استاندار آذربایجان شرقی: افزایش قیمت بنزین تأثیر چندانی بر روی قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی ندارد

تبریز (پانا) - استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین تأثیر چندانی بر روی قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی ندارد، افزود: همان‌طور که مسئولان عالی دولت اعلام کرده‌اند هرگونه افزایش قیمت کالاهای اساسی به بهانه افزایش قیمت بنزین ممنوع است و دستگاه‌های مسئول باید به صورت جدی بر این موضوع نظارت کنند.

کد مطلب: ۹۶۸۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
استاندار آذربایجان شرقی: افزایش قیمت بنزین تأثیر چندانی بر روی قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی ندارد

محمدرضا پورمحمدی، در جلسه ستاد تنظیم بازار با بیان ینکه افزایش قیمت بنزین یک تصمیم حاکمیتی و لازم‌الاجراست، گفت: اصلاح قیمت‌ها بویژه در حوزه انرژی، تصمیم درستی است.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت بنزین تأثیر چندانی بر روی قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی ندارد، افزود: همان‌طور که مسئولان عالی دولت اعلام کرده‌اند هرگونه افزایش قیمت کالاهای اساسی به بهانه افزایش قیمت بنزین ممنوع است و دستگاه‌های مسئول باید به صورت جدی بر این موضوع نظارت کنند.

پورمحمدی افزود: دولت از محل درآمدهای حاصل از این تصمیم و برای کاهش آثار تورمی آن، تسهیلات ویژه‌ای برای مردم در نظر گرفته است که به زودی اجرایی خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تأثیر افزایش قیمت بنزین بر خدماتی نظیر حمل‌ونقل، گفت: این موضوع باید به صورت کارشناسی و در جلسات تخصصی بررسی شود تا اگر نیازی به افزایش قیمت برخی خدمات یا افزایش سهمیه بنزین به بخش‌هایی خاص وجود دارد از طریق قانونی پیگیری شود.

وی بر رصد مستمر قیمت‌ها از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد و گفت: سیاست اصلی ستاد تنظیم بازار، ممنوعیت هرگونه افزایش قیمت به بهانه افزایش قیمت بنزین است و زمینه‌های سوءاستفاده در این خصوص باید از بین برود.

پورمحمدی همچنین با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد یا جریان‌های معاند از این موضوع، خواستار مواجهه منطقی و به دور از تنش با واکنش‌های بازار و جامعه شد و گفت: هیچ اقدامی نباید موجب اخلال در زندگی مردم شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی هم در این جلسه با بیان این که واقعی شدن قیمت بنزین یک تصمیم منطقی است، افزود: این حجم از قاچاق و مصرف بنزین و تبعاتی مانند آلودگی هوا، ترافیک و بی‌عدالتی در بهره‌مندی از یارانه سوخت، قابل قبول نبوده و با منطق اقتصاد سازگار نیست.

علی جهانگیری تأکید کرد: این موضوع باید با نگاه کارشناسی تبیین شود و در وهله نخست، خود دستگاه‌های مسئول باید درستی این تصمیم در شرایط خاص کنونی را باور کنند.

وی با اشاره به نگرانی مردم از افزایش قیمت سایر کالاها، اظهار داشت: تأثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر روی تورم عمومی، بیشتر از 4 درصد در طول سال نیست و هرگونه افزایش قیمت بیشتر از این رقم، مصداق سوءاستفاده از فضای به وجود آمده است.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های نظارتی باید به صورت مستمر و نظام‌مند، وضعیت بازار و قیمت کالاهای اساسی را رصد کنند که البته این کار باید بدون تنش و با خویشتن‌داری صورت گیرد.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر از محل افزایش قیمت بنزین، گفت: انتظار داریم که از نظر قیمت، اتفاق خاصی در بازار نیفتد و شرایط بازار هم به گونه‌ای است که جایی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد و مردم نباید از این بابت نگران باشند.

جهانگیری همچنین خاطرنشان کرد: قطعاً دشمنان کشور از این تصمیم منطقی که در راستای اصلاح وضعیت اقتصادی است ناراحت هستند و به دنبال سوءاستفاده و دامن زدن به نارضایتی‌ها خواهند بود که باید با توجیه مردم و تبیین ضرورت‌های این تصمیم، از این فضاسازی‌ها جلوگیری کنیم.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی همچنین پیگیری سهمیه سوخت گروه‌هایی مثل خودروهای حمل‌ونقل کالا و آژانس‌های مسافرتی و درون‌شهری را مورد تأکید قرار داد.

حبیب امین‌زاده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز از فعال بودن سامانه 124 برای دریافت گزارش‌های مردمی از هرگونه افزایش قیمت کالاها در بازار خبر داد و گفت: بازرسان این سازمان و اتاق اصناف به صورت گسترده در سطح عرضه حضور دارند و هر نوع تغییرات قیمتی را رصد می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز هم افزایش قیمت بنزین را تصمیم درستی دانست و گفت: این تصمیم باعث جلوگیری از قاچاق سوخت شده و موجب می‌شود که منابع کشور به خود مردم بازمی‌گردد.

یونس ژائله با بیان اینکه بخش خصوصی از این تصمیم منطقی حمایت می‌کند، خواستار برخورد منطقی با واکنش‌های بازار و جامعه نسبت به این تصمیم شد.

سایر اعضای کمیسیون تنظیم بازار استان بویژه نمایندگان بخش خصوصی و اتحادیه‌های صنفی نیز در این جلسه ضمن منطقی دانستن تصمیم دولت، دیدگاه‌های خود را در خصوص نحوه کنترل بازار پس از افزایش قیمت بنزین ارائه کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار