشن برای حرکت در عرصه فضای مجازی است.

کد مطلب: ۹۶۹۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان پژوهش خبر داد: طرح ارتقا و بازطراحی شبکه ملی دانش‌آموزی تصویب شد

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علی ذوعلم در نشست هم‌اندیشی اعضای این سازمان با تأکید بر اینکه خوشبختانه در همه بخش‌ها سازمان یک تحرک و پویایی بسیار خوبی وجود دارد گفت: «برخلاف برخی القائات و تلقی‌های بیرونی که مطرح می‌شود می‌بینیم که همه در حال تلاش هستند. خوشبختانه حوزه‌های 11 گانه تربیت و یادگیری شکل گرفته‌اند و در حال کار هستند و کارهای زیادی دارند تا انجام دهند که این هم جای شکر دارد. همه ما دنبال این هستیم که بتوانیم در مسیر تحول اساسی که در عرصه برنامه درسی، بسته‌ یادگیری و فرایندهایی که باید در بدنه آموزش و پرورش اتفاق بیفیتد، گام برداریم.»

در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کارهای خوبی در حال انجام است

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش کارهای خوبی در حال انجام است گفت: «در این قسمت پروژه‌هایی ناظر به فعالیت‌های سازمان پژوهش و پروژه‌هایی ناظر به کارهای بقیه بخش‌های آموزش و پرورش اجرا می‌شود و در واقع پیوستگی ارگانیکی در آموزش و پرورش وجود دارد و کارها در حال انجام است.»

تلاش سازمان پژوهش برای تهیه نقشه راه فعالیت در عرصه فضای مجازی

او ادامه داد: «در معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری کارهای بسیار خوبی در حال انجام است. دوستان حرکت‌های جهشی خوبی دارند برنامه‌ریزی می‌کنند و انجام می‌دهند. به طور مثال شورای راهبری فضای مجازی سازمان در حال رسیدن به یک نقشه راه خیلی روشن برای حرکت ما در عرصه فضای مجازی است؛ با مصوبه هیات امنای سازمان طرح ارتقا و بازطراحی شبکه ملی دانش‌آموزی تصویب شده و در آستانه یک جهش هستیم تا بتوانند در یک بستر جذاب و مفید امکان خوبی را برای دانش‌آموزان، معلمان و محققان ایجاد کنند البته هنوز خیلی جای کار وجود دارد تا واقعا پاسخگوی خواسته‌ها باشد.»

ذوعلم درباره وضعیت فضای مجازی در کشور گفت: «امروز فضای مجازی تحت هجوم دشمن است. در فضای طبیعی کشور ما مدافعانی هستند که با چشم‌های تیزبین و ابزار پیشرفته‌شان نمی‌گذارند تعرضی در فضای کشور رخ دهد؛ پهپادها را ساقط می‌کنند و با دشمنان مقابله می‌کنند اما متأسفانه در فضای مجازی به آن ابزاری که بتواند مقابل این هجوم بایستد هنوز نرسیده‌ایم و دانش‌آموزان معصوم ما تحت هجوم هستند و دشمنان تلاش‌های سازمان یافته‌ای دارند. ما باید در فضای مجازی هم یک فضای امن، مفید و جذاب ایجاد کنیم.»

او با تاکید بر اینکه در معاونت توسعه منابع و پشتیبانی نیز تلاش‌های خیلی خوبی در حال انجام است گفت: «هم‌اکنون فصل بودجه‌ و برنامه‌ریزی برای سال آینده است و باید تلاشی صورت پذیرد تا هم درآمدهای سازمان از راه‌های درست و هم بودجه‌ای که دولت در ردیف‌های سازمان یا ردیف‌های پژوهشگاه می‌پردازد افزایش یافته و تقویت شوند.»

ذوعلم ادامه داد: «مجموعه پژوهشگاه مطالعات‌ آموزش و پروش، معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری، حوزه‌های تربیت و یادگیری، معاونت توسعه منابع و پشتیبانی به‌عنوان چهار رکن اساسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در حال تلاش هستند.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه در این سازمان بحث بازآرایی تشکیلاتی مطرح است که به نادرستی تغییر ساختار سازمان مطرح شده، افزود: «از اول هم گفتیم که دنبال تغییر ساختار نبودیم بلکه دنبال بازآرایی ساختاری بودیم که از یک منطق، مطالعات تطبیقی، استدلال و تجربه بسیار قوی برخودار است. خوشبختانه در هیات امنای سازمان دوستانی از این مساله استقبال کردند و دوستانی هم سوال داشتند که قرار شد در کمیسیون دائمی مطرح کنیم.»

ذوعلم گفت: «بازآرایی ساختاری اقدامی برای بسترسازی در جهت ارتقای کیفیت بسته‌های یادگیری، جلب مشارکت در تولید بسته‌های یادگیری، ارتقای عدالت آموزشی و مشارکت معلمان است و هیچ کسی با آن مخالف نیست چون جزو الزامات اسناد تحولی برای ما است. ما برابر نص صریح سند تحول و برنامه درسی ملی موظف هستیم فرایندها، ساختار، روش‌ها را برای تحقق تحول تغییر دهیم.»

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «در هر سازمانی مدیر سازمان می‌تواند برای نیروهایش سازماندهی کند ما هیچ ابلاغی را برای پست‌های متفاوت صادر نکردیم، هیچ جابه‌جایی تشکیلاتی نداشتیم و هیچ یک از سطوح سازمان ما تغییر نکرده و براساس چارچوب‌های سازمان اداری و استخدامی کار کردیم و دوستان دقت داشتند در آن چارچوب حرکت کنیم. خوشبختانه از نظر سازمان اداری و استخدامی کار ما بسیار علمی و پژوهشی و کار درستی تلقی شده اما برخی از دوستان به خاطر اینکه با سازمان فاصله داشتند و از دور چیزهایی به گوششان رسیده بود ممکن است ابهاماتی داشته باشند که باید در جلساتی توضیح دهیم و حتما این کار را خواهیم کرد.»

تصور ادغام بخش‌های مختلف پژوهشگاه مطالعات در سازمان پژوهش درست نیست

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره فعالیت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: «در جلسه‌ای با رئیس سازمان اداری استخدامی کشور این مساله مطرح شد و گفتیم آنچه ملزم هستیم اجرا کنیم این است که پژوهشگاه بخشی از سازمان است ولی جمع‌بندی و اعتقاد خودمان این است که پژوهشگاه باید واقعا پژوهشگاه بماند. تصور ادغام بخش‌های پژوهشگاه در بخش‌های دیگر که در سازمان بوده، درست نیست و پاسخگوی نیازهای پژوهشی ما نیست.»

او ادامه داد: «در حال حاضر پژوهشگاه مطالعات 6 ـ 7 رسالت بزرگ دارد که باید در سطوح مختلف نیازها را تامین کنیم و به مقوله پژوهش به عنوان یک رویکرد در آموزش نگاه کنیم و این رویکرد باید تقویت شود. البته پشتیبانی بخش‌های پژوهش در استان‌ها نیز توسط پژوهشگاه باید ساماندهی، مدیریت، هدایت و نظارت شود و به نیازهای ستادی در آموزش و پرورش و نیازهای عمیق در عرصه تعلیم و تربیت با ظرفیت‌های جامعه، دانشگاه‌ها پاسخ داده شود.»

ذوعلم افزود: «پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش متولی این کار است و در حال حاضر پژوهشگاه بخشی از سازمان تلقی می‌شود. به دوستان پژوهشگاه عرض کردیم که چه پژوهشگاه بخشی از سازمان بماند و چه در کنار سازمان قرار داشته باشد باید تقویت شود و تا زمانی که بخشی از سازمان است به عنوان رییس سازمان تمام تلاشی که برای حمایت، پشتیبانی، مدیریت مادی، معنوی و فکری نیاز است انجام می‌دهم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار